Shooters kennen we in alle soorten en maten. Ontwikkelaar en uitgever Trion Worlds komt met Defiance, een shooter die net iets anders aanpakt. Defiance is namelijk een MMO-shooter en gaat RPG-elementen combineren met een third person shooter.
Als aanvulling op het spel zelf werken Trion Worlds en de TV-zender SyFy aan een televisieserie rondom de game, die een deel van het verhaal gaat uitleggen. Op de Gamescom konden wij even aan de slag met deze gratis MMO-shooter. Hoewel de grote wereld niet beschikbaar was, hebben we wel een heerlijk potje tegen andere gamers kunnen knallen in een battleground.
Snelle actie zonder klassen
De actie in deze battlegrounds, waar spelers het tegen elkaar op kunnen nemen, is lekker snel. In de battleground die tijdens de Gamescom werd getoond, werden de spelers in twee teams verdeeld. Je kiest je wapens, waarbij je vooraf 'sets' kunt samenstellen om tussendoor van wapens te wisselen, en je bent klaar voor de strijd. Defiance kent geen klassensysteem en het schakelen van sniper naar aanvalseenheid kan zonder slag of stoot. Het is maar goed dat de mogelijkheid er is vooraf 'sets' samen te kunnen stellen, want Trion Worlds belooft ons enorm veel wapens om uit te kiezen.
Interessante mappen
Wat Defiance vooral kenmerkt is dat de mappen erg groot lijken te worden, goed gevuld met obstakels waar de speler zich kan verbergen en objecten die als wapens gebruikt kunnen worden (denk aan opblaasbare gastanks). Ook speelt hoogte een grote rol, zo zijn er ladders beschikbaar om hoger geleden gebieden te bereiken en kunnen de personages aardig hoog springen.
Deze grote mappen willen niet per se zeggen dat er geen actie om je heen is. De mappen zijn zo ingericht dat je nooit langer dan 30 á 40 seconde zult rondlopen zonder een vijand tegen het lijf te lopen. Hoeveel mappen er in de uiteindelijke versie van Defiance zullen zitten is vooralsnog niet bekend. Wel is het bekend dat we voor sommige mappen voertuigen zullen moeten gebruiken om ze te doorkruisen, dat belooft wat!
Bekende MMO-elementen
Verder kent Defiance een hoop elementen die we van menig MMO kennen. Zo is het mogelijk om in het begin een personage aan te maken met de daarbij de vele opties om je uiterlijk aan te passen. Uiteraard zorgen ook je verkregen wapens en overige uitrusting voor cosmetische veranderingen. Tevens is het spenderen van vergaarde punten er weer bij, maar waar je in traditionele MMO's vooral een bepaalde build aanhoudt, spendeer je de punten in Defiance aan een bepaald wapen. Als laatste zullen er kerkers aanwezig zijn die met maximaal vier spelers te betreden zijn, hier valt de beste uitrusting te verkrijgen.
Audio-visueel erg sterk
Defiance ziet er grafisch erg sterk uit. Een knappe prestatie, aangezien games die gratis zijn het vaak met een gelimiteerd budget moeten doen en er dan dikwijls bezuinigd wordt op de graphics. Met het geluid zit het ook wel snor. Het geknal komt letterlijk je geluidsset uitknallen waardoor je nog dieper de actie in wordt gesleurd.
PvP zit goed, maar de rest?
Trion Worlds weet wat gamers willen van Player vs. Player shoot-outs, wat erg vet was. De toevoeging van een grote open wereld waar gamers samen kunnen werken moet Defiance nog vetter maken. Helaas hebben we onze handen niet weten te leggen op deze open wereld, dus daar oordelen we nog maar even niet over. Trion Worlds lijkt met Defiance een goede MMO neer te gaan zetten, maar we zullen helaas moeten wachten tot april 2013 voor een definitief oordeel, want dan verschijnt Defiance voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.