De Sims Middeleeuwen Review

zaterdag, 16 april 2011 om 15:00
Na drie uitbreidingen heeft iedereen wel weer even genoeg van De Sims 3. De Sims Middeleeuwen verschijnt dus op het juiste moment, maar kan de game genoeg vernieuwing bieden aan de trouwe Sims liefhebber?
Telkens wanneer Electronic Arts met nieuws over de Sims naar buiten komt, denken we dat er weer een nieuwe uitbreiding voor De Sims 3 zit aan te komen. Vorig jaar bleek dit echter niet te kloppen, want toen werd De Sims Middeleeuwen voorgesteld. Blijkbaar maakten de mensen uit de Sims 3 zoveel kastelen dat er werd besloten om een nieuwe game uit te brengen die zich in de Middeleeuwen afspeelt. Ontwikkelaar Maxi probeert een mooie parodie te leveren waarin koningen, magiërs en ridders tal van avonturen beleven. Biedt deze game genoeg afwisseling aan een franchise die door de jaren heen grotendeels hetzelfde is gebleven?
Ambities
In de meeste Sims games krijg je een hoop vrijheid, maar in De Sims Middeleeuwen krijg je vooropgestelde doelen voorgeschoteld. Je krijgt een koninkrijk ter beschikking en moet ervoor zorgen dat het land erg succesvol wordt. Dit doe je door een ambitie te kiezen. Ambities bepalen het verloop van het spel en je kunt meerdere ambities kiezen naarmate je verder komt in het spel. Als je de ambitie hebt om een veilig koninkrijk uit te bouwen dan zul je ervoor moeten zorgen dat elke inwoner zich veilig voelt door middel van missies tot een goed einde te brengen.
De Sims Middeleeuwen screenshot De Sims Middeleeuwen screenshot De Sims Middeleeuwen screenshot
Aan de schandpaal
Jij neemt de controle over de helden van de Middeleeuwen, te beginnen met de koning. De koning is een machtige man die al snel het hele land positief of negatief kan beïnvloeden door bijvoorbeeld nieuwe wetsvoorstellen in te dienen. De Sims Middeleeuwen zit boordevol humor, dat wordt meteen duidelijk wanneer je tijdens je eerste missie al meteen iemand naar de schandpaal mag sturen. Vervolgens komen de andere dorpelingen de gevangene bekogelen met eieren en tomaten. Je eerste missies zijn eenvoudig en vormen de inleiding op het spel. Een vaste verhaallijn is er niet maar elke missie die je onderneemt heeft wel gevolgen voor het koninkrijk.
Zo zal de koning na verloop van tijd behoefte hebben aan een vakantie. Dit lijkt misschien een nutteloze missie maar wanneer je terug komt van je reis zul je een nieuw soort bier kunnen brouwen dat iedereen in het dorp vrolijker kan maken. Vaak hebben deze missies een onverwachte wending, waardoor je geïnteresseerd verder blijft spelen. Na een missie te hebben voltooid word je teruggebracht naar een menu en krijg je ervaringspunten. Met deze ervaringspunten kun je nieuwe gebouwen vrijspelen, waaronder het ziekenhuis, een kathedraal, barakken en vele anderen.
Behoeftes
Sommige van deze huizen staan je toe om een nieuwe Sim te creëren, waaronder een priester, een arts of een tovenaar. Al deze personages zijn erg verschillend en verlangen een andere speelstijl. Een koning kan Sims laten executeren, de tovenaar gebruikt zijn magie om Sims te beïnvloeden en de priester kan mensen van religie laten veranderen. Aan het begin van een missie kun je namelijk kiezen met wie je wilt spelen. Een koning zal een missie steeds anders beëindigen dan een priester of een ridder, wat voor flink wat variatie zorgt. Soms heb je meerdere Sims nodig en dan moet je soms even jongleren met hun behoeftes.
Het wordt echter nooit ondraaglijk aangezien je Sims in dit spel slechts twee behoeftes hebben, slapen en eten. Behoeftes van andere Sim games zoals hygiëne en amusement zijn achterwege gelaten, zodat je meer tijd kunt besteden aan je missies. Om het toch wat moeilijker te maken heeft je Sim elke dag twee verantwoordelijkheden. Ook deze zijn verschillend afhankelijk van het personage dat je bestuurt. Wetten schrijven, het monster dat in de vergeetput woont voederen, de misdienst organiseren, je kunt het zo gek niet bedenken of je moet het doen. Verwaarloos je je verantwoordelijkheden, dan kan het zijn dat de koning je naar de schandpaal stuurt. Naast je missies kun je uiteraard ook nog hobby’s beoefenen of een gezin oprichten.
Beperkingen
De sfeer van De Sims Middeleeuwen zit helemaal goed maar het spel voelt vaak erg beperkt aan omdat je steeds het gevoel hebt dat er iets ontbreekt. Zo zul je geen paard kunnen rijden en moet je alles te voet gaan bezoeken, wat lange wachttijden oplevert. En het is wel erg vreemd dat je zelf geen kastelen of andere gebouwen kunt creëren. Kastelen en andere gebouwen zijn standaard en staan al vol meubilair. Je kunt er wel wat nieuwe spulletjes in plaatsen, maar veel voorwerpen mag je niet eens verwijderen omdat je ze ooit nodig zult hebben voor een missie. Erg creatief kun je dus niet zijn en dat is jammer. Ook de camera is vaak erg beperkt. Je kunt slechts langs één kant binnenkijken in een gebouw, alsof je de voorkant van een poppenhuis wegneemt.
Dit zijn de grootste minpunten van het spel, maar de rest is wel erg netjes uitgewerkt. Je hebt erg veel opties tijdens het creëren van je Sims. Je kunt ook zeeën van tijd besteden aan het verkennen van je land, dat eigenlijk niet zo groot is maar veel verborgen stukken kent. Het zijn dan ook de echte verkenners die het beste uit de Sims Middeleeuwen kunnen halen. Enkel zij zullen er in slagen om de vele legendes van het koninkrijk te ontrafelen.
Mooi voor iedereen
De Sims is een van de best verkochte franchises aller tijden en dus moet ook De Sims Middeleeuwen toegankelijk zijn voor het grote publiek. Precies daarom heb je geen splinternieuwe Mac of PC nodig om het spel te kunnen draaien. Dat wil niet zeggen dat de graphics van een laag niveau zijn, integendeel, alles ziet er vrolijk en sfeervol uit, zelfs op de lagere settings. De details laten vaak wat achterwege, maar het is erg knap dat je zonder laadtijden met de camera door het koninkrijk kunt zweven. Ook het geluid zit helemaal goed, van de klinkende zwaardgevechten tot het grommen van het monster uit de bodemloze put. Voor wie het spel toch liever in het Engels speelt; niemand minder dan Patrick Stewart, bekend van onder andere de X-Men films, heeft het introfilmpje van het spel ingesproken.
Geslaagde parodie
We zijn blij om te zien dat De Sims Middeleeuwen niet de zoveelste Sims game is geworden. De vele missies zullen je een flinke tijd zoet houden en de vele helden die je mag besturen zullen voor de nodige variatie zorgen. Ook de typische humor, die we zo gewoon zijn van De Sims, duikt weer op en zorgt samen met alle knappe animaties en sfeervolle objecten ervoor dat dit een erg geslaagde parodie is geworden op het leven tijdens de Middeleeuwen. Het is echter wel onbegrijpelijk dat je niet je eigen kastelen kunt ontwerpen. Ook de beperkte camera zal je niet erg vrolijk maken. Toch mag dit de pret niet drukken. De Sims Middeleeuwen brengt de vernieuwing die de franchise meer dan nodig had.