Columbia Classics Collection Volume 1 Review - verbluffend!

zaterdag, 10 oktober 2020 om 11:00
gandhif1601970826
Tijdens deze coronacrisis durft niet iedereen naar de bioscoop en daarmee is het de ideale tijd om lekker thuis films op te zetten. Daarbij kan het geen kwaad om zo nu en dan een klassiekertje te kijken. Dit kan bijvoorbeeld met de Columbia Classics Collection Volume 1, zoals je zult lezen in deze review.

Wat is het?

• Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
  • Gandhi
  • Jerry Maguire
  • Lawrence of Arabia
  • League of Their Own
  • Mr. Smith Goes to Washington
Al deze films zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, op Mr. Smith Goes to Washington na. Let wel: we hebben het hier over een (geweldige!) film uit 1939. Engelse ondertiteling behoort bijvoorbeeld wel tot de opties. De films zien er werkelijk waar prachtig uit. Het is bij Mr. Smith Goes to Washington, als je beseft, dat je zo’n oude film aan het kijken bent, echt een wonder bijna dat er zulke goede kwaliteit in je woonkamer belandt.
maguiref1601971123

Is het wat?

De collectie is dan ook zeker geweldig, al begrijpen we de samenstelling van de films totaal niet. Het zijn hele diverse films met geheel andere thema’s. Het lijkt dan ook niet te rijmen hoe er een film als Mr Smith Goes to Washington samengaat met een film van Kubrick. Dit is weer gebundeld met een hele oude Tom Hanks film en ook zien we opeens Tom Cruise terug in een film in een genre waar hij eigenlijk niet het meest in schittert. Een klassieker als Lawrence of Arabia lijkt nog het meest logisch, al wordt menigeen misschien wel het meeste weggeblazen door het acteerwerk van Ben Kingsley in Gandhi. De Oscar voor deze film is wat ons betreft dan ook terecht.
Hoewel de films dus weinig met elkaar gemeen lijken te hebben, zijn het alle zes wel erg goede films. Voor Gandhi en Lawrence of Arabia moet je misschien even tijd inboeken, omdat je niet even twee uur achter de tv zit, maar een stuk langer. Je krijgt dan wel héle goede verhalen voorgeschoteld. League of Their Own is wel een film van twee uurtjes en zeer vermakelijk om een zeer jonge Tom Hanks en Madonna te zien schitteren. Zeer vermakelijk.
Het belangrijkste van alle producties is natuurlijk de kwaliteit. Je kijkt naar 4K en het ziet er prachtig uit. Mooi is ook dat de films veel extra’s bevatten en alle zes worden ze geleverd in een prachtige box met een nog een boek vol achtergrondinformatie. Echt iets voor de verzamelaar dus.
strangelovef1601971373

Columbia Classics Collection Volume 1 Review -smullen!

Het is even in de buidel tasten en de vraag is of je precies deze zes films wilt hebben, maar ze zien we allemaal goed uit en het zijn stuk voor stuk goede films. Bedenk je wel dat sommige van deze films los niet aan te schaffen zijn op 4K. Dus als je echt het beste van het beste wilt is het geen verkeerde optie om deze box aan te schaffen. Al blijft het een kwestie van smaak.