DiRT Rally 2.0 Review - Absoluut geen racegame voor watjes!

maandag, 25 februari 2019 om 11:45
Ben je fan van rallysport en racegames, dan ken je DiRT wel, ongeacht of het je wel of niet als muziek in de oren klinkt. Codemasters komt om het jaar wel met een nieuw deel en één ding kunnen we alvast vertellen over deze DiRT Rally 2.0 review: de eindstreep is glansrijk gehaald!
Eerder gebruikte Codemasters de naam Colin McRae vaak voor hun rallygames, als eerbetoon aan de zeer gevierde en gelijknamige rallyrijder die in 2007 is overleden, tot de ontwikkelaar de overgang naar DiRT in gang zette en die naam de laatste jaren steevast gebruikt. En eigenlijk zijn wij sinds die periode altijd onder de indruk geweest van de kwaliteit die de serie biedt.
Dat is met DiRT Rally 2.0 niet anders, want de positieve lijn wordt op veel fronten doorgezet waardoor deze racegames staat als een huis. Al moet wel gezegd worden dat het een klasse apart blijft waar niet ieders voorkeur naar uitgaat. Houd jij wél van races waarbij je op het randje van wat mogelijk is moet scheuren langs rotsen, muren of bomen, dan kun je ontzettend veel plezier beleven aan deze game.
DiRT Rally 2.0 Review

Onvergeeflijk pittig

Dat gezegd hebbende is vanaf de eerste minuut duidelijk wat voor enorme uitdaging je jezelf op de hals haalt. DiRT Rally 2.0 geeft de term ‘moeilijk’ een compleet nieuwe betekenis: gefrustreerd ga je af en toe zeker zijn! Want dit is een game voor racepuristen, een tutorial of valsspeeloptie zoals flashbacks ontbreekt bijvoorbeeld. In feite zijn je eerste kilometers een hardcore introductie waarbij elk foutje dat je maakt de nekslag kan zijn.
Tenzij je een modus als time trial of weekly challenges start krijg je allereerst te maken met de wat minder snelle rallywagens. Zo krijg je met career rally niet gelijk een Aston Martin of Chevrolet met gigantisch veel pk’s onder je kont, maar zul je lang moeten sparen voor dat soort auto’s en je eigen team moeten samenstellen en verbeteren.
Om rally te kunnen rijden moet je veel moed hebben. Codemasters heeft dat zelf ook door een game af te leveren die in alles schreeuwt: “Ik ben leuk, dus leer mij maar spelen of haak gewoon af.” In een tijd waarin arcade racegames hoogtij vieren is het fijn om te zien dat er nog wordt gedacht aan gamers die échte uitdaging willen. Met name het afgelopen decennium richt Codemasters zich hoofdzakelijk op racegames die tot het simulatiegenre behoren en daarvan spant DiRT wel de kroon.
DiRT Rally 2.0 Review

Aan de bak in je bak

Hier zul je geen bochten vol gas kunnen nemen of even simpel de wagen opzij zwiepen en een perfecte drift maken. Houd je daar zelf meer van, dan kom je van een koude kermis thuis. DiRT Rally 2.0 heeft wel een instelbare moeilijkheidsgraad van de kunstmatige intelligentie en meerdere assists zoals traction control, dus je kunt het jezelf iets makkelijker maken. Dat de meeste daarvan standaard uitstaan en zelfs een normale AI je op sommige tracks al het vuur aan de schenen kan leggen zegt genoeg.
De vraag is alleen of Codemasters hier niet iets te ver in doorschiet. Uitdaging creëert spanning en een verlangen om nog beter je best te doen die verdomde race (lees: stage) eindelijk eens waardig te voltooien. Maar vanwege een behoorlijk agressieve én snelle AI en de lengte van de stages, die makkelijk tien minuten kunnen duren, moet je wel erg veel doorstaan om te worden beloond met een sterke eindtijd. Als je tenminste niet genadeloos in de middenmoot of erger eindigt.
Ben je namelijk niet een van de topcoureurs van een race, dan zul je er ook niet zoveel mee opschieten dat je met zwetende handjes tien minuten je uiterste best hebt zitten doen. Je maakt pas echt progressie in een kampioenschap of carrière door goede resultaten te boeken. En zelfs met assists aan en een gemiddeld AI-niveau is dat een stuk lastiger dan in bijvoorbeeld F1 2018, een andere simgame van Codemasters. Niet per se erg, maar het kan nieuwkomers wel afschrikken.
DiRT Rally 2.0 Review

Veel content, weinig opsmuk

Los van de drang om je rijkunsten te willen perfectioneren geeft DiRT Rally 2.0 je genoeg reden om de terug te keren naar de game in de vorm van veel content. Met career rally ben je simpelweg lang zoet, maar daarnaast kun je ook deelnemen aan het spectaculaire FIA World Rally Championship, je eigen custom kampioenschap , historische races, time trials en zowel daily als weekly challenges die veel variatie bevatten in soorten auto’s, lengtes, locaties en andere omstandigheden.
De algehele presentatie valt helaas wel in het niet bij een sportgame die van een studio als EA komt. Van een carrièremodus à la FIFA hoef je wat aankleding betreft niet hetzelfde te verwachten bij DiRT. Animaties zijn erg beperkt bij het winnen of verliezen van een race en er hangt weinig omheen waardoor je echt in de game wordt gezogen. Kenmerkend voor de serie en met dit deel helaas niet anders, waardoor een repetitief gevoel enigszins op de loer ligt.
Toch hoeft dat niet heel jammer te zijn, want DiRT Rally 2.0 weet waar het goed in is en dat is het voorschotelen van pure rallyraces. Zodra je in op het scherpst van de snede over hobbels en zand scheurt en je de wagen wel onder controle weet te houden, speelt de game grandioos. Dat er geen minimap aanwezig is en je slechts kunt vertrouwen op de (afstelbare) aanwijzingen van de co-rijder naast je houdt die spanning er goed in, want je komt hoe dan ook op onbekend terrein.
Los van de opsmuk is de game audiovisueel prima in orde. DiRT Rally 2.0 is duidelijk het mooiste deel uit de serie en kent genoeg momenten waarbij de god rays tussen de bomen door en het opstuivende zand van de onverharde wegdelen of juist het natgeregende asfalt voor een indrukwekkend plaatje zorgen. Een Driveclub of Forza Motorsport 7 is het niet, maar een lelijk eendje allerminst en hetzelfde geldt voor de gedetailleerde geluiden die je speakers of koptelefoon uitknallen.
DiRT Rally 2.0 Review

DiRT Rally 2.0 Review - Durf jij het aan?

Het spelen van DiRT is alsof je aan het dansen bent op een dun koord: je hoopt op tijd het einde te halen en niet tussentijds een grote misstap te begaan. In het geval van dit laatste deel voelt het soms alsof je nog geblinddoekt bent ook, want je hebt geen idee wat je twee seconden later kunt verwachten en het niveau ligt ontzettend hoog, misschien wel iets té.
Het spelen met je gas- en rempedaal langs een kronkelige weg is daarentegen wel waar het om draait, pure perfectionering van je rijkunsten en het neerzetten van een betere tijd. Of dat nu tegen de klok is of anderen en of dat nu online of offline is, DiRT Rally 2.0 doet dit het beste van alle rallygames. Het is alleen jammer dat de aankleding achterblijft ten opzichte van de rest en de game als gevolg buiten de races om wat flauwtjes overkomt, maar het is slechts een kleine modderspat op de gehele ervaring.