Call of Duty: Ghosts - Invasion Review

Review
donderdag, 12 juni 2014 om 17:22
xgn google image
Call of Duty: Ghosts gaat alweer een paar maandjes mee en het nieuwste deel uit de serie, dat wordt ontwikkeld door Sledgehammer Games, is uitgebreid aanwezig op de E3. Dat weerhoudt Infinity Ward er niet van om de eerstgenoemde game rustig uit te breiden.
De Invasion downloadbare content is het derde pakket in een serie van vier en brengt wederom nieuwe mappen naar de multiplayer en een nieuw hoofdstuk naar de Extinction modus. Een nieuw schietijzer is dit keer niet aanwezig, iets wat in de eerste twee pakketten wel het geval was. Weet Invasion ondanks die kleine handicap toch te imponeren?
Een Mexicaans feestfestijn

De kern van Invasion

De multiplayer speelt al jaren een grote rol bij elke Call of Duty game. Ook bij Ghosts is dit het geval en dat is ook meteen de reden waarom alle DLC voor de game zo op de multiplayer gericht is. Infinity Ward bereikt zo een groter publiek met diens content.
De kwaliteit van de mappen is dit keer hoog. De drie splinternieuwe mappen en de remake van Favela zien er stuk voor stuk prima uit en brengen ook een hoop extra kleur naar de game toe. Grijstinten zijn nu al vaak genoeg langsgekomen, het is tijd voor wat meer bombarie.

Mexicaans feestfestijn

De map Departed is daar een goed voorbeeld van. Hierin reis je af naar een afgelegen Mexicaans dorp om er eens lekker op los te knallen. Dat de Mexicanen van feesten houden kun je herleiden uit de vele versieringen die door het dorp heen te vinden zijn. Het is bijna een feest om hier oorlog te mogen voeren.
Dankzij al die slingers en andere tierelantijnen is de map heel kleurrijk en vrolijk, iets wat de game goed doet. De unieke Field Order die de map herbergt – Field Orders zijn speciale opdrachten die je tijdens een potje moet vervullen – laat je helemaal verkleed rondrennen als een Mariachi. Met twee revolvers in je hand en een sombrero op je hoofd knal je zo de ene na de andere vijand overhoop.
De remake van de map uit MW2

Knallen met grof geschut in Favela

Field Orders zijn in Ghosts een grote toevoeging geweest en ook in de Invasion DLC zijn er weer genoeg unieke extraatjes vrij te spelen. Neem bijvoorbeeld de map Favela. Deze remake van de map die in Call of Duty: Modern Warfare 2 te spelen was laat je, indien je jouw Field Order hebt voltooid, rondvliegen in een AC-130. Knal met je 105mm kanon iedereen aan gort of val preciezer aan met de 25mm gatling gun.
Het is zo’n klein dingetje dat elke map uniek maakt en je daardoor aanspoort om de map vaker te spelen. De derde map, Mutiny, heeft ook zo’n blikvanger die je terug doet komen. Deze van opzet kleine map is gebouwd om een oud piratenschip. De piraten die hier ooit op hebben gevaren kunnen jou helpen in jouw strijd.

Hulp vanuit de geestenwereld

Met jouw Field Order kun je namelijk een geesten oproepen die vrijwel direct de tegenstander opzoeken en deze te lijf gaan. Ben je niet zo van de geesten, dan kun je altijd nog de andere Field Order uitproberen. Wanneer je deze oproept verschijnt er een tweede schip aan de horizon die jouw vijand onder vuur neemt.
De laatste map in de Invasion DLC is Pharaoh. Gesitueerd in een verlaten archeologische opgraafplaats in Egypte en tussen de oude schatten ga jij de strijd aan met je tegenstander. Door al het zand en dus de eentonige aankleding, merk je meteen dat deze map qua uiterlijk het lelijke eendje is van de DLC. De map is ook nog eens de grootste van de vier mappen die aanwezig is in de DLC en dat brengt zo zijn nadelen met zich mee.
Een map die zich in Egypte afspeelt

De uitgestrekte vlaktes van de woestijn

Kom je in de andere drie mappen je tegenstander dikwijls tegen, in Pharaoh moet je soms even een stukje sprinten voordat je je weer tussen de actie kunt mengen. De actie laat soms te lang op zich wachten. De originele mappen van Ghosts waren ook allemaal vrij groot van formaat en Pharaoh had dus wel iets compacter gemogen, want juist die kleine mappen zijn degene waar de game het best tot zijn recht komt.
Naast de populaire multiplayer is er dan ook nog de Extinction modus waarin je wederom lood mag schieten tegen hordes van aliens. Voer je in de vorige episode nog over zee, dit keer reis je af naar het hol van de leeuw. In deze episode – Awakening - daal jij met jouw team namelijk de onderwereld van de aliens af.

Gevaar vanuit de lucht

Je doel is om een cortex in handen te krijgen. Helaas gaat dit niet zonder slag of stoot. De aliens zijn namelijk weer in grote getalen aanwezig en hebben een aantal nieuwe vrienden uitgenodigd. Gevaar komt dit keer ook vanuit de lucht met de aanwezigheid van de nieuwe Divebomber en Gargoyle aliens. Deze kanjers zijn erg sterk en kunnen rake klappen uitdelen, dus wees op je hoede.
Ook de zwaartekracht werkt iets anders in Awakening. Je kunt namelijk hoger springen dan je normaal gesproken kunt in de game. Op die manier kun je nu op plekken komen waar je normaal gesproken niet zou kunnen lopen. De map biedt dus een heleboel verticale gameplay met hoge sprongen en de vliegende vijanden.
een shot van het nieuwe Extinction level

Degelijke uitbreiding

De derde DLC voor Call of Duty: Ghosts is weer van degelijke kwaliteit. De multiplayer voegt weer aantal hele amuserende mappen toe aan de nu al indrukwekkende mappenlijst. Pharaoh is een beetje de rotte appel in het geheel, maar de geestverschijningen in Mutiny en de Mexicaanse bandito uit Departed maken dit helemaal goed.
Extinction is ook uitgebreid met een kwalitatief goed in elkaar stekende episode. De modus kent een heleboel variatie door de episodes heen en het is mooi om te zien dat Infinity Ward die trend met Awakening doorzet. Voor de Ghosts spelers onder ons die de game nog regelmatig spelen, is Invasion een dikke aanrader. Doe je dat niet, dan ben je zonder de DLC ook prima af.
Cijfer: 7.5