Disaster Report 4: Summer Memories Review - Een game over een ramp

maandag, 04 mei 2020 om 11:30
disaster report 41f1587130772
In Disaster Report 4: Summer Memories ben je omringt door natuurrampen. In de action adventure game volg je het verhaal van iemand die moet overleven in een aardbeving en opzoek gaat naar een uitweg en hulp in een compleet vernietigde stad.

Verhaal

In de game begin je met het maken van je eigen personage en vervolgens ga je aan de slag. In het begin kun je zelf keuzes maken waarom je de stad in gaat, of dit voor een baan of vakantie is en dergelijke. Dan opeens komt de eerste aardbeving, gebouwen storten in, wegen zijn afgesloten en overal om je heen zijn er mensen die jouw hulp nodig hebben.
Je baant jezelf een weg om zo steeds verder te komen naar een hopelijk veiliger doel. Om je heen zijn verschillende mensen die hulp kunnen gebruiken en het is aan jou om deze hulp aan te bieden of niet. Je helpt de mensen om je heen door bijvoorbeeld water voor ze te kopen of door objecten te vinden om zware dingen op te tillen wanneer ze ergens vastzitten. De mensen om je heen kunnen een mooie toevoeging aan het verhaal bieden en je goed omweg helpen met hints.
Niet alleen zijn er aardbevingen gaande, ook raken mensen in paniek of draaien ze door en doen dan gekke dingen. Een aantal mensen bevindt zich opeens op crimineel gebied, omdat ze er zeker van zijn dat hun leven binnenkort voorbij is en het hen niets meer kan schelen.
Je reist van ramp naar ramp, die niet alleen met de natuur te maken hebben. Zo moet je op een bepaald punt ontsnappen van twee dakloze criminelen die in een ingestort treinstation leven. Het ontsnappen is ingewikkeld. Eerst moet je op zoek gaan naar een scherp voorwerp om het touw waarmee je vastgebonden zit los te maken, vervolgens moet je weg rennen zonder gezien te worden. Je hebt geen superkrachten, je bent niet heel erg snel en je hebt ook geen mooie gadgets die je leven kunnen redden.
diaster report 42f1587130982

Klein en kwetsbaar in een grote instortende wereld

Je bent een heel normaal persoon in het spel, die alles op eigen kracht moet doen. Je moet dus heel voorzichtig overal tussendoor kruipen en hopen dat het goed komt. Het is zeer interessant dat de game zo realistisch is, veel mensen raken in paniek, winkeliers verhogen hun prijzen, mensen doen er alles aan om te overleven, anderen pakken hun kans om geld te verdienen.
Het realisme van de mensen om je heen maakt het spel boeiend. De game zorgt ervoor dat je altijd op je hoede bent, omdat je niet weet wanneer en waar er nu weer een gebouw zou kunnen instorten. De soundtrack maakt de sfeer nog net iets completer. Door helemaal in de game te komen kun je allerlei keuzes maken die betrekking hebben op jouw persoonlijkheid. Jouw omgeving reageert ook op de keuzes die jij maakt.
Als je ethische keuzes maakt lijkt jouw personage een kalm persoon, al is er wel een stressmeter. De stressmeter kun je omlaag brengen door ergens op te slaan en uit te rusten. Ook kun je stress verminderen door zo nu en dan naar de wc te gaan. De gameplay verder loopt wel soepel, alleen werkt interactie met de omgeving niet altijd even goed mee.

Teleurstellende graphics

De besturing is niet het enige wat tegenvalt, ook de graphics zijn zeer teleurstellend. Wanneer je een personage maakt, lijkt het nog mee te vallen, maar het moment dat de game echt begint, voldoen de graphics niet aan de verwachtingen. Dat Disaster Report 4 oorspronkelijk voor de PS3 bedoeld was, is duidelijk terug te zien. Naast dat de graphics niet voldoen aan de verwachtingen stellen ook de lange laadschermen teleur. De laadschermen lijken soms langer te duren dan het hoofdstuk dat je speelt zelf.
diaster report 43f1587131028

VR Modus

Hoewel het uiterlijk van Disaster Report 4 enigszins teleurstellend is, heeft het wel een innovatieve toevoeging. De game is namelijk ook in VR-modus te spelen en deze functie is een positieve aanvulling op de game. In VR-modus heb je precies dezelfde mogelijkheden als in third person, hoewel de graphics niet indrukwekkend zijn komt de ervaring van de game wel beter over.

Disaster Report 4: Summer Memories - Hoe te overleven?

Disaster Report 4: Summer Memories is een perfect voorbeeld van een prachtig verhaal met een matige uitwerking. De makers lijken meer moeite gestopt te hebben in de personages dan in de game zelf. Ook ga je redelijk snel door de game heen, als deze niet vastloopt of crasht. Het uiterlijk van de game is enigszins teleurstellend en voldoet niet aan de verwachtingen die je van een game uit 2020 zou hebben.
De gameplay zelf kan er prima mee door, maar zodra het op interactie met de omgeving aan komt zijn er weer minpunten. Een mooi verhaal, die een lange weg te gaan heeft tot een goede uitwerking.