Colin McRae: DiRT Review

Review
zaterdag, 30 juni 2007 om 1:23
xgn google image
Hoewel het hele Rally gebeuren in Europa erg populair is, slaat de sport, en dus ook de games, niet erg aan bij onze vrienden uit de Verenigde Staten. Codemasters wil nu eindelijk ook de Amerikanen over de balk krijgen en introduceert daarom in Amerika “DiRT”, dat is een stoere naam voor een stoere game van een stoere sport. Wij in Europa kennen de game onder de oude vertrouwde naam van één de meest succesvolle rallyrijders ter wereld Colin McRae; wel te verstaan Colin McRae: DiRT. Zal de game nu eindelijk ook aanslaan bij de Amerikanen? De tijd zal het ons leren. Wij Nederlanders stonden in ieder geval te springen om een nieuw deel. Is het weer ouderwets genieten of jammerlijk stof happen? Je leest het in onze review.
Design
Colin McRae: DiRT is de eerste next-gen titel uit de befaamde franchise, een nieuwe stap voor de ontwikkelaars dus. Waar vorige titels, hoewel extreem realistisch, nog een beetje matig waren op het grafische vlak, pakt DiRT het geheel anders aan. Zo zit er een strak en grafisch mooi nieuw flash menu in de game dat op zichzelf al zeer innoverend is. Dit mooi gepresenteerde menu is de poort naar een flinke hoeveelheid content. Elk off-road evenement of voertuig waar je ook maar van kunt dromen, zul je hier vinden.
De meesten van jullie zullen zich voornamelijk op de career-mode richten om een enorme piramide aan race evenementen af te werken en terwijl je dit doet voertuigen te unlocken en uiteraard ook nieuwe voertuigen aan te schaffen. De races lopen uiteen van truckraces over motorcross banen tot autoraces over lange stoffige routes en smalle bergpaadjes. Als je evenementen uitspeelt, zul je punten verdienen die uiteindelijk weer races hoger op de evenementenpiramide unlocken. Met ruim 60 evenementen tot je beschikking lijkt het alsof je flink wat tijd bezig zult zijn om de career-mode uit te spelen. Dit valt echter behoorlijk mee aangezien je de meeste races in één á twee pogingen wel zult halen.
Hoewel je met DiRT in de career mode bepaalde races hebt waar je met meerdere mensen tegelijk racet, zul je dit niet tegenkomen in de online functie van de game. Via Xbox Live kun je alleen de snelste tijd neerzetten, er zijn geen vijandelijke voertuigen en zelfs geen zogenoemde “ghost” voertuigen om te zien of je sneller of langzamer rijdt dan andere personen. Hoewel een aantal routes misschien te smal zijn om met meerdere personen tegelijk over te racen, is dit geen excuus voor het ontbreken van deze mode. Gelukkig is dit vrijwel het enige punt waarin Colin McRae: DiRT niet uitblinkt.
Misschien wel één van de leukste punten van DiRT is dat de voertuigen praktisch geheel kapot kunnen. Iedere eigenaar van DiRT zal zichzelf erop betrappen af en toe expres ergens in te beuken om te kijken hoeveel schade je aan de auto kunt aanrichten. Een ander grappig puntje hieraan is dat als je een parcour met meerdere laps hebt, je ook daadwerkelijk de troep die van je auto is gevallen in een volgend lap terugziet en hier schade aan kunt ondervinden als je er overheen rijdt.
Gameplay
De Colin McRae serie staat bekend om zijn realisme en ook in DiRT is dat niet anders. Buiten deze realistische ervaring is het gevoel van snelheid ook goed in de game verwerkt, dit komt voornamelijk door de smalle routes en vele objecten dicht langs de weg. Je hebt constant het gevoel dat je door één verkeerde stuurbeweging in de kant van de weg tegen een boom aan knalt waardoor de sensatie tijdens het spelen zeer hoog is.
In DiRT voelt elk voertuig net weer iets anders aan. Zo heb je bepaalde bergvoertuigen waar je de paardenkracht, die hij gebruikt om de berg op te komen, ook écht voelt, en logge vrachtwagens waar je ver van te voren alvast moet kijken of er een bocht aankomt om de ideale lijn te behouden. Als een standaard voertuig niet aan je verwachtingen voldoet kun je, net als in voorgaande delen, de auto nog altijd op vele verschillende manieren aanpassen. Dit is eigenlijk nooit nodig, behalve als je met de échte pro’s wilt meedoen op de hoogste moeilijkheidsgraad of als je het gewoon leuk vindt om de ideale auto voor een bepaalde track te creëren.
Jammer aan DiRT is het feit dat er erg veel timetrials in de game zitten. Dit hoort bij de sport maar is niet altijd even leuk in de game. Je hebt vaak lange stukken rechte weg waar je zonder tegenstanders over heen scheurt, op weg naar het volgende checkpoint. Wat meer head-to-head races waren geen overbodige luxe geweest. De races waar wel andere voertuigen bij betrokken zijn, geven een heerlijk gevoel van rivaliteit, hoewel de andere coureurs vaak genadeloos zijn en je aan de kant beuken om de ideale lijn aan te houden.
Tijdens de timetrials zul je een copiloot aan boord hebben, deze geeft via een nummer systeem aan hoe lang het rijden is naar de volgende bocht en wat voor bocht je kunt verwachten. In het begin zul je hem wellicht irritant vinden, maar na een aantal races blijkt zijn input van onschatbare waarde en om veilig aan de finish te komen zul je toch echt naar hem moeten luisteren.
Dan is er toch nog een irritant puntje aan de game; de laadtijden. Codemasters heeft geprobeerd deze weg te werken door tijdens het laden door allerlei statistieken te scrollen van voorgaande races maar het wachten blijft een vervelend punt. Het kan soms bijna één minuut duren voordat je aan een race mag beginnen. Gelukkig maakt de stoere in-cockpit view een hoop goed. Je kunt het ook van de zonnige zijde bekijken; tijdens het laden heb je even de tijd om een hapje of drankje naar binnen te werken, en je klaar te maken voor intens racegeweld.
Oordeel
Colin McRae: DiRT is een zeer geslaagde rallygame die zowel voor de fans van het genre als de nieuwkomers gegarandeerd voor veel plezier zal zorgen. Naast de lange laadtijden en het missen van head-to-head mogelijkheden in het online gedeelte is er weinig aan te merken op de game. Ik kan deze review daarom alleen nog maar afsluiten met een statement: een 360 zonder DiRT is als een weg zonder verkeer!
Cijfer: 9.2