Crash Team Racing Nitro-Fueled Review - Scheuren met die bak!

vrijdag, 21 juni 2019 om 6:00
Racen als een gek, terwijl de knotsgekke vrolijke kleuren op je tv knallen alsof de lokale kermis van start is gegaan. Dat is in een notendop wat Crash Team Racing Nitro Fueled te bieden heeft. De game racet je huiskamer in en is goed voor maanden speelplezier, zoals zal blijken uit deze Crash Team Racing Nitro-Fueled review.
Crash Team Racing is een remake van Crash Team Racing uit 1999. De periode om een racegame uit te brengen lijkt misschien wat vreemd, omdat SEGA recent Team Sonic Racing heeft uitgebracht. Al toont Activision duidelijk spierballen door een maand later lekker zelf met een vrolijke racegame op de proppen te komen.

Driften door de bochten

Zodra je de game opstart, valt meteen een ding op en dat is de bediening de fans. Zij die vroeger helemaal losgingen in Crash Team Racing kunnen de game opstarten zoals ze gewend zijn. Dit betekent dat er maar gekozen kan worden uit één racer waarmee je blijft spelen en dat de moeilijkheidsgraad niet aangepast kan worden. Mensen van vroeger weten dat Crash af en toe best moeilijk kon zijn. Door de bochten driften en op het juiste moment plankgas geven was vaak de sleutel tot succes.
Niet getreurd als je al deze skills niet in de vingers hebt en een nieuwkomer bent. De originele game is helemaal op de schop gegaan en nieuwkomers kunnen aan de slag met een aangepaste Adventure modus (ook wel bekend als de campaign van het spel). Een modus die vandaag de dag allerlei opties heeft. Zo valt de moeilijkheidsgraad in te stellen op easy (ook normaal of moeilijker) en zijn er allerlei ‘drivers’ om uit te kiezen. Tevens kun je van alles aanpassen naar wens: banden, een sticker en meer van dit soort gekkigheid.
Crash Team Racing Nitro-Fueled Review

Makkelijk om te leren

Daarna kan de race beginnen! Via een menu krijg je te zien waar je heen moet rijden op een map en zodra je aangekomen bent op bestemming (een blauw stipje), kun je de volgende race van de campaign starten. In totaal is het verhaal opgedeeld in vijf gebieden, bestaande uit diverse races. Hierbij wordt alles afgerond met een race tegen een eindbaas. De vraag is wat voor eindbaas jij zelf bent! Gelukkig krijg je de kneepjes van het vak gaandeweg uitgelegd en hoef niet alles in één keer te snappen.
Zo leer je hoe je power-ups oppakt (vergelijkbaar met Mario Kart), wat voor voordeel je hebt als je fruit verzamelt, hoe je door bochten drift, hoe je in de lucht blijft hangen en meer van dit soort vaardigheden. Eigenlijk is het heel simpel: Crash Team Racing Nitro-Fueled is zo’n game die valt onder het kopje ‘easy to learn, hard to master’.
Crash Team Racing Nitro-Fueled Review

Moeilijk meester te worden

Het racen zelf is machtig mooi dankzij chaos, power-ups, de tegenstanders en de gevarieerdheid van de banen. Al vanaf de eerste seconde zul je jezelf betrappen dat je een glimlach hebt van oor tot oor. Crash Team Racing Nitro-Fueled maakt vrolijk! Het is genieten om als Crash over een ijsbaan heen te rijden, een power-up te pakken en een vijand vlak achter je of voor je te dwarsbomen. Net als met andere (kart)racing games geldt ook hier dat je net zo makkelijk laatste als eerste staat. Al kom je op een hoger niveau aanzienlijk verder als je écht over skills beschikt.
De banen zijn gevarieerd en lopen in moeilijkheidsgraad op. Waar je in het begin nog met twee vingers in de neus kunt gamen, kom je al gauw terecht op banen waarbij geen randen zitten. Kortom, zonder enige sturing beland je zo in het water of nog erger. Uiteraard zal de tegenstander je dan inhalen. Voor fans is de game helemaal om de vingers bij af te likken. Niet is hetzelfde en toch biedt het spel continu een ‘Oh-ja’-moment.
Crash Team Racing Nitro-Fueled Review

Bekende elementen

Hoe komt dat? Dat antwoord is simpel, want er zijn banen uit Crash Nitro Kart bijvoorbeeld gewoon aangepast in de game te vinden. Er zitten 31 banen in de game, waarvan 12 echt gloednieuw zijn. Qua personages kun je rekenen op 25 totaal, waarvan een groot deel vrijgespeeld moet worden. Verwacht dus niet meteen dat je direct met alle personages uit Nitro Kart kunt beginnen. Fans die zich afvragen of Penta Penguin erin zit, kunnen opgelucht ademhalen.
Ja! In de originele game kon je deze vrijspelen met een cheatcode, anno 2019 kun je ‘m ook vrijspelen, maar dan zonder cheatcode. Uit dit soort kleine details blijkt dat Crash Team Racing Nitro-Fueled niet zomaar een game is die even opnieuw in elkaar is geknutseld. De liefde en toewijding spatten er vanaf. De bestaande banen zijn compleet geremasterd en dat zie je als je rijdt op een baan als Coco Park. Het spel kent zoveel meer details dan je ooit eerder gezien hebt.
Crash Team Racing Nitro-Fueled Review

Bergen aan content

Bovendien kent het spel enorm veel opties. Niet alleen is er de campaign om te voltooien, ook zijn er er allerlei andere opties waarmee je continu extra’s vrij kunt spelen. Denk aan een cup race, een time trial optie, een pitstop en nog veel meer. Bergen content is in het spel gestopt en alles duidt er op dat de speler beloond moet worden om weer iets nieuws te kunnen doen in de game. Dat is positief, al is dit duidelijk wel voor de échte fanboys en girls. Er zullen genoeg mensen zijn die enkel het verhaal even willen spelen en daarna online hun heil gaan zoeken.
Online kan er geracet worden tegen 8 spelers. Dit kan in een private match tegen iemand die je kent, maar je kan ook gewoon racen tegen 7 onbekenden. Iedereen stemt dan op een map en dan is het gaan met die banaan. De opties zijn wat beperkt, al is het leuk om online te kijken hoe goed je nu écht bent.
Als je denkt dat je daarna alles gezien hebt, heb je het mis, want ook aan post-content is gedacht, zo is ons verteld tijdens een E3 afspraak achter de schermen. Begin juli komt er namelijk een grand prix naar de game met een nieuwe baan, nieuwe personages en nieuwe uitdagingen. Dit kunnen dagelijkse of wekelijkse uitdagingen zijn. Bedoeld om spelers eigenlijk 24/7 geluisterd te houden aan het spel. Na Grand Prix komt er nog zeker twee stuks content.
Crash Team Racing Nitro-Fueled Review

Lange laadtijden

Niets anders dan lovende woorden dus voor Crash Team Racing Nitro-Fueled. Valt er dan niets negatiefs te zeggen? Jawel, zo kent het spel af en toe zulke lange laadtijden dat je tijd hebt even een snack te halen en verder is de campaign toch wel wat aan de korte kant.
Niet dat hier de herspeelbaarheid vandaan komt, maar in principe kun je de hoofdgame er in een dagje doorheen knallen. Iets dat overigens bij Mario Kart ook het geval is. Verder is het verhaal zelf ook niet echt baanbrekend. Al is het lastig om dat helemaal aan te passen zonder de roots uit het oog te verliezen.
Crash Team Racing Nitro-Fueled Review

Crash Team Racing Nitro-Fueled review - Een pareltje van een racegame

Voor de de rest valt er weinig negatiefs op te merken. De game is eigenlijk steengoed. Het spel oogt mooi, speelt geweldig en heeft genoeg content om je uren zoet te houden. Vooral de post content, die we nog niet hebben kunnen checken, klinkt als muziek in de oren. De releaseperiode is een beetje vreemd, net nu er een Sonic racegame uit is gekomen, maar in principe is die game weer heel anders.
Bovendien kun je net zo goed twee leuke racegames in huis hebben, toch? Crash Team Racing Nitro-Fueled ligt bovendien in de schappen voor een nette prijs van slechts 40 euro en is een zonder twijfel een zomers pareltje geworden.