De Sims 2 op een Onbewoond Eiland Review

zaterdag, 15 december 2007 om 20:13
We hebben dus te maken met alweer het derde deel van de Sims-serie voor de Nintendo Wii. In juni verscheen De Sims 2: Huisdieren al voor dit platform. Een kleine drie maanden geleden kwam daar MySims bij, een leuk deel uit de serie waarin je niet, zoals normaal, met virtuele mensen aan de slag kon, maar met Mii-personages. Er is een goede reden voor het feit dat de Sims-serie zo goed verkoopt op de PC, de spellen hebben namelijk de kracht om uren van je leven op te slokken zonder dat je het merkt. Op het ene moment begin je aan het bouwen van een huisje en op het andere moment is het alweer bijna vijf uur ‘s nachts. Toch is dit bij de console versies altijd al minder geweest dan op de PC, dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de gameplay en het gebrek aan snelheid. Toch vermaken we ons vaak kostelijk, ook op de consoles, zullen we ons ook deze keer, op een onbewoond eiland, met de Sims vermaken?

Sims overboord!
In het spel zul je moeten beginnen met het creëren van een of meer leden voor je ‘crew’, die heel toevallig op een luxe jacht terecht komen. De mogelijkheden om je karakters aan te kleden zijn zeer minimalistisch en het algemene uiterlijk van jouw Sims kun je maar weinig aanpassen, minder dan we gewend zijn op zowel consoles als PC. Als er eenmaal een aantal Sims op je bootje zijn, zul je een kleine cut-scene zien waarin de Sims overboord slaan van de boot en, verrassend genoeg, terecht komen op een onbewoond eiland. Anders dan we gewend zijn in Sims games heeft dit deel een duidelijk doel; vind de weg terug naar huis. Je start met alleen een mesje en een aantal basis overlevings-skills. Op het eerste eiland word je een beetje wegwijs gemaakt, de daaropvolgende eilanden zullen vol zitten met mysteries en mogelijkheden om de weg terug naar huis te vinden. Tijdens je tocht moet je natuurlijk overnachtingen bouwen, hiervoor zul je echter wel zelf materiaal moeten gaan zoeken. Dat is dan ook meteen hetgeen je het meeste in deze game zult doen; het zoeken van nuttig materiaal, van fruit tot stenen, en dit delven.
Systeem
Met het gevonden materiaal, waarover ik het hierboven had, kun je naast hutjes ook gereedschap bouwen, waarmee je weer makkelijk nieuwe dingen kunt bouwen. En zo gaat het cirkeltje een beetje rond. Hoewel je af en toe een beetje gek zult worden van de vele menuutjes, biedt The Sims 2 op een Onbewoond Eiland een redelijk goed systeem waarin natuurlijke bronnen steeds weer aangroeien met de tijd, waardoor je nooit zonder voorzieningen zult zitten. Een ander goed punt in de game is het feit dat de ‘stemmings-balken’ beetje bij beetje worden geïntroduceerd, je zult dus niet vanaf het prilste begin moeten vechten om te overleven en tevens de overige leden van je team vrolijk moeten houden. Hoe verder je vordert in de game, hoe meer je dus zult moeten onderhouden. Sommige dingen zijn lastig bij te houden, zoals bijvoorbeeld je hygiëne die je alleen kunt verhogen door te zwemmen in de zee of een rivier, maar wat als je het kamp ver van beide hebt opgezet? Besluit je om zelf naar een rivier te lopen dan zal je ‘sociale-meter’ weer achteruit gaan. Dat is lastig maar tevens is het een stukje uitdaging voor de speler.