Diablo 3 Switch Review - Overal vechten met de Eternal Collection

maandag, 12 november 2018 om 12:49
diablo 3 switch review 141931 1
Sommige games worden keer op keer gereleased omdat ze zich een weg naar nieuwe platformen banen. Diablo 3 valt ook goed in dit rijtje en is nu uitgekomen voor de Nintendo Switch. Is het na al die tijd nog steeds leuk om het op te nemen tegen de duivel? Je leest het in de Diablo 3 Switch review!
Diablo 3 kwam oorspronkelijk in 2012 uit exclusief voor de PC. Sindsdien heeft de game nog een hoop releases meegemaakt. Releases voor oude platformen, bestaande platformen zoals de PlayStation 4 en Xbox One of als bundel vanwege nieuwe downloadbare content. Nu wordt, zes jaar later, de Switch hieraan toegevoegd. Een Eternal Collection met alle content die tot nu toe is uitgebracht.

Een recap voor de nieuwelingen

Diablo 3 is een top-down hack en slash game waarin je het opneemt tegen de onderwereld. Skeletten, demonen, een heleboel andere gekke, duistere wezens en zelfs de duivel. Jij bent de redder in nood die al dit kwaad gaat verslaan. Dit doe je met een van de zeven verschillende classes die je kunt spelen en je kunt het alleen doen of in een groep. Hoewel er een maximaal level is dat je kunt bereiken en het verhaal echt een einde heeft, is Diablo 3 toch een game die nooit stopt.
Nadat je level 70 bereikt, level je verder in de vorm van Paragon Levels. Deze maken langzaam je personage sterker. En na het einde van het verhaal kun je in de Adventure modus duiken om met je nieuwe gear en krachten steeds sterkere demonen te verslaan. Er is altijd wel een nieuwe uitdaging met de vele moelijkheidsgraden alsook bijvoorbeeld de Hardcode modus waarin je niet dood mag gaan.
Om het interessant te houden voor de veteranen heeft Ontwikkelaar Blizzard Seasons toegevoegd. Ieder Season wordt de standaard van de game weer op de schop gegooid en komt er soms weer wat nieuwe content bij. Mocht je nu echt alles willen weten over de basis van Diablo 3, dan is het handig om bijvoorbeeld even onze review voor de PC-versie te lezen. Voor nu gaan we ons richten op de Diablo 3 Switch review!
Diablo 3 Switch Review

Een feestje voor iedereen

Om een allang bestaande game naar een nieuw platform te brengen, moet je wel met iets nieuws komen. De Diablo 3 Switch-versie heeft voor nieuwe en oude spelers enkele voordelen ten opzichte van de andere platformen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat je het overal kunt spelen met de Switch. En met vier spelers local co-op. Het gevecht stopt nu helemaal niet meer.
Er zit alleen wel een staartje aan het 'overal' gedeelte. Dit geldt namelijk niet voor de Seasonal-modus, waar veel veteranen hun tijd in stoppen. Hier is een constante internetverbinding vereist omdat er leaderboards zijn. Een top duizend van de beste spelers van iedere klasse. Niet Seasonal kun je gewoon overal spelen, zowel de Campaign- als de Adventure modus.
Verder heeft de Switch-versie wat leuke in-game goodies: een ganondorf outfit, een triforce portret, een cucco als pet of je kunt zelfs een speciale Loot Goblin Amiibo aanschaffen. Diablo 3 op de Switch is een uitstekende console port en heeft genoeg voordelen om het een verfrissende port te maken. En nog een leuk feitje voor de veteranen: je kunt nu direct Adventure-modus spelen zonder eerst de Campaign te voltooien.
Diablo 3 Switch Review

Overal hacken en slashen

De Switch leent zich erg goed voor een hack en slash game als Diablo 3. De besturing is eenvoudig op te pakken, maar voelt alleen af en toe wat clunky. Dit komt doordat je in Diablo constant alle kanten op aan het vechten bent, de volle 360 graden. Wanneer je dan een aanval op iemand richt, zit je er soms net even naast. En de rolknop, die alleen de consoleversie heeft, rolt je vaak net niet helemaal in de richting die je wilde.
Uiteindelijk raak je hier wel aan gewend en dan speelt Diablo 3 op de Switch heerlijk weg. De menu's zijn handig ingedeeld voor de console en bepaalde sneltoetsen maken je leven een stuk makkelijker. Zo kun je bijvoorbeeld een wapen dat je net hebt opgepakt direct gebruiken door omhoog te drukken om hem te selecteren en dan met A uit te rusten. In plaats van hem op te zoeken in je backpack tussen de vele andere items.
Wat de Switch-versie ook heel tof maakt, is dat je het overal met vrienden kunt spelen. Een personage is gewoon goed te bedienen met één JoyCon waardoor je simpel en snel met vier spelers tegelijk aan de gang kunt. Waar je ook bent. Als je dan weer thuis bent, kunnen jij en je maten weer online verder spelen. Of je kunt natuurlijk ook random spelers online vinden om samen mee te vechten.
Diablo 3 Switch Review

FPS boven resolutie

Voor Diablo 3 PC veteranen is het misschien even wennen hoe de game eruit ziet op de Switch. De game draait handheld op 720p en docked net geen Full HD (960p). Dat voelt als een stap terug, maar ondanks dat ziet Diablo 3 er nog steeds prima uit. De reden hiervoor is ook belangrijk want nu kan de game op een constante zestig frames per seconde (fps) draaien.
Nu denk je misschien: kan dertig fps ook niet gewoon? Maar een hoge fps in een game als Diablo 3 is erg belangrijk. Met name voor de Hardcore spelers. Je wordt als speler constant gebombardeerd met aanvallen van alle demonen om je heen en die kunnen je behoorlijk snel dood maken als je ze niet ontwijkt. In het geval van Hardcore betekent doodgaan het einde van je personage. Dood is echt dood.
Dat de game op een wat lagere resolutie draait is dus begrijpelijk en de meesten zullen hier zich ook niet aan storen. De Switch loont zich goed voor Diablo 3 en zowel voor oud als nieuw leuk om (weer) op te pakken. Je kunt alleen niet zoals bij eerdere ports save games overzetten en de game kost je wederom zestig euro omdat alle DLC erbij inbegrepen zit. Het is voor veteranen even afwegen of dat de moeite waard is.
Diablo 3 Switch Review

Diablo 3 Switch Review - Welkom bij de familie!

Zoals de Diablo 3 Switch review wel laat blijken, is het een uitstekende port geworden. Het is supertof om overal Diablo 3 te kunnen spelen, alleen of met vrienden, en met de constante zestig fps is Hardcore ook gewoon veilig om te spelen. Tenminste, een soort van. Het is alleen jammer dat er voor Seasonal een constante internetverbinding nodig is en af en toe voelt de besturing een beetje clunky aan, voornamelijk bij het rollen.
Diablo 3 is nu verkrijgbaar op de Switch en bevat alle DLC tot nu toe. Mocht je het als veteraan toch te prijzig vinden, maar wil je wel graag overal Diablo spelen? Dan kun je ook nog even wachten tot volgend jaar wanneer Diablo Immortal voor smartphones uitkomt. Wij gaan nu weer even verder met het verslaan van het kwaad!