BlackSite Review

zaterdag, 15 december 2007 om 12:34
Allereerst is het misschien leuk om te weten dat de hoofdontwerper van BlackSite; Harvey Smith, onlangs bij Midway weg is gegaan omdat hij de game niet goed genoeg vond en het tevens niet eens was met het verspreiden van een titel die in zijn ogen nog niet af was. Natuurlijk zal het een weloverwogen beslissing zijn geweest van Midway om BlackSite al uit te brengen. Inmiddels hebben wij de game onder handen genomen en kunnen we jullie vertellen of het slim was van Midway om de titel al uit te brengen, of dat ze misschien beter even wat langer hadden moeten wachten zoals Harvey al aangaf.
Verhaal
Een kleine drie jaar geleden ontdekte jouw squad, tijdens een invasie in Irak, een ondergrondse basis vol met monsterachtige gemuteerde mensen. Nu, drie jaar verder, vecht je tegen deze zelfde wezens in de woestijn van Nevada. Hoe de wezens tot stand zijn gekomen en uiteindelijk in Nevada terecht kwamen, wordt niet duidelijk uitgelegd. De game brengt het verhaal wel heel serieus en vertelt vooral veel verhaal, maar de speler zal het dus maar moeilijk kunnen volgen omdat er veel te weinig nuttige informatie wordt verstrekt.
De multiplayer is niet super innoverend, je zult er de standaard modes als deathmatch en capture the flag terugvinden. Ook is er iets nieuws genaamd ‘abduction’, waarin er twee teams, ofwel mens ofwel mutant, het tegen elkaar opnemen. Echter zal de game starten met slechts één mutant en zal ieder mens dat doodgaat zich aansluiten bij het team van mutanten. Dat is leuk bedacht maar de uitvoering is minder spectaculair dan het klinkt, zeker gezien het feit dat er maar weinig spelers online zijn en je dus lang zult moeten wachten voordat je aan een wedstrijd kunt beginnen.
Gameplay
De gameplay in BlackSite voelt niet helemaal lekker aan, hoewel het een aardige standaard shooter is, mis je wel wat mogelijkheden. Zo kun je wel bukken maar geen echte dekking nemen achter objecten zoals je dat in bijvoorbeeld Call of Duty kunt doen. Terwijl je toch vaak dekking nodig zult hebben. Wat wel weer leuk is aan BlackSite is het feit dat vrijwel alle objecten waarachter iemand schuilt, kapot geschoten kunnen worden. Vijanden en ook jijzelf zullen daarom vaak gedwongen worden om ergens anders je heil te zoeken. Naast het gemis van bovenstaande zijn de mogelijkheden, de A.I. en de realiteit van je squad ook nog eens matig. Zo kun je jouw squad opdrachten geven om bijvoorbeeld een deur te openen een ruimte te checken of een bepaalde tegenstander aan te vallen, maar dat was het dan ook. Je hebt absoluut niet het gevoel van controle over je squad. Tevens zijn je teammaten vrijwel onoverwinnelijk, wat nogal onrealistisch overkomt, en af en toe ongelofelijk dom.
Harvey Smith had het wel degelijk bij het rechte eind en heeft er waarschijnlijk verstandig aan gedaan om bij Midway weg te lopen, hoewel hij misschien beter de game eerst had kunnen afmaken! BlackSite is gewoon nog niet af, de game bevat teveel bugs, te weinig innovatie en de singleplayer is ook nog eens aan de korte kant. Zo af en toe kun je wel plezier hebben in het spelen van de game, maar de overvloed aan ergernissen zullen je, net als ons, dwingen de game toch maar in een donkere hoekje te gooien.
Cijfer: 6.3