Demon's Souls Review

door Timo
maandag, 28 juni 2010 om 15:00
Welkom in de wereld van vuurspuwende draken, heldhaftige ridders en kwaadaardige demonen. Welkom in de wereld van Demon's Souls.
Het kan goed kloppen dat de naam Demon’s Souls je bekend voorkomt. De game is al ruim een jaar uit in Japan en sinds eind vorig jaar ook verkrijgbaar in Amerika. Hoewel de verkopen ietwat tegenvielen, werd de game door critici wel goed ontvangen. Of het slim is geweest van Namco Bandai om de game deze maand alsnog in Europa uit te brengen, zullen wij nu gaan uitzoeken.
Zielen
Demon's Souls vertelt een episch verhaal. In de game is de wereld bijna ten dode opgeschreven doordat een gevaarlijke mist een leger demonen op de aarde heeft gebracht. Vele helden hebben zich opgeofferd door de mist binnen te treden om de zielen van demonen te pakken te krijgen. Immers leveren deze zielen heel wat geld op in de wereld van Boletaria. Geen van deze heldhaftige strijders is echter ooit uit deze mist teruggekeerd...
Als zo’n heldhaftige strijder, waag jij, als speler, ook een poging. Dit loopt jammer genoeg niet als gepland. Je begint eerst optimistisch met het aanmaken van een eigen personage, waarbij je onder andere kunt kiezen of je bijvoorbeeld een ridder of juist een boogschutter wordt. Hierop volgt het eerste level, waarbij je kennis maakt met de gameplay. Hierbij merk je gelijk dat Demon's Souls dat het geen standaard RPG is qua besturing.
Het is namelijk, hoe raar het klinkt, vergelijkbaar met een first-person shooter. Met de L1- en L2-knop voer je een actie uit met het object dat je in je linkerhand heb en met R1 en R2 voer je acties uit met objecten in je rechterhand. Je blokt bijvoorbeeld met je schild met L1 en je valt de tegenstander vervolgens met je zwaard met R1 aan. Hierdoor is het tempo in de gevechten lekker hoog en verlopen de gevechten vrijwel in real-time. Maar voordat je dit een beetje onder de knie hebt, gebeurt het onvergetelijke. Je staat oog in oog met een scherm vullende demon, die te sterk is voor jou.
Demon's Souls Screenshot 111648 Demon's Souls Screenshot 111647 Demon's Souls Screenshot 111646
De Nexus
Na een strijd, die niet langer dan een paar minuten zal duren, overlijd je en stuurt deze demon je naar de Nexus. De Nexus is een soort tussenstop tussen de hemel en aarde en in de Nexus is de Black Maiden de baas. Je bent gevangen in de Nexus en kan er maar op één manier uitkomen. De Black Maiden weet je namelijk te vertellen dat je jouw lichaam terug kunt krijgen in ruil voor demonzielen. Daarnaast vertelt ze ook nog even doodleuk dat jij de laatste hoop op aarde bent om de vloek ongedaan te maken en de mysterieuze mist te laten verdwijnen.
Je bent gelukkig niet zielsalleen in de Nexus. Je komt er namelijk anderen gevallen helden tegen en handelaren, waarbij je verschillende magische spreuken en wapens kunt ruilen voor zielen. Vanuit de Nexus kun je ook door middel van de zes verschillende aanwezige Archstones naar verschillende gebieden teleporteren. Deze gebieden worden geteisterd door verschrikkelijk grote demonen. En waar demonen zijn, zijn natuurlijk zielen. Als een held op sokken sta je in een geweldig mooi gebied waar je zelf maar moet uitzoeken waar je heen moet. Het eerste en tevens makkelijkste level laat je gelijk al kennis maken met verbazingwekkende monsters en ridders die niet voor je aan de kant zullen gaan.
Je wordt gelijk in het diepe gegooid en zult dus regelmatig doodgaan, ja in dit spel kunnen zelfs doden doodgaan. Demon’s Souls is namelijk een erg lastige game, je zult de eerste uurtjes even door moeten bijten voordat je echt in het spel komt. Het kan soms erg frustrerend zijn om telkens dood te gaan door een misstap, een pijl in je ribben of in dolk in je hart. Gelukkig is het gevoel dat je krijgt, wanneer je eindelijk die zielen hebt verzameld, wel erg bevredigend.
Demon's Souls Screenshot 142870 Demon's Souls Screenshot 111612 Demon's Souls Screenshot 142866
Bloedvlekken
Je zult in de game dus veel sterven. Dit wordt frustrerend door de opslagpunten die in een gebied niet aanwezig zijn. Het is dus gewoon old-school moeilijk, zonder deze opslagpunten. Wat echter wel een alternatief biedt, zijn de bloedvlekken in de gebieden. Door deze bloedvlekken aan te raken, krijg je al al je behaalde prestaties, zoals verzamelde zielen en wapens, weer terug. Dit is erg origineel en pas geweldig in de hele setting van Demon’s Souls.
Deze bloedvlekken zijn echter niet alleen van jezelf afkomstig. Wanneer je namelijk bent aangesloten op het PlayStation Network, zul je ook bloedvlekken van andere tegenkomen. Bij aanraking van dit bloed, zie je de laatste seconden van iemand anders leven terug en wordt dus duidelijk wat je juist niet moet doen. Naast deze bloedvlekken is er nog een ander handigheidje om je een beetje te helpen. Door de gebieden heen worden namelijk door andere mensen van over de hele wereld, berichtjes achtergelaten. Er kan op een willekeurig punt een berichtje op de grond liggen met de tekst ‘Pas op! Om deze hoek zitten vijanden!’
Demon's Souls Screenshot 111607 Demon's Souls Screenshot 111606 Demon's Souls Screenshot 111624
Diepgang
Maar naast deze erg goed bedachte toevoegingen, biedt de game nog meer diepgang. Je kunt bijvoorbeeld online een gebied betreden waar een andere ridder bezig is om zielen te verzamelen. Dit is een andere manier om je lichaam terug te krijgen. Je zult namelijk de held die bezig is met de demonen te verslaan, proberen af te maken. Als je in een gevecht met de ridder wint, krijg je je lichaam terug, zo niet, dan verlies je een deel van jouw verzamelde zielen. Wil je dit risico niet nemen, dan kun je ook samen gaan werken om zielen te verzamelen.
Grauwe sfeer
Ten slotte hebben we nog de presentatie van het spel. Demon’s Souls mag er zeker wezen. De sfeer in de game is geweldig grauw en mysterieus. De verschillende gebieden zijn, zoals we eerder vertelden, prachtig. De monsters zijn gruwelijker en groter dan je je ooit in je ergste nachtmerrie had kunnen voorstellen. De gevechten met deze demonische monsters zijn dan ook met gemak episch te noemen: de bombastische muziek pompt uit je speakers en het bloed vliegt in het rond. Het enige minpunt zijn de slechte physics in de game. Levenloze objecten dansen namelijk in het rond als marionetten als je er tegenaan loopt.
Demon’s Souls is een geweldige game geworden. Het zal even duren voordat je goed in het spel zit, en door de afwezigheid van opslagpunten kan de frustratie soms hoog oplopen. De epische eindgevechten met de demonen maken gelukkig wel een deel goed. De mogelijkheden in de game zijn ook erg groot, van het upgraden van wapens tot het leren van magische spreuken: het kan allemaal. De totale sfeer van de game is geweldig en hoewel het natuurlijk allemaal fictie is, komt alles erg geloofwaardig over. Demon’s Souls is een game die zich kan meten met de crème de la crème van PlayStation 3 exclusives.