Dead Space Review

zaterdag, 25 oktober 2008 om 9:01
De herfst is inmiddels een maand oud en de dagen worden langzaam maar zeker korter en korter. In principe zou dit de beste tijd moeten zijn om een game als Dead Space met zijn horror genre uit te brengen. Maar is de zo net genoemde game wel goed en eng genoeg om alle andere toppers die momenteel uitkomen in de winkelrekken te laten liggen?
Geen prettige aankomst
Zodra je Dead Space opstart, stap je in de schoenen van Isaac Clarke en zitten we inmiddels circa 500 jaar in de toekomst. Jij en een paar bemanningsleden worden vervoerd door de ruimte, naar een gigantische ruimteschip die grondstoffen en dergelijke verzameld. Aangezien er al enige tijd geen radio contact kon worden gemaakt met het ruimteschip, wordt jij met je teamgenoten op het ruimteschip afgestuurd om te gaan kijken wat er aan hand is. In eerste instantie wordt er gedacht aan een defect aan de radio apparatuur, maar hier komt al snel verandering in wanneer je bij aankomst beschoten wordt waardoor het ruimteschip waar jij in zit een noodlanding moet maken op de eindbestemming. De gehele game kijk je vanuit een derde persoons camerastandpunt.
Dead Space Screenshot 61536 Dead Space Screenshot 61534 Dead Space Screenshot 61530
In je eentje aan de slag
Zodra je veilig uit kunt stappen, zie je al snel dat het helemaal mis is op het ruimteschip. Overal liggen spetters bloed op de grond en langs de muren, en knipperen de lichten waardoor je slecht kan zien waar je loopt. Al snel hoor je geritsel en gebrul in verte, totdat een monster uit het niets opduikt en de helft van je teamleden aan gort scheurt. Jij en nog twee andere teamleden blijven in leven en zullen een uitweg moeten vinden. Al snel sta je er in je eentje voor en zul je een tram moeten activeren zodat je andere twee teamleden een volgende uitgang kunnen vinden.
Aangezien je geen soldaat bent die van plan was om te gaan vechten, heb je slechts één 'geweer' tot je beschikking, namelijk een plasma geweer waarmee je prima door staal en dergelijke heen kunt snijden, waar het apparaat eigenlijk ook bedoeld voor is. Toch komt dit plasma geweer prima van pas, omdat je hiermee met gemak de ledematen van de monsters af kunt schieten, zodat zij niets meer kunnen aanrichten. Het zijn geen monsters afkomstig van een andere planet waartegen je speelt, het zijn bemanningsleden van het ruimteschip die getransformeerd zijn in monsters.
Dead Space Screenshot 57850 Dead Space Screenshot 57852 Dead Space Screenshot 57844
Geluid speelt belangrijke rol
Je gaat op pad, en zult moeten rennen en schieten voor je leven, want voor je het weet word je doorboort door de tentakels van een monster. Om dit sfeertje ook echt aanwezig te laten lijken, zijn er voor goede geluidseffecten gezorgd die een voorval enger laten lijken, dan dat het in werkelijkheid is. Zo zul je tientallen gangetjes door moeten rennen om verder te komen in de game, en de kans is groot dat wanneer je een hoekje omrent, er opeens een monster voor je neus staat. De geluidseffecten worden harder, en er ontstaat een schrikmoment. Toch weet de schrik je niet het leven te ontnemen, zodat het uitschakelen van het monster geen enkel probleem vormt. Mensen met een hart voor horror zullen waarschijnlijk een tikje teleurgesteld zijn, omdat het simpel gezegd niet super eng is.
Op grafisch gebied ziet Dead Space er aardig goed uit. Vooral het personage zelf is erg goed afgewerkt, maar dat moet ook wel in een derde persoons camerastandpunt. Met liters bloed en opeens falende lichten is het de ontwikkelaar meer dan prima gelukt om een griezelig sfeertje op het ruimteschip te creëren.
Dead Space Screenshot 57842 Dead Space Screenshot 57856 Dead Space Screenshot 57854
Shop erop los!
Het laser geweer is niet het enige geweer wat gebruikt kan worden in de game. In het ruimteschip staan namelijk meerdere 'winkels' waar je met gevonden credits pistolen, geweren, kogels en bijvoorbeeld veiligheidsvesten kan kopen. In totaal kun je vier wapens aan je zijde mee dragen. Aan jou de keuze of je de credits wilt besteden aan munitie en dergelijke of aan de veiligheid van jezelf. Om gevonden, of gekochte, voorwerpen te gebruiken kun je een menu openen die zich in het level en voor de speler opent, zodat het lijkt alsof de speler in het spel er zelf naar kijkt. Dit is een leuk alternatief in vergelijking met standaard menu's die we haast in elke game terug zien. Electronic Arts verdient ook een compliment met het wegwerken van de meters waar normaal gesproken de gezondheid van het personage in staat. EA heeft dit met een verticale balk op de rug van de speler weggewerkt. Nu je gezondheid niet digitaal wordt uitgedrukt, wordt de belevenis weer een stukje echter.

Maak jezelf krachtiger
Mocht je niet tevreden zijn met je wapens, dan kun je deze altijd upgraden op bepaalde punten in het ruimteschip. Zo kun je de snelheid van het herladen sneller maken, de kracht van het wapen verbeteren en de capaciteit van het aantal kogels groter maken zodat je minder hoeft te herladen. Voor elke upgrade is een 'power node' nodig. Deze speciale voorwerpen vind je af en toe op de grond, en je kan ze kopen in de winkels.
Vlieg als Superman
In het ruimteschip vind je enkele ruimtes terug waar de zwaartekracht uitgeschakeld is, echter zweef je alleen door de lucht, wanneer jij dat wilt. Dit doe je met het plasma geweer waar je tevens ook telekinetische krachten mee kunt uitoefenen. Zo zul je met regelmaat grote voorwerpen moeten verplaatsen om verder te raken in de game. Om terug te komen op de ruimtes zonder zwaartekracht, hier zijn speciale routes voor uitgedacht zodat je wel gebruik moet maken van de zwaartekracht. Zo zul je eerst twee of drie keer naar een zwevend deel heen moeten springen, wil je naar de andere kant van de ruimte komen. Ook de monsters maken gebruik van de zwaartekracht, dus zelfs wanneer je door de lucht vliegt, moet je je wapens gereed houden.

Dead Space is zonder twijfel een erg leuke game om te spelen. Er zitten veel schrikmomenten in, zoals je van een horror game mag verwachten. Het geluid laat dit dan ook goed horen. Electronic Arts is erin geslaagd om een goede game af te leveren, al mag een mogelijk vervolg een tikje enger zijn. Dead Space hoort dan ook zeker tussen alle andere toppers terug die momenteel uitgebracht worden. Het is alleen de vraag of de mensen dit ook zien.
Cijfer: 8.8