Captain Tsubasa Rise of New Champions Review - Mist het doel

zaterdag, 05 september 2020 om 14:00
captain tsubasa rise of new champions 07f1599039460
Voetbal is een universele taal die waarbij de emotie van de spelers en fans de woorden zijn die het verhaal vertellen. Dat is de grote boodschap in Captain Tsubasa Rise of New Champions, een footie gebaseerd op een Japanse anime die naam wil maken in het westen. Of dat via deze gloednieuwe game lukt, lees je in onze Captain Tsubasa Rise of New Champions review!
WIe had ooit gedacht dat er een markt zou zijn voor FOX Sports-abonnees die dagelijks ook door Crunchyroll scrollen. Dat is namelijk precies waar Captain Tsubasa Rise of New Champions haar overlap vindt. Het is FIFA gemixt met over de top anime in een cocktail die ogenschijnlijk nooit zou mogen werken.
Toch is in het verleden gebleken dat menig titel op succesvolle wijze arcade-voetbal met Japanse strijdkreten kan mixen. Kijk maar naar de Inazuma Eleven-titels voor de Nintendo (3)DS of Super Mario Strikers. Wie weet kan deze 2020-titel in hetzelfde rijtje belanden.
captain tsubasa rise of new champions 04f1599039537

Hoofd vol met dromen

In Captain Tsubasa Rise of New Champions ga je mee in het avontuur van Tsubasa Oozora. Tsubasa is een jonge voetballer die ondanks dat hij nog op de middelbare school zit al de Japanse Messi genoemd kan worden. Hij wil samen met zijn team een onmogelijke prestatie verwezenlijken: drie keer op rij kampioen worden in het regionale voetbaltoernooi.
Al snel komt hij erachter dat de tegenstanders (lees: dezelfde schoolteams als andere jaren) dit jaar extra goed hun best willen doen om een stokje voor Tsubasa’s droom te steken. Als het plot je interesse doet opwekken raden we je bij deze aan om de anime te kijken. Die zal het verhaal je niet alleen met meer detail voorschotelen, maar ook betere animatie voorschotelen.
Het verhaal dat je in Episode Tsubasa, één van de twee verhaallijnen, speelt is namelijk oersaai doordat het leeuwendeel verteld wordt door middel van statische cutscenes waarin zelfs de monden van de personages niet altijd goed meebewegen. Af en toe wordt er een cutscene van de anime gepakt om de kwaliteit nog iets op te poetsen, maar veel soeps is het zeker niet.
Gelukkig heeft ontwikkelaar Tamsoft ervoor gekozen om nog een tweede verhaal, Episode New Hero, toe te voegen. Hierin creëer je je eigen personage en kies je één van drie scholen als startpunt voor het verhaal. Doordat je zelf aanpassingen mag maken, zoals in FIFA’s Player Career-modus, geeft dit verhaal al iets meer diepgang omdat je daadwerkelijk investeert in je personage.
captain tsubasa rise of new champions 05f1599039559

Automatische piloot

Wel blijven de cutscenes grotendeels op de automatische piloot spelen, al kun je nu af en toe wel keuzes maken betreffende dialogen. Wanneer de eindeloze cutscenes eindelijk voorbij zijn, is het tijd om je controller pas echt vast te pakken. Het voetballen gaat dan toch écht beginnen.
Eenmaal op het veld doet de gameplay je op het eerste gezicht denken aan dat van FIFA of PES. De camera volgt spelers via een zijaanzicht over het veld, terwijl je richting het doel van de tegenstander werkt. Passen (hoog of laag), steekballen, schijnbewegingen en schoten zijn allemaal opties in je arsenaal om de winst te pakken, maar werken in Captain Tsubasa Rise of New Champions toch nét even wat anders.
Passes zijn een stuk zachter dan je zou wensen en ook bij het geven van een steekpass moet je zoeken naar hoe lang je het desbetreffende knopje ingedrukt moet houden. Daarnaast werkt het richten van je acties niet altijd naar behoren, waardoor je pass soms bij de cornervlag aankomt in plaats van de penalty-stip waarop je mikte. Gelukkig weet je na één of twee wedstrijden wel hoe de bal precies rolt op de Japanse velden, waarna je daadwerkelijk klaar bent om de sterren van de hemel te spelen.
captain tsubasa rise of new champions 02f1599039442

Pro-soccer?

Met flitsende acties en goede timing kun je dan ook erg goed worden in het uitspelen van de tegenstander waardoor je je oppermachtig voelt. Toch ontstaat er frustratie zodra je een schot op doel moet lossen. Tamsoft heeft gekozen voor een speciale meter die het uithoudingsvermogen van de keeper aangeeft. Deze moet eerst door middel van verscheidene doelpogingen gebroken worden voordat daadwerkelijk een goal gemaakt kan worden.
Het is een frustrerende mechanic die het plezier van scoren ontneemt. Spanning is totaal niet te vinden en eigenlijk verandert het je enige doel in de game. In plaats van een goed geplaatst schot, wil je gewoon een salvo aan schoten loslaten om die meter te breken. Vervolgens kun je met de zwakste bal een goal maken, maar als je met zo’n pisschot aan komt zetten bij een Ronaldo of Ibrahimovic wordt je vierkant in je gezicht uitgelachen.
In de Versus-modus (offline of online) spelen tegen anderen kan nog leuk zijn zolang je je niet richt op scoren. Bij het scoren, in theorie het leukste element van voetbal, is totaal geen vaardigheid te vinden. Het plezier moet je halen uit het uitspelen van je vriend/vijand waardoor op een enkel moment nog wel eens zweethandjes kunnen ontstaan.
Daarbij is de game ook nog eens duur. Je betaalt gewoon 60 euro voor deze anime-footie. Inazuma Eleven, een game die in ieder opzicht voor meer plezier zorgt, is standaard zelfs 20 euro goedkoper. Daarnaast mag wel gesteld worden dat iedereen die denkt dat deze titel evenveel waard is als een FIFA of PES op een andere planeet moet leven of geen besef heeft van de waarde van geld.

Captain Tsubasa Rise of New Champions Review - Overslaan naar de derde helft

Captain Tsubasa Rise of New Champions valt alleen aan te raden voor de doorgewinterde fans van de anime die de wedstrijden uit de serie een keertje zelf willen spelen. Het spelen van wedstrijden is tot op zekere hoogte namelijk leuk nadat je de mechanics onder de knie hebt. Verwacht alleen geen plezier te vinden in het maken van doelpunten, want die is door een slechte keuze ver te zoeken.
Wel kun je genieten van het maken en ontwikkelen van je eigen spelers. Dit maakt één van de twee verhaallijnen daadwerkelijk leuk om te beleven. Natuurlijk zijn de onwijs vele en lange cutscenes wel een groot minpunt, want dan kun je, als het op Episode Tsubasa aankomt, net zo goed de anime kijken.
Eigenlijk is het typerend voor de game. Captain Tsubasa Rise of New Champions is alsof je voetbal wil kijken, maar er alleen een wedstrijd van tussen degradatiekandidaten uit de Keuken Kampioen Divisie op tv is. Het is en blijft voetbal, maar het is eigenlijk niet om aan te gluren.
Cijfer: 3.5