Dragon Age Inquisition Review - Beste RPG in jaren

dinsdag, 11 november 2014 om 9:01
We moesten er lang op wachten, maar het is eindelijk tijd om te genieten van BioWare's nieuwste meesterwerk: Dragon Age Inquisition. Een game waar menig RPG liefhebber al een hele lange tijd naar snakt. Na de grote flop van Dragon Age II, zijn de verwachtingen enorm. Heeft BioWare alle beloftes waargemaakt? Lees het in deze Dragon Age Inquisition review.
Dragon Age Inquisition is het derde deel in de Dragon Age franchise en speelt zich wederom in Thedas af. De speler begeeft zich in zowel Orlais als Ferelden en helpt de inquisitie met het behalen van macht en invloed om zo het uiteindelijke doel te bereiken. Naast de oorlog tussen de Templars en Mages schuilt er namelijk een mysterieus kwaad ergens in Thedas dat koste wat het kost gestopt moet worden, voor het te laat is.

Chaos in Thedas

In Dragon Age Inquisition is het één grote chaos in Thedas. Het begin van de game is dan ook vrij chaotisch opgezet. Net als de inquisitor zelf, weet je niet zo goed wat er allemaal aan de hand is. Je valt door een zogenoemde rift met een vaag groen lichtgevend teken op je hand en wordt meteen gevangen genomen. Het enige wat je je nog kunt herinneren, is een vage vrouwelijke gestalte die je hielp ontsnappen van god weet wat.
Het lichtgevende brandmerk op je hand is er niet zomaar. Al snel wordt duidelijk dat je er rifts mee kunt sluiten: scheuren in de fade waar demons doorheen kunnen kruipen om zo de aardse wereld te bereiken en onrust te stoken. Dit fenomeen wordt ook wel de Breach genoemd.
Het is niet duidelijk wie of wat er achter de Breach zit. We weten alleen dat de Divine, het hoofd van de Chantry, dood is. De Chantry ligt daarom in chaos. Omdat de Breach niet wacht totdat de Chantry een nieuwe Divine heeft uitgekozen die de boel oplost, richt men de Inquisitie op. Een eenheid die zich specialiseert in de stabilisatie van Thedas en het sluiten van de Breach.
Dragon Age Inquisition

De Inquisitie

Jouw personage helpt, vrijwillig of niet, mee met de inquisitie. Jij bent immers de enige die rifts kunt sluiten. Vervolgens is het aan jou de taak om alles en iedereen de juiste richting op te sturen. Je ontwikkelt je tot een leider van de inquisitie en werkt samen met drie adviseurs en je eigen party aan het versterken van de positie van de inquisitie en het stoppen van de Breach.
Dat allemaal terwijl het land ondertussen is verscheurd in een oorlog tussen templars en mages. Kortom: je zult je als inquisitor geen moment vervelen.
Het verhaal van Dragon Age Inquisition zit steengoed in elkaar. Het is vanaf het eerste moment spannend en alles behalve voorspelbaar. Waar je in Dragon Age Origins en Dragon Age II een duidelijke weg had die je moest bewandelen om bij je doel te komen, ligt dat in Inquisition helemaal open.
Er is een ruime hoeveelheid maps die stuk voor stuk grote open werelden zijn, bomvol missies die je kunt voltooien om de invloed en kracht van de inquisitie te vergroten.
Dragon Age Inquisition

Oneindig veel gameplay

Terwijl je de inquisitie uitbreidt, ontrafelt het hoofdverhaal zich voor je. Je hebt zogenoemde power punten nodig om nieuwe maps en dungeons vrij te spelen om verder te kunnen met het verhaal. Op de war table ligt alles uitgestald, verdeeld over kaarten van Orlais en Ferelden.
De war table kun je bereiken via je thuishaven, waar je tevens met alle companions en adviseurs kunt praten. De thuishaven is te vergelijken met de party camps uit Dragon Age Origins en Dragon Age II. Je hebt nu echter een complete stad tot je beschikking.
Naast locaties waar je met je eigen party heen gaat zijn er ook missies beschikbaar die je adviseurs voor je uitvoeren. Elke missie heeft een bepaald tijdslot die in realtime loopt. De missie is klaar zodra de aangegeven tijd is verlopen, of je nou het spel aan hebt staan of niet. Voor het voltooien van een missie krijg je beloningen. Dit kan van alles zijn, van goud tot aan invloed of speciale gear voor je party.
De maps, dungeons en missies voor je adviseurs zorgen voor een lading gameplay waar een spel als Skyrim U tegen zou zeggen. Sterker nog, de wereld is zó groot, dat je waarschijnlijk hele maps pas nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld voor het eerst zult betreden. Er is simpelweg te veel te doen om alles te kunnen doen.
Dragon Age Inquisition

Je macht uitbreiden

Dragon Age Inquisition probeert je wel te dwingen om in elk geval een minimale hoeveelheid zijwegen te bewandelen. Dungeons die bij het hoofdverhaal horen hebben niet alleen een advies voor het geschikte level, maar ook een power barrière, wat betekent dat je een bepaalde hoeveelheid power punten moet verzamelen om verder te kunnen.
Die power punten haal je binnen door de inwoners van de vele maps die je tot je beschikking hebt te helpen met hun problemen. Daarnaast haal je ook punten met het sluiten van rifts, het plaatsen van camps over de hele map en het markeren van landmarks. in Dragon Age Inquisition word je constant gestimuleerd om elke hoek van de map te onderzoeken.
Dragon Age Inquisition

De companions

Dit allemaal is uiteraard niet mogelijk zonder een sterk gezelschap. Je party in Dragon Age Inquisition bestaat uit vier personen: jij en drie companions. Vanaf het begin heb je Solas (mage), Cassandra (warrior) en Varric (rogue) tot je beschikking.
In het verloop van het spel is het mogelijk om meer companions voor je inquisitie te strikken. Deze extra companions hebben in tegenstelling tot je 'basis party' een extra unieke ability tree met krachten waar geen enkele andere companion over kan beschikken.
Naast een sterke hand in het verslaan van je vijand, zijn je companions ook uitstekend gezelschap die het verhaal dynamischer maken. Je relatie met je companions (en je adviseurs) heeft invloed op hoe het verhaal van Dragon Age Inquisition zich voortzet.
In de thuishaven kun je met ze praten, vriendschappen en romances ontwikkelen. Ook tijdens je avonturen in de vele mappen zorgen ze voor de nodige komische lading met hun gekibbel onderling.
Dragon Age Inquisition

Ontwikkel je krachten

Voor elk level dat je in Dragon Age Inquisition omhoog gaat krijg je een ability-punt waar je nieuwe skills mee kunt vrijspelen. Hetzelfde geldt voor je partyleden. Je kunt elk lid naar je eigen stijl ontwikkelen om zo precies te kunnen spelen zoals jij dat wil.
De balans tussen de partyleden is enigszins scheef. De unieke ability's van de companions die zich later tot de inquisitie voegen zijn namelijk een sterke toevoeging die je eigenlijk niet aan je voorbij kunt laten gaan. Zo beschikt de Grey Warden Blackwall over skills die hem de perfecte tank maken en is mage Dorian een necromancer, waardoor hij zelfs als hij dood is nog door kan vechten.

Mega strategisch of zinderende actie: het is aan jou

De gevechten in Dragon Age Inquisition kun je op twee manieren benaderen. Je kunt ervoor kiezen om uiterst strategisch te werk te gaan, door gebruik te maken van de tactical view optie, het spel te pauzeren en over elke zet goed na te denken. Je hebt op deze manier controle over al je partyleden en verandert elk gevecht in een hersenkrakende schaakmatch.
Je kunt er ook voor kiezen om meer actie georiënteerd te spelen en de pauzeknop zo veel mogelijk links te laten liggen. Gevechten worden hierdoor veel lastiger en vereisen een hoger level en betere gear. Ook zonder te pauzeren kun je switchen tussen partyleden. De leden die je op dat moment niet bestuurt, vechten naar eigen wil.
Je kunt de AI van je partyleden globaal aanpassen, zodat ze automatisch potions drinken als dat nodig is of bepaalde vijanden aanvallen. Door de afstembare moeilijkheidsgraad die je ook tijdens het spelen kunt veranderen, kun je Dragon Age Inquisition zo op beide manieren zo moeilijk maken als jij dat wil.
Dragon Age Inquisition

Multiplayer co-op: leuk extraatje, verder niets

Ten slotte is er nog een multiplayer co-op modus, waarbij je samen met drie vrienden missies moet voltooien in verschillende maps. Wie geen party kan vinden kan het ook in zijn eentje proberen, al is dat vooral in de lage levels een vrijwel onmogelijke uitdaging. Erg veel voegt de multiplayer niet toe in vergelijking met de rest van Dragon Age Inquisition, maar het is een leuk spelletje om jezelf mee af te leiden als je even vast zit in het daadwerkelijke spel.
Dragon Age Inquisition

Grafische pracht

Grafisch gezien is Dragon Age Inquisition absoluut een plaatje om naar te kijken. Daarbij moet wel gezegd worden dat er een behoorlijk stevige gaming PC nodig is om de ultra instellingen aan te kunnen. Helaas is het verschil tussen ultra en lagere instellingen behoorlijk groot, waardoor de game er op een PC die ultra niet aan kan al snel een stuk minder mooi uit ziet. Wie geen sterke videokaart of 16GB RAM heeft kan dus beter uitwijken naar de console.
Kan je PC de instellingen wel aan, dan is Thedas prachtig. De verschillende maps in Dragon Age Inquisition hebben enorm veel diversiteit in klimaat en milieu. Van woestijnen tot regenachtige bossen, alles is aanwezig. De personages zijn tot in de detail uitgewerkt en zagen er nog nooit zo realistisch uit in Dragon Age. Neem bijvoorbeeld adviseur Cullen, die ook in Dragon Age Origins en Dragon Age II aanwezig was en bekijk zijn evolutie hieronder:
Dragon Age Inquisition

Dragon Age Inquisition Review - de beste RPG in jaren

Dragon Age Inquisition is de nieuwe trots van BioWare en met uitstek de beste RPG die in tijden is uitgebracht. De game heeft simpelweg alles: een stevige portie goede gameplay, prachtige grafische kwaliteit en een verhaal dat Dragon Age Origins voorbij streeft. De multiplayer co-op is een leuk extraatje, al zal niemand de game daar daadwerkelijk voor kopen. Kortom: bereid je voor op een verslaving die je honderden zalige uren gaat kosten.
Cijfer: 9.5