Cut the Rope Review

Review
zaterdag, 07 september 2013 om 12:00
xgn google image
We hebben er weer eentje, zo’n game die een daverend succes was op mobiele apparaten en dan zijn weg vindt naar de handheld. Had Cut the Rope dat wel moeten doen?
ZeptoLab, een Russische ontwikkelstudio die ook met Pudding Monsters is gekomen, richt zich eigenlijk alleen op Cut the Rope. Naast het origineel dat in 2010 verscheen, maakten ze Cut the Rope: Experiments in 2011 en Cut the Rope: Time Travel dit jaar. Op de website van ZeptoLab is te lezen dat Cut the Rope al 300 miljoen keer gedownload is, Wikipedia zegt 100 miljoen, maar hoe dan ook: het spel is belachelijk vaak verkocht.

Een bewezen succes
Kortom, het is niet verbazingwekkend dat het spel nu op de 3DS is verschenen. En juist het feit dat de game al jaren zo'n succes is, maakt het lastig om Cut the Rope te recenseren. Immers, de game heeft al op de smartphone bewezen erg leuk te zijn. Het zou dus raar zijn als we nu zouden zeggen dat de gameplay helemaal niet goed is. Gelukkig is dat ook niet zo, want in principe laat Cut the Rope zich heel goed vertalen naar de eigenschappen van 3DS.

Ons hoofdrolspelertje is - zoals talloze smartphonebezitters zullen weten - Om Nom, een akelig schattig monstertje dat snoep wil eten dat jij hem op nogal indirecte wijze gaat voeren. Waarom is niet helemaal bekend, maar hij bevindt zich steeds in dozen. Eerst een simpele kartonnen doos, maar al gauw gaat hij over op een doos van textiel en zo bevindt hij zich steeds in andere ‘werelden’.
Elke doos een nieuw element
Eerlijk is eerlijk, van die dozen merk je weinig qua achtergrond, maar er komen wel nieuwe objecten of manieren van puzzelen bij. Je snoepje hangt aan touwtjes, maar kan in een bel terechtkomen. Daardoor begint hij te zweven en het is aan jou om te zorgen dat de lekkernij richting de opengesperde bek van Om Nom gaat. Daarbij moet je natuurlijk wel oppassen voor allerlei scherpe voorwerpen. Dat is de basis, en later komen daar nieuwigheden bij zoals spinnetjes die heel snel over je touw richting je snoepje lopen.

Het is grappig wat de ontwikkelaar allemaal uit zijn mouw heeft geschud om Cut the Rope interessant te houden. In ieder geval hebben ze één ding heel slim aangepakt, en dat is dat ze per doos precies het juiste aantal levels hebben weten te maken. Het is niet zo dat de gameplay begint te vervelen, of dat je nog lang niet toe bent aan iets nieuws. Cut the Rope heeft dus een goede balans wat levels betreft.
Doorheen racen of sterrenjacht
Het slimme van Cut the Rope is dat er een verzamelelementje in zit, waardoor je gemotiveerd blijft om door te gaan en levels opnieuw te spelen. Aan de andere kant kun je natuurlijk heel gefrustreerd raken als je het puzzeltje maar niet op zo’n manier weet op te lossen dat je daadwerkelijk alle sterren (want die verzamel je) pakt. Het houdt de gemoederen bezig en is aardig verslavend, dus wat dat betreft is Cut the Rope met recht een van de meest gedownloade telefoonspelletjes.

Uiteindelijk is het nog steeds overduidelijk een game die oorspronkelijk is gemaakt voor mobiele apparaten zoals smartphones. Die hebben natuurlijk slechts één scherm en de 3DS heeft er twee. Er wordt echter weinig gedaan om Cut the Rope ook echt 3DS-waardig te maken. Op het bovenste scherm zie je de uberschattige Om Nom weliswaar in 3D, maar daar is alles mee gezegd. Helaas geen extraatjes, dus.
Om Nom voor 5 euro
Gelukkig is Cut the Rope voor 3DS niet duur. Voor 4,99 euro hengel je het spel binnen. Als je van schattige dingen houdt, dan is het de moeite om die 4,99 euro neer te tellen zodat je de schattige Om Nom heel groot ziet op je bovenscherm. Maar aangezien hij voor de smartphone en tablet een stuk goedkoper is en de 3DS-versie verder geen bijzondere gameplayveranderingen laat zien, is 5 euro misschien wat overdreven voor Om Nom. En bovendien wil die niet schattig gevonden worden, die wil alleen maar snoep.
Cijfer: 6