Call of Duty: Modern Warfare 3 - Collection 3: Chaos Pack Review
Oorlogen vindt niemand leuk. In Call of Duty: Modern Warfare 3 denkt men er echter anders over en wordt er flink op los geschoten in de multiplayer, die door miljoenen mensen wordt gespeeld. Ontwikkelaar Infinity Ward laat met Collection 3 desondanks de multiplayer grotendeels links liggen en richt zich met deze uitbreiding op de Spec-Ops.
Want met vier nieuwe Spec-Ops missies en een nieuwe modus, staat de Spec-Ops op de prioriteitenlijst. Voor de multiplayer-veteranen zijn er dan nog drie nieuwe Face Off-mappen toegevoegd, maar een echte multiplayer-ervaring zul je niet krijgen met Collection 3: Chaos Pack. Het valt dus te hopen dat de kleinere mappen van Face-Off, die minder spelers toelaten, een even sterke ervaring leveren als het overbevolkte Team Deathmatch of Demolition.
Voor degenen die nog niet bekend zijn met de modus, Face-Off is een multiplayermodus waarin maximaal zes spelers het in twee teams tegen elkaar opnemen. Een soort mini-Team Deathmatch, dus. De mappen zijn speciaal voor de modus ontworpen en elke speler met internet heeft in ieder geval al twee mappen gratis gekregen van uitgever Activision om iedereen de kans te geven om met Face-Off aan de slag te gaan.
Boerenland
Nu komen er daar dus nog drie mappen bij. Hoewel Vortex, U-Turn en Intersection voor dezelfde modus zijn ontwikkeld, geven ze allen een andere speelervaring. Vortex speelt zich af op een boerderij die op het punt staat getroffen te worden door een woeste tornado. Alle typische boerenprullaria is aanwezig, van een tractor tot graanvelden. Er zijn zelfs kippen die paaseieren leggen. Genoeg sfeer dus en die sfeer kan ook gebruikt worden om jezelf te beschermen. Ren door het graan en je vijand zal zich afvragen waar je bent gebleven. Aan alles is gedacht. De map speelt lekker weg en menig soldaat zal het loodje leggen tussen de strohalmen.
U-Turn daarentegen brengt ons naar een zandbak met een stuk weg. Plaats daarop een aantal wrakken van bussen en auto’s en je hebt een nieuwe map te pakken. U-Turn is de kleinste map van de drie en dat merk je meteen aan de actie. Deze is namelijk super fast-paced, wat typisch is voor Call of Duty en dat zorgt voor solide gameplay. Helaas zit daaraan ook een nadeel. De spawns op U-Turn zijn namelijk wat onhandig ingesteld. Zo zul je een aantal keren flink opgeschrikt worden als een vijand vlak langs je rent als je weer respawnt, of hij ziet jou rennen. Dit leidt tot onnodig doodgaan en dat wil natuurlijk niemand. Zowel een pluspunt als een minpunt voor map nummer twee dus.
Stedelijk
Op naar nummer drie. Middenin de stad komen we aan bij Intersection. Deze map is wat meer gericht op de lange afstand, maar wel in Call of Duty-stijl. Verwacht dus geen honderden meters tussen wapen en doelwit, maar het gebruik van assault rifles en sniper rifles is hier het meest aan te raden. De map kent veel ramen en soms raak je daardoor een beetje gedesoriënteerd. Vooral als anderen een demper gebruiken weet je soms niet waar de schoten vandaan komen. Dit kan als irritant opgevat worden, maar zoals voor alle mappen geldt; het hangt allemaal van de tegenstander af. Spelen zij niet leuk mee, dan is de ervaring ook minder leuk. De mappen zelf zijn dus prima, maar doen niets speciaals. Vernieuwing schittert daarmee door afwezigheid.
Co-op actie
Dan over naar de hoofdsectie van Collection 3, de Spec-Ops. Met vier nieuwe missies kunnen je weer flink aan de slag met allerlei problemen die het leger heeft. De eerste van de vier missies, Arctic Recon, brengt je naar koude wateren om een schip te vernielen. Met de ondersteuning van een bewapende drone schiet je je een weg over het schip en plaats je verscheidene explosieven. Daarna vlucht je door middel van een helikopter en knal je de boot de lucht in. Kort maar krachtig dus, zo kan de missie het best omschreven worden.
Voor de missie Vertigo moet je even reizen en kom je terecht in de oliestad Dubai. Je zit vast op het dak van een hotel en je doel is om verschillende golven van helikopters te vernietigen. Hiervoor krijg je een speciale laseraangedreven raketlanceerder toegewezen. Nadat de helikopters zijn overwonnen, spring je met een parachute van het gebouw af om nog meer terroristen om te leggen en de missie af te ronden.
Ophalen en wegwezen
In Light ‘Em Up keer je terug naar het kasteel van Makarov. Er is een VIP gevangen genomen en het is aan jou om hem te bevrijden. Met helikopterondersteuning dring je het fort binnen en schiet je je door de vijanden heen. Eenmaal bij de VIP aangekomen zul je nog moeten ontsnappen, met nog meer vijanden die de weg blokkeren.
Special Delivery is de grootste missie van de vier en ook dit keer is er iemand die gered moet worden. Samen met luchtondersteuning baan je je een weg door een bouwterrein voor een reddingsactie. Tijdens het spelen zul je een heleboel vijanden tegenkomen, waaronder de zwaardbepantserde Juggernauts. Gelukkig is daar de luchtondersteuning die je kan helpen met vechten. Ook is het mogelijk om care packages in te roepen om onder andere munitie of sentry guns te krijgen. Als je eenmaal bij de persoon komt, revive je deze en ga je ervandoor.
Meer van hetzelfde
De missies die Infinity Ward in het pakket heeft gestopt zijn niet veel vernieuwender dan de eerdere missies en ook qua lengte zijn ze niet anders te noemen dan hun voorgangers. Alleen Special Delivery springt er nog enigszins tussenuit. De missie is wat grootschaliger opgebouwd en voelt ook wat grootser aan als je hem doorspeelt. De missies zijn leuk om samen te voltooien, maar na een keer of twee heb je het wel gezien. Ook de speelduur van de missies is nog altijd niet hoog. Kun je met een multiplayermap uren vullen, met een Spec-Ops missie ben je na twee speelsessies van maximaal tien minuten wel uitgekeken. De tijd had dus beter in de multiplayer gestoken kunnen worden.
Chaotisch
De tevens toegevoegde Chaos-modus is gelukkig een stuk vermakelijker dan het bovenstaande. Deze modus is een compleet nieuwe ervaring en speelt zich af op vier bekende mappen: Resistance, Village, Underground en Dome. Je doel is om een zo lang mogelijke streak te creëren. Dit doe je door vijanden onder andere te beschieten, te bekogelen of met een mes te steken. Er is een timer die twee minuten lang aftelt. Vervalt je streak binnen deze tijd, dan kun je nog verder gaan en een nieuwe streak opbouwen. Is de tijd op, dan moet je je streak levend houden.
Wapens krijg je door ze op te pakken op een van de plekken die aangewezen zijn op de map. Dit is zo simpel ingesteld om je puur te richten op het schieten, de actie. Je bent constant bezig met dekking zoeken en aanvallen. Rust heb je niet in de Chaos-modus. Er mag hier wel gesproken worden van heerlijke actie, want dit is op en top knallen. Op en top Call of Duty.
Had origineler gekund
Collection 3: Chaos Pack brengt je de co-op actie die je gewend bent en voegt daar een nieuwe modus aan toe. Voor de multiplayer is er meer Face-Off. De Spec-Ops fans kunnen met vier nieuwe missies aan de slag en ook de Chaos-modus is van de partij. De multiplayer-mappen en -missies zijn niet anders dan eerdere mappen en krijgen dan ook geen innovatieprijs. Het is gewoonweg hetzelfde. Ook de Choas-modus is niet erg origineel, maar de chaotische actie is wel leuk om mee te maken. Meteen nadat het aftellen begint zit je in de penarie en dat is precies wat je wilt in Call of Duty. Op en top arcade actie. De Chaos-modus is het leukste deel van het pakket en staat verdiend als subtitel in de naam. Maar vijftien euro blijft duur voor een pakket met de speelduur die Collection 3 biedt en daardoor zal niet iedereen geïnteresseerd zijn.