Castlevania (3DS eShop) Review

donderdag, 14 maart 2013 om 19:00
In 1988 deed de absolute klassieker Castlevania Europa aan voor de Nintendo Entertainment System (NES). Nog altijd wordt het spel gezien als één van de beste games voor de console. Maar weet het de overstap naar de eShop van de 3DS te overleven?
Begin deze maand verscheen de nieuwste Castlevania-titel in de winkels, te weten Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate voor de 3DS. Om spelers de kans te geven terug te blikken op de origine van het avontuur, is tevens de allereerste Castlevania verschenen in de eShop van de 3DS. Zoals we inmiddels van dergelijke klassieke ports gewend zijn – denk aan de eerste Mario en Zelda – hebben we te maken met exact dezelfde game, zonder fratsen. Dat scheelt, want deze parel heeft absoluut niet meer franje nodig dan het geweldige avontuur dat het al biedt.
Dracula moet dood
In Castlevania neem je de rol aan van Simon Belmont en dien je een duidelijk doel te volbrengen: Dracula vermoorden. Veel woorden worden er niet aan vuil gemaakt, want dat hoeft in deze game niet. Gewoon het pad volgen is het devies. Het spel is een voorbeeld van een typische actie-platformer waarbij één knop gewijd is aan springen, de ander aan aanvallen. Laten we eerlijk zijn: daar komt iets meer bij kijken, aangezien Simon naast zijn zweep als hoofdwapen een tweede wapen kan bemachtigen en verschillende upgrades kan verzamelen. Maar daarmee moet hij het doen.
Zodra je je in het spel stort, merk je dat het een echte NES-game is. Het eerste level is nog redelijk makkelijk te volbrengen, maar daarna merk je al gauw hoeveel makkelijker we het vandaag de dag hebben en moet je alles uit de kast trekken om Simon heelhuids door het level te loodsen. Driemaal mag je van je ontwikkelaar Konami relatief schadeloos sterven; je wordt dan slechts een stukje teruggezet. Als je door je laatste continu heen bent, zet het spel je echter pardoes terug naar het begin van het level – dat is eigenlijk nog erg genereus, aangezien de meeste games op de NES je zonder omkijken naar het begin van het spel terugsturen. Het is worstelen zoals dat vroeger aan de orde van de dag was.
Log
Voordat je het einde van deze game ziet, zul je een duidelijk strijdplan moeten samenstellen, moeten weten welke extra wapens je nodig hebt en de besturing tot in de puntjes moeten beheren. Helaas was en is er op die besturing het een en ander aan te merken. Vergeleken met andere games van vroeger voelt Castlevania op bepaalde punten namelijk wat log aan. Zo kun je tijdens een sprong niet van richting veranderen, gaat het beklimmen van trappen op knullige wijze en laat het tweede wapen zich wat onhandig bedienen. De latere delen in de serie hebben dit stuk voor stuk verbeterd, maar daar heeft deze eShop-editie geen boodschap aan. ‘De ruwe besturing was en is onderdeel van de uitdaging’, lijkt de gedachte.
Hoewel we het met die gedachte misschien niet helemaal eens zijn, zijn we wel erg bij dat er aan het audiovisuele aspect niets is veranderd. Castlevania heeft zijn klassieke 8-bit uiterlijk in volle glorie behouden en spat van het scherpe 3DS-schermpje af. Hetzelfde kan gezegd worden voor het geluid, want de klassieke deuntjes zijn nog altijd even atmosferisch en memorabel als al die jaren geleden. Het is op en top Castlevania en dat is een groot pluspunt.
Toen een klassieker, nu een klassieker
Deze allereerste Castlevania laat je opnieuw kennismaken met de klassieke moeilijkheidsgraad die vroeger meer regel was dan uitzondering. Hoewel de besturing nog altijd wat log is, neemt dat niet weg dat deze titel je een heerlijke uitdaging voorschotelt waarbij je al je vaardigheden zult moeten raadplegen om de zes prachtige levels en geweldige eindbazen aan te kunnen. De immer geslaagde graphics en muziek maken het pakket perfect af.