Crypto Boy Review - Nederlandse Netflix Original duikt in de crypto

zondag, 29 oktober 2023 om 9:00
De Nederlands gesproken en geproduceerde film Crypto Boy, die wereldwijd op Netflix in première gaat, speelt zich af in Amsterdam-Oost, een perfecte locatie voor een verhaal over snel, roekeloos en vooral jong geld verdienen. De film is geregisseerd door Shady El-Hamus en geschreven in samenwerking met Jeroen Scholten Aschat.
De film is een echte familieaangelegenheid met (de echte broer van regisseur Shady) Shahine El-Hamus als burritobezorger Amir en Sabri Saad El-Humus (de echte vader van Shady) als vader Omar.
Shady El-Hamus, die eerder Forever Rich (2021) en ook onder andere voorheen de baas was over De Libi (2019), brengt met Crypto Boy zijn tweede film naar Netflix. Hoewel de film een interessant verhaal vertelt, laat het de kijker met een verlangen achter om de cryptowereld dieper te verkennen.

Een jongen met een droom

Het verhaal begint met Amir, een jongeman die burrito's bezorgt in Amsterdam-Oost. Hij lijkt vast te zitten in een dagelijkse sleur en wordt geconfronteerd met de druk om de Mexicaanse eetzaak van zijn vader, Omar, te redden. Het verhaal ontvouwt zich in 2018 (te merken aan het feit dat Ajax net Erik Ten Hag heeft aangesteld), in het midden van Amsterdam-Oost. Een vastgoedbedrijf wil de huur van Omars Mexicaanse eetzaak verdubbelen en hem een oprotpremie bieden, wat tot spanningen leidt tussen vader en zoon. De spanning tussen vader en zoon groeit nog veel meer naarmate Amir zijn onvrede uit over de manier waarop zijn vader hem ziet.
De wending in het verhaal komt wanneer Amir toevallig stuit op een ontmoeting met Roy (gespeeld door Minne Koole), een charismatische crypto-ondernemer. Roy belooft enorme winsten in de wereld van crypto currency en overtuigt Amir om deel uit te maken van zijn bedrijf, “Crypcore Capital”. Amir, die tot dan toe alleen in zijn gehele leven niks anders dan burrito’s bezorgde voor zijn vader, wordt plotseling zonder enige vorm van ervaring of educatie betrokken bij de complexe en soms dubieuze wereld van digitale valuta.
De film volgt Amir terwijl hij worstelt om zijn vader en zichzelf te bewijzen. Hij stort zich in een wereld van cryptohandel, waar de verleiding van snel geld verdienen behoorlijk aanwezig is. Terwijl Amir groeit in zijn rol als 'Crypto Boy,' ontstaan er morele dilemma's en ethische vraagstukken rondom de cryptowereld. De film onderzoekt de spanning tussen de zoektocht naar financieel succes en de morele prijs die daarvoor betaald moet worden.

Interessant dilemma

Naarmate Amir dieper in de cryptowereld duikt, zien we hoe snel winsten kunnen leiden tot verschrikkelijke risico's en de impact die het heeft op persoonlijke relaties en het gevoel van algemene waarde. Het plot benadrukt de vraag of snel geld verdienen de moeite waard is als het ten koste gaat van alle persoonlijke waarden, familiebanden en alles wat je voorheen lief was.
Terwijl Crypto Boy de wereld van crypto currency en financiële mogelijkheden verkent, blijft het een karakter gedreven verhaal dat draait om Amirs persoonlijke groei en de dilemma's waarmee hij wordt geconfronteerd. Het is een boeiende kijk op de aantrekkingskracht van financieel succes in de moderne wereld, met een scherp oog voor de menselijke aspecten van het verhaal.
Terwijl de film draait om de wereld van cryptocurrency en snelle financiële winsten, roept het de vraag op of Amir echt iets waard is, zowel als zoon als in de cryptowereld. De film toont de verleiding van snel geld, maar ook de mogelijke leegte ervan. Ondanks dat dit de premisse van de film is wordt dit onderwerp niet tot de bodem uitgewerkt.

Een film met verloren potentie

Het einde van de film laat ook iets achter, het is zowel voorspelbaar als niet zo bijzonder. Als alle hoop verloren lijkt voor de ‘main character’ redt een behoorlijke zogeheten ‘deus ex machina’ zijn hachje. Dit is jammer aangezien het acteerwerk voorheen respectabel te noemen was.
De belangrijke familieband met zijn vader en de goede relatie met zijn buren is op papier erg sterk en is erg belangrijk voor het plot. Helaas komt dit meer over als een goedkope, slecht uitgewerkte en vooral gefaalde manier om de kijker emotioneel betrokken te krijgen bij Amir (die overigens erg onsympathiek en egoïstisch overkomt).
Al met al is Crypto Boy een bezienswaardige film die de kijker doet nadenken over de aantrekkingskracht van snel geld. De echte zogeheten cryptoboys in de wereld zullen wellicht niet onder de indruk zijn, want zij hebben hun handen vol aan het snel verdienen en uitgeven van geld. Maar de film werpt een kritische blik op de risico's en beloningen van de cryptowereld.
Cijfer: 5.5