DC's Titans seizoen 1 Review (DVD) - Een duistere en spannende serie

zaterdag, 23 november 2019 om 13:00
titans s1 unit 002f1574157102
Bij DC denk je misschien niet per se aan kwaliteit. Denk aan heel wat DC-films die verschenen zijn. Ze zijn niet allemaal om over naar huis te schrijven. Met de komst van de tv-serie Titans komt daar gelukkig verandering in en worden superhelden om een toffe én duistere manier neergezet. Lees het in de DC's Titans seizoen 1 review!
Maak kennis met Raven, een jong meisje met redelijk kort blauw haar. Ze lijkt de onschuld zelve. Al wordt al snel duidelijk dat haar moeder redelijk bang voor haar is. Als de blauw-harige alles te veel wordt, begint ze zo hard te krijsen dat alle mussen nog net niet van het dak vallen. Van alles gaat kapot en mensen schrikken zich kapot. Het is duidelijk dat Raven niet zomaar een meisje is.
Sterker nog, er zitten al snel mensen achter haar aan. Zelf weet ze niet eens wat er met haar aan de hand is. Gelukkig krijgt ze wel hulp aangeboden. De kijker maakt vroeg kennis met Dick Grayson, ook wel het hulpje van Batman – beter bekend als Robin. Niet alleen ontmoeten we deze held. Ook maken we kennis met Starfire en Beastboy.
titans s1 unit 003f1574157186
Het zijn helden uit de stripboeken van DC. Het zijn de helden die je meteen een warm hart toedraagt, omdat je weet dat ze vechten voor een groter goed en vooral strijden tegen ‘het kwaad’, wat dat ook mag zijn. De serie is al even te bewonderen op Netflix, maar het is pas recent dat de fysieke versie is uitgekomen.
Wat vooral uit de verf springt is het sterke acteerwerk. Door een redelijk jonge cast ben je al snel geneigd te denken dat je naar een standaard tienerserie kijkt, maar dat is niet het geval. Je raakt daadwerkelijk betrokken bij ze. Ieder zal een persoonlijke voorkeur hebben, maar allemaal vertellen ze hun eigen persoonlijke verhaal. Beastboy is om van te genieten. Hij verandert om de haverklap in een witte tijger en het is al snel duidelijk dat hij nog nooit iemand gebeten heeft. Het is aandoenlijk.
titans s1 unit 005f1574157247
Komisch zijn de grappen die er tegen aangegooid worden, zoals dat Beastboy niet altijd doorheeft dat zodra hij transformeert van mens tot beest, en vice versa, wél opeens in zijn blote kont staat. Misschien dat dit valt onder ‘tienerhumor’, maar door de charme van diverse acteurs kun je daar als ietwat ouder persoon toch ook wel geregeld om lachen.
Al snel zou dit misschien allemaal te flauw worden, maar dat is niet het geval omdat Titans seizoen 1 ook behoorlijk duister is. Elk personage draagt littekens op de ziel en elke leuke of lieve held kan dus opeens ontpoppen in een moordenaar. Want vergeet niet dat elk persoon uit de serie in principe een bloeddorstig monster kan zijn. De actiescènes in de serie zijn dan ook om van te smullen. Juist wanneer krachten gebundeld worden en er opeens bad guys op komen duiken, is de serie op zijn best.
Eén persoon kan niet een paar klappen incasseren, maar samen kunnen ze de wereld aan. Titans seizoen 1 kent genoeg gave actiemomenten. En dan spreken we nog niet over het sensationele einde als Dick Grayson terugkeert naar Gotham. We weten allemaal dat Gotham nou niet bepaald een leuke stad is om even rond te kopen.
titans s1 unit 004f1574157314
Wat de serie ook goed doet is verwijzingen maken naar populaire cultuuruitingen van nu. Dat maakt het echt een serie van deze tijd. Kijk bijvoorbeeld niet vreemd op als Raven op een bed tv zit te kijken en opeens schreeuwt om draken. Nee, er komen geen draken in Titans voor. Ze is ‘gewoon’ een aflevering van Game of Thrones aan het kijken. De referenties zijn op geheel natuurlijke wijze in de serie gestopt en ze zorgen ervoor dat je binding krijgt met de karakters.
In totaal telt de serie 11 episodes die ongeveer 45 minuten per stuk duren. Wat ook tof is, is dat de DVD-serie bonus features heeft. Een reden om de fysieke uitgave te kopen in plaats van voor de stream op Netflix te gaan. Al moet je wel echt een fanboy of -girl zijn om dat te willen.

DC's Titans seizoen 1 review - Aanrader met unieke personages

Wat ons betreft is Titans een hele gave serie geworden. Eén die verrassend sterk uit de verf komt. Je verwacht een doorsnee tienerserie en soms wordt dat gevoel opgewerkt door een té flauwe grap. Maar over het geheel genomen is de serie erg goed, krijg je unieke personages voorgeschoteld en is het met met name het sterke acteerwerk, evenals de duistere tinten, die de serie meer dan de moeite waard maken. Houd je van DC comics? Dan moet je zeker Titans eens de kans geven!