Assassin's Creed: Brotherhood Review

vrijdag, 15 april 2011 om 20:00
Ezio heeft de avonturen van Assassin's Creed: Brotherhood vorig jaar al beleefd op de consoles en ditmaal mag hij het opnieuw doen voor de PC-gamers. Zal deze versie even goed zijn als zijn consolebroeder?
Het is geen geheim dat Assassin’s Creed: Brotherhood een prachtig spel is op de consoles. Het spel werd een geweldig succes en werd door ons beloond met een zeer mooie 9,0. Oorspronkelijk zou de PC-versie gelijktijdig verschijnen als de console versies maar er waren wat problemen tijdens de ontwikkeling waardoor PC-gamers wat meer geduld moesten hebben. Hun geduld wordt wel beloond met enkele extra’s. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere schermen naast elkaar zetten om één groot beeld te vormen. Ook alle updates en de Da Vinci Dissapearance DLC, die eerder al beschikbaar waren voor de console, zijn toegevoegd aan het spel. Is het spel net zo goed als op de consoles of duiken er toch enkele foutjes op?
De Borgia familie
In Assassin’s Creed II zagen we hoe hoofdpersonage Ezio de paus om het leven bracht en de mystieke appel vond. Veel rust krijgt hij echter niet, want meteen nadat Ezio terugkeert naar het dorp van zijn oom, zet Cesare Borgia, de zoon van de paus, een grootschalige aanval in. De soldaten van het dorpje verdedigen zich dapper maar het mag niet baten. Ezio raakt het dorp kwijt en op de koop toe verliest hij de gouden appel. Hij blijft niet bij de pakken zitten en vertrekt naar Rome, om de Borgia familie van hun macht te beroven en de appel terug te vinden.
Economie
De missies zijn erg afwisselend maar veel vernieuwing is er niet in vergelijking met Assassin’s Creed II. Klimmen en vechten staan dus weer centraal en dat is helemaal niet erg. Er is wel een vernieuwende zijmissie naar voren gebracht. De Borgia familie heeft op elk van de twaalf gebieden van Rome een toren gezet, als blijk van hun macht. Zolang er een toren staat in een gebied, is het onmogelijk om apothekers, kleermakers of andere winkels over te kopen en te renoveren. Deze leveren namelijk geld op en met dat geld kun je weer een betere uitrusting en sterkere wapens kopen. Ezio moet elke toren dus beklimmen en vernietigen om de macht van de Borgia’s te verzwakken.
Naast winkeltjes zul je ook een tunnelsysteem kunnen uitbouwen over Rome, zodat je sneller op je plaats van bestemming komt. Ook paarden zijn erg handig om snel op je bestemming te komen. Assassin’s Creed: Brotherhood is namelijk het eerste spel waarbij je ook te paard kunt gaan in de stad. Ten slotte kun je ook historische gebouwen kopen zoals het Colosseum, het Mausoleum van Augustus en het Pantheon. Je hoeft je geld hier niet aan uit te geven, maar als je tegenstanders wat eenvoudiger wil verslaan, is het een noodzaak.
Assassin's Creed Brotherhood screenshot Assassin's Creed Brotherhood screenshot Assassin's Creed Brotherhood screenshot
De wapens van Da Vinci
Andere zijmissies staan dan weer volledig in het teken van Leonardo Da Vinci. De legendarische uitvinder werd, zo blijkt, gedwongen door de Borgia familie om de plannen van zijn oorlogsmachines af te staan. Ezio gaat dus meermaals op pad om de plannen op te sporen en de oorlogsmachines te vernietigen. Tijdens deze missies moet je slim gebruik maken van je omgeving, omdat je vaak ongezien een bepaalde kamer moet binnensluipen.
Het meest amusante deel van deze missies is het moment waarop je zelf in de oorlogsmachines kruipt en alles aan gort knalt. Het is niet alleen erg cool, maar ook weer historisch correct aangezien Da Vinci deze machines echt wilde maken. Zo is er bijvoorbeeld een prehistorische tank die met gemak legertroepen aan de kant blaast. Da Vinci zien we ook terug in de extra content, die gratis bij de PC-versie zit. Deze extra missies bieden je drie tot vier uur extra gameplay en voegen ook wat nieuwe multiplayer modi toe.
Huurmoordenaarsgilde
Naast een sterk hoofdverhaal krijg je er dus flink wat leuke zijmissies bij. In tegenstelling tot Assassin’s Creed II ben je ook niet meer beperkt tot het huren van dieven en gezelschapsdames om je doelen te bereiken. Ezio is namelijk van plan om een huurmoordenaarsgilde te starten maar daarvoor heeft hij vrijwilligers nodig. Door burgers te redden uit de handen van soldaten, recruteert Ezio steeds meer leden voor zijn gilde die hij door heel Europa op allerlei missies kan sturen. Via een map kun je bepaalde leden naar Frankrijk of naar Engeland sturen om opdrachten uit te voeren die niet te moeilijk zijn voor hun level. Dit leuke systeem zagen we eerder al in andere games, waaronder Evil Genius.
Sterker en beter
Je huurmoordenaars worden steeds sterker en beter. Ze zullen over sterkere wapens beschikken en hun levensbalkje zal ook maar blijven groeien. Een sterke huurmoordenaar is een goede huurmoordenaar, dat merk je meteen wanneer je hun hulp nodig hebt. Je kunt je leden namelijk roepen wanneer je maar wil om bijvoorbeeld die ene sterke tegenstander met zijn grote bijl om te brengen. Na verloop van tijd zullen ze zelfs op zichzelf met gemak vijf soldaten kunnen verslaan. Dit omdat sterkere huurmoordenaars worden uitgerust met pistolen, rookbommen en andere handige dingen.
Hoewel je helpers erg handig zijn op moeilijke momenten, verlaagt het de moeilijkheidsgraad van het spel enorm. Je zult lui worden en niet meer zo snel zelf een gevecht aangaan. De stad Rome wordt een speelterrein voor je troepen. Het is dan ook goed dat je tijdens bepaalde missies je huurmoordenaars niet kunt gebruiken, anders zou het geheel wel erg eenvoudig worden.
Kat en muis
Het is ook de allereerste keer dat we online mogen vechten in een Assassin’s Creed game. De online gameplay is een kat en muis spel die zes game modi bevat. Wij hebben ons het best geamuseerd met de game modus ‘Wanted’, waarbij je zoveel mogelijk punten dient te scoren door anderen om te brengen. Aan het begin van elk potje krijg je de naam van een slachtoffer te zien. Vervolgens krijg je vaag te weten waar dit personage zich bevindt op de map. Je moet proberen om je vijand op te sporen tussen een zee van computergestuurde poppetjes die hetzelfde uiterlijk hebben als je slachtoffer en de andere mensen die meespelen.
Om het nog moeilijker te maken, zal er gelijktijdig ook iemand jou aan het opsporen zijn. Zo moet je dus de hele tijd zelf verborgen blijven. Als je in de top drie staat, wordt het nog eens moeilijker omdat er dan meerdere mensen gelijktijdig naar je op zoek zijn. De andere game modi zijn varianten hierop die je in een team zetten of je bepaalde computergestuurde personages laten verdedigen. Om wat meer variatie in het geheel te brengen krijg je na verloop van tijd leuke gadgets.
Voordat je begint te spelen, stel je je profiel zo in dat je enkele gadgets naar jouw keuze op zak hebt. Denk hierbij aan rookbommen, de kracht om sneller te lopen en een vermommingskit. Het was een uitdaging voor Ubisoft om de wereld van Assassin’s Creed om te toveren tot een online vechtzone, maar het is erg goed gelukt.
Grafische pracht
Het oude Rome en haar inwoners zorgen voor prachtige taferelen. Dit betekent wel dat je een stevige processor en een sterke grafische kaart nodig hebt om de mooiste beelden te krijgen. De minimumvereisten vallen op zich wel mee maar als je niet beter hebt dan dat, zullen de graphics zelfs minder goed zijn dan die van de console versie. Ubisoft raadt ook aan dat je een controller aanschaft voor je computer en daar heeft het bedrijf helemaal gelijk in.
Hoewel je gewoon met muis en toetsenbord kunt spelen, zorgt een controller voor een meer natuurlijke ervaring. Assassins Creed: Brotherhood is ook te spelen in 3D, en op meerdere schermen maar deze functies hebben we zelf niet kunnen testen. Het geluid is daarbij ook nog eens indrukwekkend. Het wapengekletter, de praatjes van verkopers in de straten en ook de geluiden wanneer je zwermt zorgen voor een erg realistische ervaring.
Prachtig vervolg
Assassin’s Creed: Brotherhood is een prachtig vervolg en brengt ons weer wat dichter bij deeltje drie. De gameplay is grotendeels hetzelfde gebleven maar dat neemt niet weg dat het sterke verhaal en de veelzijdige zijmissies heel wat te bieden hebben. Hoewel het erg eenvoudig wordt om soldaten om te brengen, is het gewoon cool om je eigen huurmoordenaarsgilde op te richten. De multiplayer modi zijn sterk en brengen een kat en muis spel waarbij je erg slim moet handelen om te winnen. Da Vinci krijgt ook meer aandacht dankzij de gratis extra content waarvan PC-gamers mogen genieten. Als je geen console in huis hebt en dit actievolle spel dus nog niet in huis hebt kunnen halen, raden we je aan hier snel verandering in te brengen.