De Kleine Vampier Review - De eerste Nederlandse 3D-animatiefilm

zondag, 11 februari 2018 om 12:02
Vampiers: bestaan ze wel of niet? Het is de vraag die Anton zichzelf continu stelt. Hij hoopt het in ieder geval vurig! Zijn geluk kan dan ook niet op als hij op een dag oog in oog staan met Rudolf, ook wel de kleine vampier. Je leest er alles over in deze De Kleine Vampier review.
De Kleine Vampier is een animatiefilm uit 2017. Wil je graag meer animatiefilms van dat jaar zien? Check dan de beste animatiefilms 2017 special!
Rudolf draagt de naam kleine vampier omdat hij echt nog maar een kleintje is. In de film is hij net voor de zoveelste keer in zijn leven 13 geworden. Reden voor een uitbundig feestje zou je zeggen, ware het niet dat zijn familie opeens opgejaagd wordt door een paar mensen. Een groot deel van Rudolfs familie wordt ergens ingesloten en vanaf daar bestaat zijn missie om zijn familie een veilig onderkomen te brengen.
In zijn vlucht staat hij van het ene op andere moment oog in oog met een ander 13-jarig jongentje: Anton. De kleine mens droomt er al een hele tijd van om een wit gezicht met rode ogen én scherpe hoektanden te ontmoeten. En hoewel de twee kleintjes eerst van elkaar schrikken, ontstaat er al snel een warme vriendschap tussen de twee.
De Kleine Vampier review

Schattig ogend vriendschapsverhaal

De Kleine Vampier klinkt schattig. En dat is het dan ook wel. De animatiefilm draagt niet voor niets een 6+ label. Ondanks de jacht die op vampiers gemaakt wordt door mensen, wat een eeuwenoud thema is, is het de vriendschap van de twee jongens die voorop staat. En je weet van te voren met zo’n film dat het bovenal een feel good movie betreft. Leuk feitje tussendoor: dit is de eerste Nederlandse 3D-animatiefilm. Wees niet bang dat je de film in het Nederlands moet kijken. Dat kan (evenals Vlaams), want Engels behoort ook tot de opties.
Wat de film erg leuk maakt, is hoe de twee enthousiastelingen kennismaken met elkaars leven. Anton leert al snel de voor- en nadelen van een vampier kennen, zoals dat zijn maatje niet in het licht mag lopen. Maar wat dan wel weer gaaf is, is dat Rudolf kan vliegen! Anton staat maar al te graag te popelen om mee te vliegen en natuurlijk gaat dit gebeuren. Het lijkt bijna een toffe serie uit Lois & Clark, maar dan met een kijkje in de keuken van twee vrienden en niet twee geliefden.
De Kleine Vampier review

Enkel duister in kleurgebruik

Voor kleintjes is de film erg vermakelijk. Waar je bij vampiers misschien al snel denkt aan enge duistere taferelen is dat zeker niet het geval. Enkel het kleurgebruik van de film benadrukt de wat donkere kant van vampiers, maar bovenal is het een vrolijke film. Het is juist grappig om te zien hoe een koe die gebeten wordt, spontaan ook in een vampier verandert. Het gevolg is namelijk een vliegende koe! Daar kan een mens alleen maar om lachen, nietwaar?
Eigenlijk is dit nog het meest originele element uit de film, want wat jammer is aan de film is dat er te veel gebruik wordt gemaakt van elementen die al tig keer gebruikt zijn in films, tv-series, boeken, games en wat al niet meer? Denk aan: Transsylvanië, knofloken, doodskisten, bloedzuigende wezens en het niet kunnen lopen in licht. En bovenal de jacht van de mens op vampiers. Qua originaliteit zal de film absoluut geen prijs winnen.
Ondanks al deze elementen is de film wel charmant en weet het jong en oud 82 minuten te vermaken. De film is mooi gemaakt en het stemmenwerk is van verzorgde kwaliteit met rollen van Rasmus Hardiker in de buitenlandse versie van de vampier. In de Nederlandse versie worden stemmen verzorgd door onder meer Buddy Vedder, Britt Scholte, Sven de Ridder en Juan Gerlo.
De Kleine Vampier review

De Kleine Vampier Review - Een warme familiefilm

Als je houdt van animatiefilms en benieuwd bent naar de eerste Nederlandse 3D-animatiefilm, moet je de film zeker kijken. 82 minuten lang kijk je een lieve film met een warme band tussen vampier en mens. Bijzonder om te zien hoe twee werelden die lijnrecht tegenover staan, samenkomen. Al is de manier waarop dit gebeurt niet bijster origineel. Dat hebben we al zo vaak gezien. Ondanks dat je geen vernieuwingen zult spotten, is de uitvoering van het verhaal - de opbouw van de vriendschap - wel overtuigend uitgevoerd en daardoor dus het kijken waard.
De Kleine Vampier is een kinderfilm uit 2017. Wil je graag meer films voor kinderen van vorig jaar zien? Check dan de Top 10 beste kinderfilms 2017 special!