SMITE preview - Ook goddelijk op Xbox One

Preview
dinsdag, 31 maart 2015 om 12:18
xgn google image
Het MOBA-genre is, met dank aan League of Legends, uitgegroeid tot één van de populairste genres in PC-gaming. Een genre dat vanwege de omslachtige besturing maar moeilijk haar weg weet te vinden naar de consoles. Toch brengt spelontwikkelaar Hi-Rez Studios de geprezen PC-game SMITE naar de Xbox One. Op basis van de bèta kun je hier de eerste SMITE preview voor de Xbox One lezen.
SMITE verbaasde vorig jaar vriend en vijand met kleinschalige (maar chaotische) gevechten en een fijne kleurrijke stijl. Vanuit het niets werd het spel op de markt gebracht en ontpopte het zich tot de sterkste MOBA-game van het jaar. SMITE was vooral een succes omdat het een frisse kijk op het genre gaf. Niet langer werden de kenmerkende arenagevechten vanuit een isometrisch perspectief beslecht, zoals bij League of Legends of Demigod. SMITE beleef je vanuit een hele andere hoek.

Goddelijke worstelpartijen

In SMITE speel je via een derdepersoons perspectief en krijg je de volledige controle over je personage. In de online game strijden teams van vijf spelers tegen elkaar in fantasievolle omgevingen. Zij moeten gebieden veroveren, vijandelijke bewakingstorens neerhalen en vijandelijke basissen innemen door de Titan, de baas van elk team, uit te schakelen met grof geschut. Daarvoor is de hulp van de Goden nodig, die uit diverse mythologieën bij elkaar komen om te bewijzen wie nou de échte God is. Net als in de PC-versie kun je vooraf bepalen welke God je in wil zetten in de oorlog en welke God je dus wil ontwikkelen in zijn krachten.
Tijdens de chaotische worstelpartijen word je bijgestaan door je volgelingen, die je zowel offensief als defensief kunt gebruiken. In onze SMITE recensie van vorig jaar was redacteur Wouter Greveling lovend over de hoeveelheid speelbare personages en over strategie die in SMITE herbergt. In de Xbox One-versie is dit allemaal gewaarborgd gebleven. Ook hier is het van vitaal belang dat je goed met je teamgenoten samenwerkt en duidelijke afspraken maakt. Als een kip zonder kop het slagveld op rennen betekent vrijwel meteen een gewisse dood. Maar dat wisten we al met de PC-versie.

Goddelijke besturing

De besturing met de Xbox One-controller roept natuurlijk de meeste vragen op. Het was een omvangrijke taak om de vele krachten en voorwerpen van de Goden te verstoppen in het beperkt aantal knoppen dat de Xbox One-controller heeft. Waar de PC-versie handig gebruikmaakte van de letters en nummers op het toetsenbord, moet de consoleversie het met tabbladen doen. Door op de linkerschouderknop te drukken, duiken de vier voorwerpen van de God in een tabblad op. Daarna moet je op een van de gekleurde knoppen drukken.
Dit geldt ook voor de speciale aanvallen waarover je God beschikt. Houd de rechterschouderknop ingedrukt en zijn vier krachten duiken op. Doordat je de directe controle over je personage hebt, betekent dat je ook zelf moet richten op je tegenstander. Het ronddraaien en het bewegen van de camera met de thumbsticks werkt boven de verwachting. Alles werkt heel soepel en zonder vertragingen, waardoor we geen moment terugverlangden naar muis en toetsenbord.
smite preview

Goddelijke oorlog

Net als op de PC spat ook op de console de actie van het scherm. Je mag dan wel een God zijn, toch moet je voortdurend in beweging blijven omdat het tijdens de gevechten regent aan aanvallen. Griekse goden als Zeus en Hades en Egyptische goden als Anubis en Ra behoren allemaal tot het (groeiende) arsenaal aan personages en hebben ieder vernietigende krachten in huis. Zo kan Zonnegod Ra kokend hete lavastralen vanuit de lucht op iemand laten neerdalen en kan Zeus zijn tegenstander belagen met verwoestende bliksemaanvallen.
Kanttekening aan het vele geweld is dat je het overzicht soms wel eens verliest. Doordat er zoveel om je heen gebeurt en je je tegenstanders goed in de gaten wilt houden, heb je eigenlijk nauwelijks de tijd om eens rustig op je minimap te kijken. Vooral als teams niet goed met elkaar samenwerken en spelers lukraak spreuken, projectielen en andere aanvallen afvuren, is het geheel moeilijk te volgen. Goden die gebonden zijn aan vuistwerk en dus vooral meters moeten maken, zijn daardoor regelmatig het slachtoffer van een spervuur aan aanvallen.
SMITE wordt op de Xbox One ook gekenmerkt door het bekende microtransactiesysteem. Wil je je personage upgraden of punten kopen zodat je die ene God kunt ongrendelen? Dan moet je diep in de buidel tasten. Voor de echte liefhebber is alle content in SMITE voor ongeveer dertig dollar te ontgrendelen. Je krijgt dan ieder (toekomstig) personage en bijbehorende skins. De makers willen je nergens toe verplichten, maar promoten er tijdens de voorbereiding van een gevecht wel flink mee.
smite preview

Go(u)dentoekomst voor SMITE op Xbox One

De eerste indruk van SMITE op de Xbox One is goed bevallen. Sterker nog, dit kan zomeer eens de eerste MOBA-game worden die geen concessies hoeft te maken voor een optimale console-ervaring. Ook op de console spat de actie van het scherm en krijg je de volledige controle over je God. Het is nog even afwachten of SMITE net zo een fanatieke community krijgt als op de PC, maar gezien de funfactor lijkt een toekomst op de Xbox One gewaarborgd.

Populair Nieuws