DeathSpank Review

door Timo
maandag, 19 juli 2010 om 15:00
De downloadbare game DeathSpank bevat uitgebreide RPG-elementen gecombineerd met leuke hack and slash gameplay. Daarnaast neemt de game zichzelf niet te serieus, bevat genoeg goede humor en heeft een geweldig hoofdpersonage. Eigenlijk zou er dus niets mee kunnen misgaan.
Bedwinger van het Kwaad
Naast de naam van de game is DeathSpank ook de naam van de Brenger van Rechtvaardigheid, Held der Verdrukten en de Bedwinger van het Kwaad, oftewel: DeathSpank. Deze held is geboren voor het avontuur. Dag in dag uit gaat hij op pad om queesten aan te nemen en slacht elk gewetenloos wezen af. Daarnaast houdt de beste man zoveel van zijn wapens dat hij er gewoon vier tegelijk bij zich heeft, elk toegewezen aan een knop op de controller.
DeathSpank is echter geen snuggere held. Hij neemt heel wat queesten maar aan omdat hij dat leuk vindt en slacht monsters af gewoon omdat het kan, want dat is wat helden nou eenmaal doen. Maar hij heeft wel een doel in zijn leven. De held is namelijk op zoek naar een mysterieus artefact en hij moet de Heer van Prong omver zien te werpen. Deze sukkelige schurk zorgt niet goed voor zijn volk, is verwaand en iedereen walgt van hem. Het verhaal is niet geweldig, maar gelukkig is dit niet het belangrijkste element in de game, want het draait vooral om actie en humor.
Geweldige dialogen
Tijdens DeathSpank’s tocht naar de artefact en de Heer van Prong komt hij natuurlijk in contact met verschillende mensen. In de dialogen die je voert met deze mensen, om bijvoorbeeld de weg te vragen, een queeste aan te nemen of iets te kopen, komt veel humor voor. Door zijn met zelfvertrouwen gevulde stem, gevoel voor humor en zijn rare gedachtes is DeathSpank een geweldig personage. De stemmen van zowel DeathSpank als alle andere personages zijn zo goed, dat het genoeg is om alleen het hoofd van de persoon en zijn tekst in beeld te laten verschijnen. Uitgebreide scènes vol zo realistisch mogelijke mondbewegingen en emoties zijn dan ook achterwege gelaten.
Het vechten…
Tijdens deze missies komt het er natuurlijk vooral op neer dat je zult moeten vechten. Zoals eerder vermeld, doe je dit met vier verschillende wapens. Door gecombineerd op de bijbehorende knoppen te drukken, zorgt dit voor combo’s. Met deze combo’s krijg je de kracht van Gerechtigheid, oftewel Justice, tot je, wat eigenlijk een soort superaanval is. Elk wapen heeft weer een andere superaanval, en daarmee blijkt dat de op het eerste gezicht simpele hack and slash game toch nog wat meer tactiek met zich meebrengt. Hierdoor is het vechten meer gevarieerd en zul je je niet snel vervelen.
… in de kleurige wereld
Dit alles vind plaats in een kleurige wereld die geweldig is vormgegeven. De stijl van de game is zeer origineel. De tekenfilmachtige wereld gevuld met mooie kleurtjes is dan misschien niet echt een wereld voor een held, maar wel voor DeathSpank. Je moet de game niet te serieus nemen. Je kunt rustig de controller oppakken en gewoon even gaan spelen.
Daar komt bij dat alles ook met z'n tweeën te spelen is. Daarvoor hoef je alleen even de controller op te pakken, op start drukken en hakken maar. De game is erg toegankelijk, maar gaat tegelijkertijd ook weer diep. Er zijn bijvoorbeeld honderden items om te verzamelen, variërend van enorme, lichtgevende bijlen tot pullen bier.
DeathSpank is een verrassend leuke titel. De game combineert hack and slash gameplay erg goed met verschillende RPG-elementen. Het verhaal is niet altijd even sterk, maar gelukkig wordt dit gecompenseerd door de goede dialogen en het geweldige hoofdpersonage, DeathSpank. Als je van echte, serieuze RPGs houdt, zul je misschien ietwat teleurgesteld worden met deze titel. Maar als je wel in bent voor een game die zich niet te serieus neemt en als je van humor in games houdt, dan zul je zo’n 10 uur lang plezier beleven. DeathSpank is de prijs van een kleine 13 euro dan ook dubbel en dwars waard.