Detective Pikachu Review (Blu-Ray) - Een leuk avondje Pokémon

maandag, 16 september 2019 om 13:07
detective pikachu review blu ray een leuk avondje pokemon 154588 1
Pokémon is één van ‘s werelds grootste media-franchises, maar ondanks de vele manieren om van de reeks te genieten heeft het ruim 20 jaar geduurd voor er een speelfilm met de monsters te zien was. Gelukkig is de film voor fans het kijken waard. Wat we er precies van vonden lees je in onze Pikachu">Detective Pikachu Blu-Ray review.
Films gebaseerd op games komen lang niet altijd goed uit de verf. Er valt over te twisten waar dat precies aan ligt, maar een idee dat vaak wordt opgeworpen is dat filmstudio’s zich teveel richten op filmpubliek en te weinig op bestaande fans van de games. Dat is alvast een probleem waar Detective Pikachu niet aan lijdt.
De film gaat er, afgezien van hier en daar een klein beetje uitleg voor wie geen super-fan is, vanuit dat je bekend bent met de basisfeiten van de Pokémonwereld. Een goede zet, want daarmee wordt vermeden dat er teveel tijd opgaat aan uitleg. Je kunt opgaan in de wereld van de film zonder dat diezelfde film je er constant aan herinnert dat je een film kijkt.

Een eenvoudig maar vermakelijk verhaal

Doordat Detective Pikachu zijn tijd niet verspilt aan het uitleggen van de Pokémon heeft de film alle tijd om het verhaal te vertellen. Dat verhaal is niet bepaald ingewikkeld: Tim Goodman (Justice Smith) reist af naar Ryme City, na het bericht dat zijn vader is overleden. Daar aangekomen raakt hij na een ontmoeting met de Pikachu van zijn vader (die hij wonderlijk genoeg kan verstaan) overtuigd dat zijn vader nog leeft en gaat hij naar hem op zoek.
Vanaf dat punt is het verhaal redelijk voorspelbaar en elke poging om de kijker om de tuin te leiden faalt faliekant. Wel moet gezegd worden dat dit een oordeel is van een volwassen kijker. Voor jongere kijkers zal het precies verrassend genoeg zijn om leuk te blijven zonder verwarrend te worden. We zullen daarom voorzichtig blijven met plotdetails.
De grote drie in Detective Pikachy

Een genot om naar te kijken

Het grootste deel van de film speelt zich af in het eerder genoemde Ryme City. Hier leven Pokémon en mensen in harmonie samen en zijn Pokémongevechten zelfs verboden. Die harmonie is natuurlijk een excuus om de monsters niet in Pokéballs te hoeven stoppen. In veel scènes wemelt het dan ook van de prachtig geanimeerde Pokémon.
Niet alleen de Pokémon zijn een visueel genot. In de sets zit ook een ontelbaar aantal easter eggs verstopt die verwijzen naar de games. Voor zowel de Pokémon als de andere referenties geldt dat de Kanto-games het sterkst vertegenwoordigd zijn, maar naar ook naar andere games en regio’s zul je verwijzingen zien. Er is dus voor ieder wat wils en misschien is het een leuke uitdaging om alle referenties te vinden als je de film kijkt.

Degelijk acteerwerk, maar diepgang ontbreekt

Door al het Pokémon-spektakel hebben we de menselijke kant van de film tot nu toe een beetje onderbelicht. Helaas is er ook niet veel te belichten. De pubiekstrekker is Ryan Reynolds als Detective Pikachu en de filmmakers zijn zich daarvan bewust. De grootste menselijke rollen zijn voor de eerder genoemde Tim Goodman en voor Lucy Stevens (gespeeld door Kathryn Newton). De relatie tussen Tim en zijn vader is de enige vorm van diepgang die je zult vinden in de film.
Daarmee is het niet gezegd dat de menselijke personages saai zijn. Newton zet haar personage ondanks het gebrek aan complexiteit leuk neer. Qua acteerwerk levert Smith een hele prestatie: zijn personage deelt veel scènes met niemand behalve Pikachu of een andere Pokémon. De extra’s op de blu-ray onthullen dat hij daarvoor op de set letterlijk alleen was, behalve een oortje met de stem van Ryan Reynolds. Dat zijn personage alsnog geloofwaardig overkomt getuigt van talent en hard werk.
Kathryn Newton in Detective Pikachu

Een comedy of een drama?

Tot dusver komt Detective Pikachu er redelijk goed vanaf. Dat de film eenvoudig is en de personages niet al te complex kan makkelijk verklaard worden door het feit dat het uiteindelijk een kinderfilm is. Toch is de film ook met de doelgroep in het achterhoofd niet perfect. Vroeg in de film lijkt de film namelijk niet te kunnen kiezen tussen een komische of serieuze toon.
Het kan natuurlijk zijn dat de film beide tonen aan wilde slaan in een combinatie van drama en comedy (een dramedy, zou je kunnen zeggen). Als dat zo is, is Detective Pikachu daar niet erg in geslaagd. In sommige scènes wisselen de verschillende sferen elkaar zo snel af dat je je als kijker soms bijna hardop afvraagt of je moet lachen of huilen. Gelukkig neemt dat gevoel af naarmate de film vordert.

Detective Pikachu review - Een nieuwe blu-ray op je plank?

De grote vraag is natuurlijk of je de Detective Pikachu blu-ray in huis wil halen. Om de kwaliteit van de blu-ray zelf hoef je het niet te laten: we konden geen technische mankementen ontdekken. De vraag die overblijft is dan of de film het kijken waard is.
Ondanks dat de film duidelijk bedoeld is voor een jong publiek zal een Pokémon fan zich er aardig mee kunnen vermaken. Complexiteit is misschien niet het sterkste punt van Detective Pikachu, maar hetzelfde geldt voor het gemiddelde verhaal van een Pokémon game of anime-aflevering. Als je je kunt vermaken met die verhalen is er een leuk avondje te beleven met Detective Pikachu, maar als de film je niet trekt is het geen ramp om hem niet te kijken.