Diablo III: Reaper of Souls Review

vrijdag, 28 maart 2014 om 16:00
Het is alweer bijna twee jaar geleden sinds we oneindig monsters konden bashen in Diablo III. Menig speler heeft ondertussen het spel op elke moeilijkheidsgraad uitgespeeld en het constante herhalen van de eerste vier hoofdstukken begint waarschijnlijk aardig te vervelen. Het is tijd voor iets verfrissend en daarom komt ontwikkelaar Blizzard Entertainment nu met een nieuwe uitbreiding: Diablo III: Reaper of Souls!
Een maand voordat Reaper of Souls uitkwam, was er al een grote patch te downloaden voor Diablo III. Hiermee werd onder andere langzamerhand afscheid genomen van de Auction House en 'Loot 2.0' werd geïntroduceerd. Dit betekende dat je geen uitrusting meer hoefde te kopen van andere spelers. Dat legendarische zwaard valt nu gewoon voor je op de grond neer, klaar om opgepakt te worden. De patch diende als een heerlijk voorproefje op de uitbreiding, want deze komt namelijk met nog veel meer vernieuwingen.

Het tweede begin van het einde

Reaper of Souls komt met een nieuw hoofdstuk, Act V, dat chronologisch aansluit op de eerdere hoofdstukken uit Diablo III. De devil himself heb je inmiddels verslagen en de heersers uit de onderwereld zitten vast in de Black Soulstone. Terwijl geprobeerd wordt om de Soulstone op een veilige plek te bewaren, lurkt er alweer een ander gevaar om de hoek. Wat voor kwaadaardig iets kan er nog opduiken nadat je alles uit de hel al hebt verslagen? Het is de dood zelf in de vorm van een voormalige aartsengel, Malthael. Waar de Black Soulstone voor een kort moment veilig was, is die nu weer spoorloos verdwenen.
Om te voorkomen dat dit helemaal de verkeerde kant opgaat, wordt de Nephalem opgeroepen. Je dacht eindelijk rust te hebben na het verslaan van Diablo, maar de wereld heeft je nog steeds nodig. Jij als Nephalem probeert erachter te komen wat Malthael van plan is met de Soulstone. Wat zijn doel ook moge zijn, jij gaat er hopelijk een stokje voor steken.

Welcome to Westmarch

Het vijfde hoofdstuk speelt zich af in een geheel nieuw gebied, Westmarch. Na twee jaar lang grotendeels in de hel rondgelopen te hebben, is het fijn om iets te zien wat gecreëerd is door mensen. Westmarch is een duistere, grote stad die aangevallen wordt door de legers van de dood. Overal lopen monsters die je niet eerder hebt gezien en het voelt heerlijk om ze allemaal af te slachten. Neem daarbij de mooie cinematics van Blizzard plus de spannende nieuwe soundtracks op de achtergrond en je hebt een episch vervolg op het verhaal van Diablo III.
In Act V wordt er ook voor meer afwisseling gezorgd. Het is de moeite waard om kerkers waar je niks hebt te zoeken, toch even te bekijken. Er ontrafelen zich leuke, korte zijmissies die aardig wat loot en experience points met zich meebrengen. Jammer genoeg duurt het alleen niet heel lang om Act V uit te spelen, zelfs met de zijmissies erbij. Na een paar uur ben je er met gemak doorheen gekomen en op sommige vlakken lijkt Reaper of Souls dan ook meer op een grote patch dan een volwaardige uitbreiding.

Wie gaat er mee op avontuur?

Om het na Act V leuk te houden, is er een nieuwe modus toegevoegd. Je kunt nu naast het opnieuw spelen van het hele verhaal ook de Adventure Mode uitproberen. In deze modus ben je op zoek naar Bounties. Dit kunnen speciale monsters zijn die dood moeten worden gemaakt, maar ook het uitroeien van hele gebieden behoort hiertoe. Wanneer je een Bounty succesvol afrondt, krijg je loot en experience points. Je speelt dus niet meer het verhaal, maar reist snel van gebied naar gebied op zoek naar je slachtoffer.
Tijdens het voltooien van deze Bounties verzamel je ook zogeheten 'Rift Keystone Fragments'. Wanneer je vijf van deze fragmenten hebt, begint de lol pas echt. Met de fragmenten open je namelijk een Nephalem Rift: meerdere gebieden vol met monsters die je net zolang neer kunt slaan totdat de eindbaas tevoorschijn komt. Het is een chaos om van te genieten. Als je klaar bent, wacht er vervolgens een berg aan spullen op je. Als laatste extraatje kun je met de Blood Shards die je hebt opgepakt legendarische uitrusting voor jouw klasse kopen.

The new guy

Nu het maximum level van 60 naar 70 is verhoogd, hebben de vijf klassen uit Diablo III er weer een scala aan nieuwe aanvallen bij. De een nog spectaculairder dan de ander. Er is echter een Nephalem die uitblinkt tussen alle Wizards en Demon Hunters. Een geheel nieuwe klasse, de Crusader. Deze moordmachine is een tank pur sang. Rondrennend met een enorm schild en een wapen waar je normaal gesproken beide handen voor nodig hebt, ben je niet te stoppen.
Houd er wel rekening mee dat je bij het maken van een Crusader gewoon op level 1 begint. Je zult dus eerst het verhaal van Diablo III weer uit moeten spelen voordat je aan de slag kunt met het verhaal uit Reaper of Souls. Hoewel dit voor sommigen een nadeel is, kent de Crusader ook een klein nadeel dat voor bijna iedereen zal gelden. Af en toe sta je keihard op een monster in te hakken, maar je lijkt hem geen enkele schade aan te brengen. Een stapje achteruit blijkt de oplossing te zijn. Het is misschien een kleine bug, maar het kan behoorlijk irritant zijn.

Hoog prijsje, maar wel verfrissend

Diablo III: Reaper of Souls brengt een hoop vernieuwingen met zich mee. Een nieuwe klasse, nieuw verhaal, nieuwe modus en ga zo maar door. Het verhaal is alleen ietwat aan de korte kant en hierdoor is het prijskaartje juist ietwat aan de hoge kant. Gelukkig speelt de Crusader, ondanks de kleine bug, heerlijk weg en kun je toch nog een lange tijd plezier hebben met de Adventure Mode. Dus stuur je vrienden alvast maar een berichtje, want er zijn nog oneindig veel monsters die duidelijk ruzie zoeken!