Deus Ex Mankind Divided Review - Adam Jensen is terug

donderdag, 25 augustus 2016 om 12:27
Precies vijf jaar geleden kwam de reboot van het Deus Ex universum uit: Deus Ex Human Revolution. Nu is het tijd voor het vervolg, waarin je wederom als Adam Jensen de held uit mag hangen. Of het vechten met augmentations nog altijd leuk is, kun je lezen in de Deus Ex Mankind Divided review.
Het is al weer wat jaren geleden sinds de grote held van de serie, Adam Jensen, door een aanslag veranderde in een wandelende tank. Deus Ex Human Revolution luidde het begin van een nieuw tijdperk aan voor de serie, en de game zette de naam weer op de kaart. Nu, vijf jaar later, is de vriendelijke terminator terug, en helaas is de wereld er niet beter op geworden in die paar jaar.

De kijk op augmentations is veranderd

Het verhaal van Deus Ex Mankind Divided speelt zich af na de gebeurtenissen van de eerste game, en de kijk op augmentations is in de laatste paar jaar flink veranderd. Door de gebeurtenissen aan het eind van Human Revolution werden alle mensen met augmentations – behalve Jensen zelf natuurlijk – helemaal doorgedraaid, en begonnen ze anderen volstrekt willekeurig aan te vallen.
Jij weet natuurlijk de ware toedracht van dit globale incident, maar door de gebeurtenissen heeft het vertrouwen van de wereldbevolking een flinke deuk opgelopen. Mensen met ‘augs’ zijn een minderheid geworden, en leven met die mechanische verbeteringen lijkt steeds meer een handicap dan een handigheid te zijn. Adam, nog altijd een mechanisch monster, bevindt zich natuurlijk middenin de discussie, al is dat het minste waar de protagonist mee te maken krijgt.
Deus Ex Mankind Divided Review

Gaan en staan waar je wil in een futuristisch Praag

Aan het begin van Deus Ex Mankind Divided vinden namelijk een reeks bomaanslagen plaats in het Tsjechische Praag, waarvan jij bij eentje bijna zelf het loodje legt. De schuld wordt, niet geheel verrassend, bij de augmented mensen gelegd, al krijg je als speler al snel door dat er meer aan de hand is. Jij gaat als Jensen dan ook op onderzoek uit, om er eens en voor altijd achter te komen wie al die onschuldige mensen van het leven berooft.
En laat dat nou net een van de specialiteiten van de heer Jensen zijn. Hoewel het verhaal niet zo sterk is als die uit Human Revolution, heeft ontwikkelaar Eidos Montreal er wel weer voor gezorgd dat je het verhaal tijdens de 16 hoofdquests weer naar eigen hand kan bepalen. Dat gevoel wordt in ieder geval meegegeven. Je hebt in de game namelijk een heleboel vrijheid, zowel tijdens het verkennen van de straten van Praag, als tijdens de vele conversaties die je voert tijdens jouw avontuur. Je blijft natuurlijk onderzoeken.
Deus Ex Mankind Divided Review

Adam Jensen is een levend Zwitsers zakmes

Die vrijheid is wat het origineel zo sierde, en Mankind Divided bouwt voort op de reeds bestaande fundering. Zo zijn de augmentations uit het vorige deel terug, en heeft Jensen tevens een paar nieuwe vaardigheden waarmee hij aan de slag kan. Wat te denken van de TITAN, die ervoor zorgt dat de huid van Jensen ondoordringbaar wordt. Voor de sluipers onder ons is er dan weer de gloednieuwe Icarus Dash die van pas komt. Hiermee kun je jezelf op hoge snelheid verplaatsen naar een bepaald punt, en het lijkt bijna alsof je aan het teleporteren bent.
Ook nieuw en extreem handig voor zowel de Sam Fishers danwel de Rambo's, is de nieuwe remote hacking augmentation. Hiermee kun je, zoals de naam al doet vermoeden, allerlei apparaten van een afstandje hacken.Van zonneschermen boven winkels, tot vijandige robots en turrets. Het zijn slechts drie van de in totaal zeven nieuwe 'augs' waarmee Adam Jensen aan de slag kan.
Deus Ex Mankind Divided Review

Nieuwe krachten hebben een kleine kanttekening

Daarbij moet wel gezegd worden dat je deze nieuwe vaardigheden niet kunt gebruiken zonder dat je wat moet inleveren. In de game worden alle nieuwe augmentations namelijk experimenteel genoemd en ze vreten stroom. Je zult dus andere augmentations uit moeten zetten, wil je met de nieuwe speeltjes op pad gaan. Stiekem wel jammer natuurlijk, maar ook een Zwisters zakmes kent zijn limitaties.
Met al die 'augs' kun je Jensen helemaal perfectioneren voor jouw speelstijl, wat hand in hand gaat met de vrijheid in de gameplay. De levelstructuur in Mankind Divided is wederom open opgezet, waardoor elke missie meerdere manieren heeft van slagen. Zo kun je met een shotgun naar binnen rennen en iedereen wat lood doneren, maar je kunt evenmin de luchtschachten zoeken om zodoende binnen te komen. Datzelfde wordt doorgetrokken in de vele gesprekken die je voert, waar je op verschillende manieren kunt antwoorden.
Deus Ex Mankind Divided Review