Caveman Warriors Review - Oermensen aan het werk!

vrijdag, 03 november 2017 om 11:42
De laatste holbewoners mogen dan al duizenden jaren geleden op aarde hebben rondgelopen, in Caveman Warriors bestaan ze gewoon! En daar zie je ze in actie zoals je mag verwachten van onze primitieve voorlopers: wild om zich heen slaand en springend. Of jij ook zoveel energie moet krijgen van deze game, kom je te weten in deze Caveman Warriors review!
Goede ideeën komen er wel. Zo ook Caveman Warriors dat begon op Kickstarter en inmiddels op behoorlijk wat platformen verkrijgbaar is. De 2D platformer verschijnt in een tijd dat het genre om de zoveel tijd wel een pareltje uitspuwt, te denken aan Cuphead en Expendabros. De wirwar van personages, kogels en explosies heeft zo zijn charmes en je stapt er vaak makkelijk in, wat het vooral geschikt maakt om met anderen te doen.
Caveman Warriors is zo'n game waar je duidelijk met vrienden voor moet gaan zitten om het maximale eruit te halen, zowel qua prestaties als speelplezier. Voor een vriendelijke prijs van 15 euro heb je hem al binnen, maar hoeveel krijg je daarvoor terug?
Caveman Warriors review

Van dino's tot robots

Ten eerste een divers aanbod aan levels en gameplay. Met vier verschillende holbewoners, ieder met een eigen kleur, sta je geheel traditioneel voor de uitdaging om het einde van een level te bereiken. Daarvan zijn er acht die behoorlijk uiteenlopen, waar je met het vierkoppige team doorheen rent, klimt en vliegt alvorens de credits over je scherm rollen. Je komt langs prehistorische grotten met dinosauriërs en holbewoners, verwoeste steden waar nazi's rondlopen en langs futuristische laboratoria waar robots waken.
De vijanden die je pad kruisen proberen je allemaal een kopje kleiner te maken en zijn redelijk gevarieerd. Zo hebben de nazi's onder meer tanks, snipers en granaatwerpers tot hun beschikking en zijn ze strategisch geplaatst. Van alle kanten word je bestookt, dus stilstaan is er niet echt bij. Met simpelweg rondrennen als een gek - of holbewoner - wil het ook niet echt slagen.
Met de afwisseling zit het goed en ook de gameplay is dus gevarieerd. Wat vooral loont is goed samenspelen; ieder bespeelbaar personage heeft namelijk eigen aanvallen die ze geschikt maken voor bepaalde situaties. De paarse Liliana kan van een afstandje speren werpen en deze ook in muren vastzetten waar het team vervolgens op kan staan om naar anders onbereikbare plateaus te springen. De groenharige Jack heeft weer een bijl waarmee hij omlaag kan gooien naar gespuis dat onder hem staat.
Caveman Warriors review

Geen drop-in/drop-out co-op is een gemis

In de keuze tussen deze personages ben je trouwens niet heel vrij en dat is wel wat jammer. Het is namelijk het meest optimaal om Caveman Warriors met zijn vieren te doen, maar dan heb je alleen de optie om aan het begin te kiezen wie je bent. Eenmaal begonnen is het niet mogelijk om van personage te ruilen, tenzij je dus een controller overgeeft (in het heetst van de strijd). Pas als iemand dood is, wat ook meteen impact heeft op de moeilijkheid, kan je zelf van personage wisselen.
Heb je een checkpoint bereikt, dan kiest de game automatisch en willekeurig als wie degenen die dood zijn gegaan terugkeren. Een drop-in/drop-out co-op was een simpele oplossing geweest. Stopt een speler er nu mee, dan neemt de kunstmatige intelligentie het niet over en mis je simpelweg een speler voor de rest van het level. Niet dat het met zijn tweeën of drieën gelijk saai is, maar het bekvechten tussen vier mensen over wie nou per ongeluk die laatste donut pakte voor wat HP is toch nét wat gezelliger.
Het samenspelen kan daardoor dus twee kanten opgaan. Of je speelt goed samen en dan heb je aanzienlijk meer levens. Daarvoor is een beetje geduld en vooral coördinatie nodig. Het tegenovergestelde kan ook: niemand bakt er iets van en dan is het zo einde oefening. Niet dat dit erg is want, de game duurt zo'n vijf uur om te voltooien en je wil er immers niet te snel doorheen.
Caveman Warriors review

Uitdagend

'Gelukkig' zul je geregeld het loodje leggen; Caveman Warrior is best pittig en dat zit hem in een aantal dingen. Ten eerste is het tempo best hoog, want vaak loopt er wel iemand van het team door en achterblijven betekent doorgaans je dood. Daarnaast maken de vijanden vanwege hun diversiteit en posities het je extra lastig. Je kan teamleden zelf schade toebrengen en loopt elkaar soms al voor de voeten, maar je moet ook nog eens van alles ontwijken.
Caveman Warrior is op meerdere niveaus te spelen, dus mocht je het alsnog te makkelijk vinden dan kun je het een tandje opschroeven. Normal mode is al vrij lastig, dus met de uitdaging zit het wel goed. Toch is het wel ongebalanceerd, want het ene level is veel lastiger dan het andere. Vooral het vierde level, waarvan de vijand eigenlijk als eindbaas van de game had kunnen fungeren.
Caveman Warriors review

Caveman Warriors review - laat de holbewoner in jezelf los

Als je van een potje gamen met vrienden houdt zonder al te veel diepgang, dan kun je je ei kwijt in Caveman Warrior! Als je op zoek bent naar je innerlijke holbewoner ook. In deze 2D platformer kan je naar hartenlust dinosauriërs, nazi's, robots en andere vijanden tot moes slaan. Je zal bovendien genoeg uitdaging vinden in de gevarieerde levels.
Een echt lange game hoef je niet te verwachten, maar daar staat een prijskaartje van 15 euro tegenover. Je krijgt dan namelijk wel een gezellige local co-op game met maximaal vier spelers. Een drop-in/drop-out functie was handig geweest en ook zijn niet alle levels even goed gebalanceerd, maar voor de rest is Caveman Warriors prima van de grond gekomen. Perfect om een avond met je vrienden mee de mancave in te duiken!