Chef Review (DVD) - Een smakelijk geheel

dinsdag, 31 maart 2015 om 9:32
Carne asada, lavacake, beignets, brisket of gewoon een simpele kaastosti. Als je al honger krijgt bij het lezen van deze gerechten, dan is de film Chef een culinaire achtbaanrit die je doet watertanden.
Onze Chef van het verhaal is Carl Casper, gespeeld door Jon Favreau, een gepassioneerde kok die kookt in een chique restaurant te Los Angeles. Onze hoofdrolspeler Favreau doet overigens nog meer naast koken, want hij is namelijk ook de schrijver en regisseur van de film. Het is dus echt een passieproject dat tot uiting komt. Zo is bijvoorbeeld de Koreaans-Amerikaanse kok Roy Choi erbij gehaald voor de authenticiteit van het koken, en tevens voor zijn kennis in de food truck industrie.
Chef <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201503/t/chef-recensie.jpg" />

Het leven als kok en als vader

Dat de film Chef een passieproject is voor Favreau komt goed naar voren in zijn karakter als Carl Casper. Zo spat het enthousiasme van je beeldscherm af als het gaat om koken, want daar draait het hele leven van Carl om. Dit is tegelijkertijd ook het zwakke punt van Carl, wat voor genoeg problemen zorgt in zijn privéleven. In dat leventje heeft Carl te maken met zijn ex-vrouw Inez (Sofia Vergara) en zijn zoontje Percy (Emjay Anthony), wie op de tweede plaats komt te staan, zodra er iets groots aan de hand is in het restaurant.
Het grote moment is dit keer de komst van de belangrijke food blogger Ramsey Ancel (Oliver Platt), die je kunt maken en breken in zijn recensies, en dat zorgt voor de benodigde stress bij Carl. Dit wordt alsmaar erger gemaakt door de slechte communicatie met de restauranteigenaar Riva, gespeeld door Dustin Hoffmann. Zo wil Carl iets nieuws en fris koken voor de recensent, maar Riva houdt zich daarentegen vast aan het oude menu, die al tien jaar lang voor succes zorgt.

Social media oorlog

Wat volgt is een negatieve review, waarbij Carl met name wordt afgerekend op de ouderwetse menukaart. Dit is uiteraard een enorme teleurstelling voor Carl, maar gelukkig wordt hij gesteund door zijn collega’s uit de keuken Martin (John Leguizama) en Tony (Bobby Cannavale) en ook door de maître d’hôtel Molly (Scarlett Johansson).
Vervelend genoeg voor Carl gaat de slechte review ook nog eens viral op het internet met een grote hoeveelheid retweets. Met hulp van zijn zoontje Percy maakt Carl een account aan op Twitter, om vervolgens de grootst mogelijke fout te maken.
Carl start namelijk een digitale oorlog met Ramsey Ancel, welke steeds erger wordt totdat de bom ontploft. Door deze ontploffing komt Carl zonder baan te zitten en ook zonder verder mogelijkheden. In deze tijd van werkeloosheid wordt Carl aangemoedigd om mee te gaan naar Miami met zijn ex-vrouw en zoon, om op die manier een vaderlijke band aan te gaan met Percy. Eenmaal daar vindt hij zijn nieuwe passie, namelijk een food truck beginnen met authentiek Cubaans eten.
Chef Review

Robert Downey Jr is Robert Downey Jr

Voordat Carl kan beginnen met koken, heeft hij allereerst wel een truck nodig en die kan hij krijgen van de ex-man van zijn ex-vrouw, gespeeld door Robert Downey Jr. Het is echt een hele typische rol voor hem, wat voor de nodige lach zorgt en uiteindelijk een hele vieze truck oplevert voor Carl. Gelukkig krijgt Carl hulp van zijn zoon Percy, en Martin komt bovendien naar Miami toe om hem te helpen met zijn food truck droom. Al snel is de food truck helemaal omgetoverd, en dan kan pas echt het avontuur beginnen.
Samen met Martin en zijn zoon Percy stapt Carl de food truck in om van Miami naar Los Angeles te rijden, terwijl ze onderweg heerlijk voedsel koken. Hoe weten wij dat het heerlijk voedsel is? Omdat je het gewoon kan proeven, terwijl je naar het beeldscherm staart en langzaam kwijl wegveegt uit je mondhoek. Daarbij geeft deze reis van oost naar west ook nog de kans tot iets veel belangrijkers dan alleen maar heerlijk eten koken.

Je moet maar van eten houden

Onderweg en in de food truck weet Carl een hechte band te vormen met zijn zoon Percy, iets wat miste in Los Angeles. Deze band ontstaat onder de gedeelde passie voor eten, maar ook dankzij de kennis die Percy heeft van social media. Voor zijn vertrek naar Miami had social media Carl helemaal kapotgemaakt en nu is het juist de kracht van social media die hem gigantisch veel klanten oplevert in New Orleans en Austin, de steden die op de trip worden aangedaan. Het stukje weg tussen Austin en Los Angeles wordt overigens volledig overgeslagen, dus dat is wat vreemd.
Enige wat wel gezegd moet worden, is dat Chef als film wat lang duurt. Om even in perspectief te zetten, op de DVD vind je ook nog verwijderde scènes, wat betekent dat de film nog langer had kunnen zijn. Andere extra's op de DVD zijn niet echt noemenswaardig, maar daar kom je snel genoeg achter als je de DVD koopt. Bovendien is Chef een film gericht op een nichemarkt, want als je bijvoorbeeld helemaal niks hebt met eten dan wel koken, dan is deze film is een stuk minder plezierig om naar te kijken.
Chef Review

Chef brengt lekker eten tot leven

Uiteindelijk is Chef echt een hele goede film geworden, en dat komt echt grotendeels door Jon Favreau, wie met volle passie en overtuiging acteert. Hierdoor is de authenticiteit van Favreau als Carl Casper ook erg hoog, waardoor je het eten echt bijna kunt proeven. Zet daar nog eens de prachtige bijrollen naast van onder andere Sofia Vergara, Dustin Hoffman en Robert Downey Jr en het maakt het geheel helemaal af. Het is alleen jammer dat de film net iets té lang duurt en de film gericht is op een nichemarkt, waardoor de film een stuk minder interessant is voor mensen die buiten deze markt vallen.