Conan Exiles Review - Veel potentie, maar voelt nog niet klaar

woensdag, 23 mei 2018 om 13:03
Na ruim een jaar in early access heeft ontwikkelaar Funcom de game Conan Exiles officieel uitgebracht. Met feedback van gamers over de hele wereld is er geprobeerd om een pareltje af te leveren in het survival genre. In onze Conan Exiles review kun je lezen of de game inmiddels voldoende heeft kunnen rijpen.
In de wereld van Conan Exiles worden er regelmatig mensen verbannen. Of deze personen overleven hangt af aan de hoeveelheid wilskracht en doorzettingsvermogen. Jij bent een van de zondaren die aan zijn lot wordt overgelaten. Voordat je de vrije wereld kunt gaan ontdekken moet je eerst bepalen wie je bent in deze woeste wereld.

Een geloofwaardig karakter creëren

Je hebt de keuze uit elf rassen uit het Conan universum en dat levert je een random gegenereerd lichaam op. Je kunt je verder helemaal uitleven op verschillende schuifbalkjes om een karakter te maken dat precies aan jouw wensen voldoet. De laatste puntjes worden voltooid met het overschatten van de lengte van je penis of de grootte van je borsten (ja, die zijn instelbaar).
De laatste stap in het ontwikkelen van een karakter is het kiezen van een geloofsovertuiging. Er zijn verschillende opties beschikbaar die ook allemaal unieke voordelen met zich meebrengen. Kies je voor het aanbidden van Set, dan kun je bijvoorbeeld vroeg in de game een drankje tegen voedselvergiftiging maken. Super handig als je per ongeluk het verkeerde stukje vlees naar binnen werkt en niet dood wil gaan.
Religie speelt een belangrijke rol in de wereld van Conan en op deze manier is het een leuke manier om ieder karakter een beetje meer uniek te maken. Geen zorgen als je niet weet welke god je wilt aanbidden, want je kunt bij priesters alle andere godsdiensten leren. Je kunt ook voor de ‘godheid’ Crom kiezen, de agnostische optie in de game, maar weet wel dat je een behoorlijk deel van de game laat liggen met deze keuze.
conan exiles review 1

Een eigen huisje bouwen

Als je eenmaal in je blote kont in de woestijn gedropt wordt, begin je helemaal bij nul met als doel te overleven. Terwijl je een weg zoekt naar drinkwater raap je de eerste stenen en takken op om een bijl in elkaar te flansen. Net als in de beginfase van survival games als Don’t Starve en Rust ben je continu bezig met spulletjes verzamelen om nieuwe creaties de wereld in te brengen. Later gaat het steeds sneller om onderdelen te verzamelen wanneer je betere apparatuur hebt vrijgespeeld.
Na de initiële kennismaking is het tijd om ergens in de woeste wereld een huisje te bouwen. Een dak boven je hoofd is essentieel om alle elementen van Conan Exiles te overleven en het is daarom ook aan te raden hier wat tijd aan te besteden. De mogelijkheden om een eigen huis in elkaar te zetten zijn groots. Natuurlijk kun je een huisje van 2 bij 2 neerzetten, maar niets stopt je om een gigantisch kasteel in elkaar te knutselen.
Steeds weer betere voorwerpen craften, je huisje uitbreiden en onderdelen farmen zijn een groot gedeelte van de gameplay van Conan Exiles. Daar heb je soms wel even wat geduld voor nodig, aangezien je vaak meerdere tochtjes moet maken door de wereld om de juiste grondstoffen te vinden. Waanzinnig saai wordt het gelukkig niet, omdat je continu nieuwe plekjes ontdekt en vijanden moet verslaan om je plekje in deze wereld te verdedigen.
conan exiles review 2

De uitgebreide wereld brengt technische problemen

De open wereld in Conan Exiles is verrassend groot en je bent behoorlijk wat uurtjes kwijt als je alles wilt ontdekken. In het begin zul je voornamelijk zand en steen zien, met wat begroeiing rond de rivier, maar hoe verder je durft af te dwalen hoe meer mooie plaatjes je tegen zult komen. In het oosten kun je een jungle verkennen met verborgen tempels en stranden vol piratenschepen. In het noorden kun je in de sneeuw spelen en zelf een vulkaan beklimmen.
Deze uitgebreide wereld neemt helaas wel wat problemen met zich mee, want het kost blijkbaar heel wat vermogen om alles draaiende te houden. De framerate laat het af en toe afweten en al helemaal als je omringd bent door meerdere vijanden trekt de game het bijna niet meer. Conan Exiles heeft daarnaast behoorlijk last van pop-up momentjes waarbij hele kampen of gevaarlijke monsters plots voor je neus tevoorschijn komen. Wat je het meest uit de sfeer haalt zijn echter de audioproblemen die op ieder moment kunnen toeslaan, waardoor je soms in complete stilte bezig bent.
conan exiles review 3

Ondanks mankementen toch vermakelijk

Het maakt daarbij niet uit of je de game in je eentje speelt of met tientallen andere spelers op dezelfde server. Ook in de singleplayer loopt Conan Exiles tegen deze problemen aan. De game is gelukkig wel goed speelbaar ondanks dat het niet allemaal soepel loopt. Zolang je voorbij het dichtbegroeide bos aan mankementen kunt kijken is er veel plezier te beleven.
Daar zit ook het sterkste punt van Conan Exiles: de gameplay is erg leuk. Je kunt continu een stukje verder en er is steeds weer iets nieuws te ontdekken. Heb je even geen zin om de wijde wereld in te trekken dan kun je je basis steeds verder uitbreiden en aanpassen. Tel daarbij op dat je de game met al je vrienden samen kunt spelen en je hebt gegarandeerd een leuke tijd.
conan exiles review 4

Conan Exiles Review – Maakt zijn potentie nog niet waar

Er is dus een hele berg problemen en dan hebben we alleen nog de meest voorkomende dingen besproken. Het is daarom al snel duidelijk dat Conan Exiles zijn early access status te vroeg heeft verlaten. De game is compleet in het feit dat Funcom alles erin heeft verwerkt wat op het verlanglijstje stond, maar nog een half jaar of langer in ontwikkeling om een vloeiendere ervaring te leveren had Conan Exiles geen kwaad gedaan. In plaats daarvan krijgen we een game die misschien wel compleet is, maar verre van afgerond.
Funcom is druk bezig met nog meer updates en aanpassingen voor Conan Exiles te ontwikkelen. Als je deze game over een paar maanden uit de budgetbakken kunt vissen heb je een veel betere game voor je geld. Dat neemt niet weg dat Conan Exiles nu ook al een heel vermakelijke game is. Je zult gewoon iets vergeeflijker moeten zijn met je persoonlijke kwaliteitseisen om alles eruit te kunnen halen.