Concrete Genie Review - Een waar sprookje

zondag, 27 oktober 2019 om 12:00
concrete genie 01f1571901864
De dagen dat Sony lef had om gekke ideeën tot games om te toveren lijken tot een uitstervend ras te behoren. Gelukkig is het ras nog niet helemaal van de kaart, zoals wel duidelijk is met het kleinere Concrete Genie. Weet dit gekke idee ook nog eens een schot in de roos te zijn? Je leest het in de Concrete Genie review.
Concrete Genie is het geestekindje van Pixelopus, de Sony-studio die in 2014 tot stand kwam en eerder Entwined uitbracht. Dit keer komt de studio met Concrete Genie, een game die volledig in het teken staat van artistieke vrijheid ingepakt in een hardverwarmend verhaal over de gepeste Ash. Hij heeft een missie, namelijk om zijn stad Denska, weer tot leven te wekken met zijn kunst.

Kort, maar krachtig

Gelukkig krijgt Ash de kans om dit te doen wanneer hij in aanraking komt met een Genie genaamd Luna die hem een magische kwast geeft. Hiermee kan Ash meer Genies oproepen en zijn tekeningen tot leven wekken. Al snel zorgt dit voor een levend canvas waar jij als speler los op mag gaan en wat al snel zorgt voor prachtige beelden.
Gedurende de game krijg je steeds meer mogelijkheden en opties terwijl je hier en daar opgejaagd wordt door de groep pestkoppen die Ash al een tijdje treitert. Dat het 8 uur-durende verhaal hier flink op inspeelt en pesten als één van de centrale thema's stelt is dan ook erg tof om te zien. Niet alles wordt vanuit het perspectief van Ash getoond waardoor je het ook met de pestkoppen te doen hebt, ondanks dat je ze soms flink door elkaar wil schudden.
Eigenlijk hadden we graag nog wat meer van de wereld willen zien en langer met Ash op stap gewild, maar snappen we dat we voor 29,99 euro een kortere ervaring voorgeschoteld krijgen. Hoewel het verhaal op logischerwijze tot een mooi einde kwam, kregen we het gevoel alsof er meer uit te halen viel. Iets wat mogelijk ook met de gameplay-elementen te maken heeft die laat in het spel geïntroduceerd worden.
concrete genie 02f1571901854

Je creativiteit is de baas

Hoewel we de verrassing van die latere elementen niet willen verpesten, moet toch wel gesteld worden dat deze heerlijk zijn om mee te spelen. Hopelijk zien we hier in de toekomst nog meer van en worden deze elementen net zo uitgebreid als de creatieve mechanics van de game. Deze stelen de show namelijk (net als de klei-achtige artstyle die aan filmstudio Laika doet denken) en zijn het perfecte excuus om je creatieve geest op de loop te laten.
Met je magische kwast kun je namelijk flink wat creaties maken. Hiervoor gebruik je de DualShock 4 controller als je penseel en krijg je geleidelijk aan steeds meer ontwerpen die de creativiteit van Ash uitbreiden. Denk hierbij aan modellen voor de Genies, attributen om ze een eigen stijl te geven en nieuwe vormen voor de omgevingen.
concrete genie 04f1571901962

Kleurrijk en sprookjesachtig

Denska is een verlaten stad vol met industrieel grauw en grijs, maar ook een stad met donkere en vieze plekken en dat is precies waar Ash verandering in kan brengen. Met oplichtende kleuren en levende creaties die hij uit de kwast laat schieten, schilder je de stad opnieuw tot leven. Niet alleen voelt het ongelooflijk fijn om een mooi kunstwerk af te leveren, maar ook oogt de wereld gelijk een stuk mooier.
Je schildert als het ware het grijs en grauw uit de stad, iets wat de makers je bewust laten doen door middel van simpele missies. Zo moet je in ieder gebied van de stad een scala aan lampjes laten branden. Deze branden alleen als je een mooie creatie tevoorschijn tovert en dus is het aan jou om in ieder gebied alle lampen te vinden en deze te laten branden. Iets wat overigens niet moeilijk of uitdagend is, maar eerder leuk om te doen als je je creativiteit wil uitten.
Toch is het daarmee nog lang niet gedaan, want de wereld zit ook vol met verloren pagina's uit Ash' tekenboek. Door deze op te sporen krijg je nog meer ontwerpen en mogelijkheden wanneer je de stad weer tot leven schildert en dit doe je dan ook met plezier. Voor sommige kunstwerken is dit ook wel nodig overigens, want er zijn een aantal gebieden die je met specifieke ontwerpen moet vullen, omdat je Genies iets voor ogen hebben. Die doe je dan ook met alle liefde aangezien de Genies toch eigenlijk een beetje het verlengde van jou zijn.
concrete genie 05f1571902329

In de schoenen van Ash

Met al die extra taken is het niet moeilijk om het speelplezier met een uurtje of vijf a zes uit te breiden, maar toch is het avontuur nog niet helemaal voorbij. Concrete Genie heeft namelijk ook een VR-modus. Hierin sta je in de schoenen van Ash en heb jij zelf de penseel in handen.
Hoewel dit het eerste kwartier erg leuk is om te doen, is dan plezier al snel verdwenen. De kalibratie van de VR-controllers (lees als de PS Move-controllers) laat namelijk flink wat te wensen over. Zo is er sprake van flink wat camera-drift, waardoor je de game opnieuw moet opstarten om verder te gaan met de VR-sectie van de game.
Gelukkig is dit niet echt nodig aangezien de VR-sectie niet heel groot is en je vrij gemakkelijk door de opdrachten komt. Die krijg je van één van de Genies uit het verhaal, waardoor je gelijkelijk aan nieuwe ontwerpen ontgrendelt die je in een vrolijke toverwereld tevoorschijn kunt toveren. Dit werkt over het algemeen verder ook best goed en dus is Concrete Genie in VR een leuk extraatje, maar ook niet meer dan dat.
concrete genie 06f1571902181

Concrete Genie Review - Kleurrijk plezier vol magie

Al met al is de VR-sectie van Concrete Genie een leuke afleiding voor wanneer je klaar bent met het grote avontuur van Ash. Tenminste, groot van hart, want de lengte van de game is niet al te lang met 8 uur. Ook al mogen we voor die goede prijs niet heel veel meer verwachten en heeft de lengte eigenlijk ook z'n voor- en nadelen. De lengte zorgt voor een constant en sterk tempo, maar laat je op het einde achter met de smaak naar meer.
Dit vanwege de toffe gameplay die constant ontwikkelt en je op toffe wijze verandert. Combineer dit met een hartverwarmend verhaal, toffe personages en een artstyle om je vingers bij af te likken en je hebt een sprookjesachtige game om bij weg te smelten. Nu alleen nog hopen op een tweede deel (dat dan wel een stukje moeilijker mag)!