Far Cry 2 Review

Review
zaterdag, 25 oktober 2008 om 13:32
xgn google image
Far Cry 2 is een van de titels waar mensen dit jaar het meest naar uitkijken. Kan Ubisoft met haar nieuwe shooter een nieuwe standaard neerzetten of blijven we nog even op het oude niveau steken? Je leest het in deze recensie.
Het landschap van Afrika is het toneel voor wapens, diamanten en hierdoor vele kilo's lood en grote bloedbaden. Doordat de regering gevallen is, is er een burgeroorlog ontstaan, waarbij beloftes over diamanten een grote rol speelden. De lokale milities hebben door gebrek aan leiderschap voor een grote chaos gezorgd en claimen complete wijken en boerderijen als territorium. In deze chaos zijn er uiteindelijk twee grote milities overgebleven: De UFLL( United Front for Liberation and Labour) en de APR ( Alliance for Proper Resistance). Deze partijen knokken al maanden tegen elkaar en worden van wapens voorzien door dezelfde leverancier. Dit is een duister figuur, welke wereldwijd gezocht wordt. Hij luistert naar de naam 'De Jakhals'.
Een naald in een hooiberg
De speler kan in het begin van het spel kiezen uit een vijftal huurlingen, waarmee hij de verhaallijn gaat spelen. Het ene karakter hoort bij de APR en de ander bij de UFLL. Hiermee kiest de speler dus meteen voor welke partij er gevochten gaat worden. In de jungle van een verscheurd Afrika gaat de speler op pad om zijn enige missie in het spel uit te voeren: Het opsporen en vermoorden van de Jakhals en een einde maken aan de constante oorlog. Dit is echter niet zo makkelijk in Afrika en al helemaal niet de met black-outs die de speler steeds door de malaria krijgt.
Far Cry 2 Screenshot 56997 Far Cry 2 Screenshot 53947 Far Cry 2 Screenshot 33035
De Jakhals bevindt zich ergens in het ruim 50 vierkante kilometer grote gebied. Binnen dit gebied zal de speler niet veel stil zitten, want de opdrachten blijven maar binnenkomen en de territoria van de vijandelijke partijen liggen vlak bij elkaar. De enige veilige plekken die de speler heeft, zijn de safe houses die de speler eerst vrij zal moeten spelen.
Door het uitvoeren van missies zal de speler steeds bekender worden. De hoofdmissies worden door de APR en de UFLL gegeven en de extra missies worden door je geredde makkers gegeven. Veelal bestaan de missies uit het bevrijden van makkers en het hardhandig aanpakken van de vijandelijke troepen. Het steeds op en neer moeten rijden tussen de verschilende lokaties is wel een minpuntje van Far Cry 2, maar de geweldig vormgegeven landschappen maken dit meer dan goed.
Een mooi Afrika, gevuld met rommel
De dichtbegroeide jungle, de savanne en de andere omgevingen zien er, compleet met de dieren, allemaal erg gelikt uit in Far Cry 2. Zelfs de overgang van dag naar nacht is erg realistisch weergegeven. De geluiden van Afrika komen rechtstreeks uit de speakers van je TV naar je huiskamer en geven je het gevoel alsof je echt in de omgeving rondloopt.
Jammer genoeg woedt er een burgeroorlog in het gebied, en er ligt dan ook de nodige rommel, van autowrakken tot compleet verwoeste gebouwen. Dit geeft daarentegen wel een goede dekking voor de zee aan kogels die je tegenmoet komt als de vijand je in het vizier heeft. De kogels gaan namelijk realistisch genoeg dwars door de struiken heen en de andere begroeiing zal ook verwoest worden door kogels.
Far Cry 2 Screenshot 56313 Far Cry 2 Screenshot 56311 Far Cry 2 Screenshot 56989
Het vuur in Far Cry 2 is misschien wel het meest mooie digitale vuur wat ooit in een spel weergegeven is en dit verspreid zich ook nog eens op een zeer realistische manier over de vlaktes. Als het vuur uitgebrand is blijft er dan ook een dorre, verschroeide vlakte achter.
Realistisch moeilijk
Far Cry 2 oogt niet alleen erg realistisch, maar veel andere factoren in het spel komen ook erg dicht in de buurt van het echte werk. De A.I. van de tegenstander is namelijk erg goed en ze zullen op verschillende situaties gepast reageren. Zo kan de speler niet zomaar een vijandelijk kamp in rennen, zonder helemaal doorzeefd te worden. De vijanden communiceren onderling en zullen tactisch samenwerken om de speler om zeep te helpen. Zoals de speler dit ook doet, zullen de vijanden gepaste dekking zoeken en achter de speler aan komen. Dit komt enorm ten goede voor de replaywaarde van het spel.
Als de speler gewond is, zal de levensbalk zich langzaam hervullen, zoals in het echt ook wonden helen. De speler kan ervoor kiezen om dit te versnellen, door zichzelf te injecteren met adrenaline.
De wapens van gedode vijanden kunnen opgeraapt worden voor eigen gebruik, maar deze zijn vaak versleten en blokkeren of breken zelfs. De speler kan dus beter nieuwe wapens aanschaffen bij de lokale wapenhandelaar, die ze op zijn beurt natuurlijk weer van de Jakhals heeft.
Uitgebreide Multiplayer
Als de speler eenmaal uitgekeken is op de single player modus, zijn er nog verschillende multiplayer modi en niet te vergeten de map editor. Naast de gebruikelijke Deathmatch en Team Deathmatch modus, heeft Far Cry 2 een variatie op Capture The Flag, genaamd Capture The Diamond. Daarnaast is er de Uprising modus, waarbij de spelers zo veel mogelijk controlepunten moeten veroveren.
De speler kiest voordat hij begint met welke klasse er gespeeld gaat worden. Er zijn zes verschillende klassen, waaruit de speler kan kiezen, waaronder de Sharpshooter, de Commando en de Gunner. Iedere klasse heeft natuurlijk een eigen arsenaal aan wapens en specialiteiten.
De map editor is een uitgebreide, maar eenvoudig onder de knie te krijgen optie van het spel, waarbij de speler een eigen map kan maken. De speler heeft hierbij beschikking over bijna alle voorwerpen uit de singleplayer modus en kan hiermee ruim uit de voeten. De gemaakte maps kunnen later in de multiplayer modi gespeeld worden, wat voor oneindig veel maps zorgt en wederom de replaywaarde verhoogt.
Conclusie
Ubisoft heeft met Far Cry 2 een zeer sterke titel neergezet met oogstrelende omgevingen en zeer realistische elementen. De verhaallijn in het spel is goed uitgewerkt en er is dan ook een nieuwe standaard neergezet in het shootergenre. De A.I. van de vijanden is ook erg goed en ze reageren dan ook op alles wat de speler doet. Het steeds maar weer op en neer moeten rijden tussen verschillende lokaties is een minpuntje, maar zorgt niet voor een domper op het geheel. Ubisoft heeft met Far Cry 2 ongetwijfeld een nieuwe standaard neergezet.
Cijfer: 9

Populair Nieuws