22 Jump Street Review

donderdag, 12 juni 2014 om 16:09
21 Jump Street was vorig jaar een enorm succes. Channing Tatum en Jonah Hill wisten miljoenen mensen de slappe lach te bezorgen met een film bomvol geniale humor. Bij 22 Jump Street liggen de verwachtingen dan ook heel hoog. Weet dit vervolg aan die verwachtingen te voldoen?
In 21 Jump Street gingen de agenten Schmidt en Jenko undercover op een high school om drugsdealers op te sporen. Tijdens hun missie stuitten de twee niet alleen op problemen in hun politiewerk, maar ook op typische high school drama. Al met al weten de twee de drugshandelaars op te sporen en loopt het goed af.

Een gloednieuw kantoor

Het team van 21 Jump Street krijgt dankzij het succes van Schmidt en Jenko een nieuw budget en verhuist naar de overkant van de straat: 22 Jump Street. Bij een gloednieuw kantoor hoort een gloednieuwe missie: de twee gaan deze keer undercover op een locale universiteit. Daar is het de bedoeling dat ze de dealer van een nieuwe drug opsporen. Dit gaat hen uiteraard niet probleemloos af.
Jenko tijdens een footballgame

Huilen van het lachen

De film zit wederom bomvol hilarische momenten die menig bioscoopzaal van lachstuipen weet te voorzien. Jonah Hill en Channing Tatum acteren nog altijd met dezelfde droge houding die we uit 21 Jump Street kennen en weten zichzelf in de gekste situaties te wringen. Alle elementen uit het typische Amerikaanse universiteitsleven komen voorbij. Van studentenverenigingen tot spring break; niets ontbreekt.

Relatieproblemen

Waar in de vorige film Schmidt plotseling de populaire van het tweetal was, is het nu Jenko die bij de coole gasten in de smaak valt. Het succes van Jenko drijft het agentenduo uit elkaar. In de film wordt dit neergezet als een relatiecrisis, waarbij de twee zelfs per ongeluk bij een relatieconsult terecht komen. De dramatische wijze waarop Jenko en Schmidt met hun ‘relatieproblemen’ omgaan, pakt goed uit en zorgt voor een hele hoop extra lachmomenten.
Schmidt en Jenko hebben relatieproblemen

Lamborghini’s en shoot-outs

Natuurlijk zit er ook genoeg actie in de film. Sterker nog, er wordt geopend met een bloedstollende en vooral grappige achtervolging waarbij Jenko en Schmidt het onderwereldfiguur ‘The Ghost’ op de hielen zitten. Ook op het einde van de film barst het spring break avontuur in Mexico uit in verschillende achtervolgingen (in een vette Lamborghini!) en shoot-outs. Hierbij worden absoluut geen kosten bespaard.

Een geslaagde sequel

De angst dat 22 Jump Street minder leuk zou zijn dan 21 Jump Street is helemaal nergens voor nodig. Regisseurs Phil Lord en Christopher Miller weten met deze tweede film precies dezelfde genialiteit neer te zetten, zonder dat het voelt alsof je dezelfde film nog een keer bekijkt.
22 Jump Street is in zekere zin zelfs een parodie op het hele begrip van een sequel, omdat de agenten constant proberen alles precies hetzelfde te doen als tijdens hun vorige missie. Dit pakt –uiteraard- helemaal verkeerd uit.
Lamborghini

Voorspelbaar

Is er eigenlijk wel iets mis met de film? Je zou kunnen zeggen dat die enigszins voorspelbaar is. Maar wie gaat er nou naar 22 Jump Street omdat hij een film vol plottwists verwacht? Er zit overigens wel degelijk een onverwachte wending in het verhaal die niet zozeer iets met de rode draad te maken heeft, maar daarom niet minder geniaal is.
De manier waarop zowel Channing Tatum en Jonah Hill als Ice Cube deze scène uitspelen (die we om spoilers te voorkomen niet op inhoud bespreken) verdient meer dan een tien.

Rennen naar de bioscoop!

Is 22 Jump Street beter dan 21 Jump Street? Nee, dat zeker niet. Bij 21 Jump Street waren alle grappen nieuw, iets wat bij 22 Jump Street niet altijd het geval is. Maar dat maakt de film niet minder grappig. De sequel kan wel degelijk aan het eerste deel meten en is alles behalve overbodig. Het is wederom een bioscoopkaartje meer dan waard! Jonah Hill en Channing Tatum hebben bewezen dat ze nog altijd een gouden duo zijn waar wij niet genoeg van kunnen krijgen.
poster van 22 Jump Street