Call of Duty: Black Ops II Review

zaterdag, 08 december 2012 om 16:00
13 november was het zover, toen lag Call of Duty: Black Ops II in de winkels voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Op 30 november volgde de release op de Wii U.
Call of Duty: Black Ops II bevat een imponerend verhaal, zoals we eerder toelichtte in de eerder verschenen recensie. De bejaarde Frank Woods zit in 2025 in een rolstoel. Hij vertelt aan David Mason, de zoon van Alex Mason, een verhaal. Dit verhaal heeft alles te maken met de schurk die centraal staat in Black Ops II, namelijk Raul Menendez. Black Ops II schakelt qua verhaal steeds van verleden naar het jaar 2025. Bovendien doet de franchise voor het eerst iets nieuws door de speler op diverse momenten in het spel keuzes te laten maken. Een beetje in de lijn van Spec Ops: The Line, wat een goede zet is geweest, want daardoor is Black Ops II het verhaal dat het minst lineair is van alle Call of Duty delen.

Veel besturingsmogelijkheden
Het verhaal op de Wii U is natuurlijk exact hetzelfde. Het enige verschil in de singleplayer is de manier waarop jij de game bestuurt. Zo kun je de game met de GamePad spelen, maar als er een launch-titel op de Wii U is die echt heel veel besturingsopties ondersteunt, dan is het Call of Duty: Black Ops II wel. Om even een optelsommetje te makken, de game kan gespeeld worden met de GamePad, Wii U Pro Controller, Wiimote en Nunchuck, Wii Zapper, Wii Classic (Pro) Controller en het ondersteunt een headset. Niets meer dan hulde hiervoor.
Al die opties zijn prima en werken normaal al ligt het het meest voor de hand om of een ‘normale’ controller te nemen of de GamePad. De andere opties zijn wat meer innovatief en daar moet je van houden. Wat betreft de GamePad moet helaas gezegd worden dat de besturing niet veel bijzonders toevoegt. Zodra je de singleplayer speelt heb je twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is om gebruik te maken van het touchscreen. Wat je dan op je touchscreen ziet zijn de missies die je moet uitvoeren. Normaal gesproken druk je even op Start om dan te lezen wat je doen moet, mocht je dit even vergeten zijn. Nu kun je een blik op de GamePad werpen om te zien wat je te doen staat. Op zich is dit super handig en werkt het sneller dan als je de Start-knop in zou drukken. Maar heel bijzonder is het natuurlijk niet. Het is niet dat je een Black Ops II speciaal op de Wii U aanschaft omdat je dan op de GamePad kunt kijken wat je doen moet.
Off-TV Play
De tweede optie is boeiender en dat is de ondersteuning van Off-TV Play. Dit houdt in dat je de volledige game op de GamePad kan spelen waarbij je eigenlijk een soort handheld in handen hebt. De tv kan uit of iemand anders kan een andere zender kijken, terwijl jij lekker doorspeelt op de GamePad. Die optie is fijn en niet geheel onbelangrijk is dat Black Ops II er keurig uitziet op de GamePad. Sowieso geldt voor het grafische aspect dat de Wii U versie totaal niet onder doet voor de eerder verschenen versies. Natuurlijk wordt alles wat in elkaar gedrukt om alles op het kleine schermpje van de GamePad te krijgen, maar nog steeds zijn veel details goed zichtbaar en is het zeer de moeite waard. Qua graphics op de tv, in vergelijking met de eerder verschenen versies, valt eigenlijk weinig te zeggen. Soms lijken gezichtsuitdrukkingen er op de Wii U beter uit te zien, maar of dit echt zo is, is de vraag. Dan moet je echt de versies naast elkaar gaan zetten. In ieder geval valt met zekerheid te stellen dat de Wii U versie zeker niet onder doet.
Geen ouderwets split-screen, maar..
Naast de singleplayer bevat de Wii U ook de overige twee modi die de eerder verschenen Black Ops II versie heeft, namelijk de zombie modus en de multiplayer. Deze twee opties zijn als vanzelfsprekend nog even sterk als half november het geval was. Want Black Ops II is gewoon een zeer degelijke titel. De game kan overigens met vier man offline gespeeld worden. Wat zeker het vermelden waard is, is zodra je lekker op de bank met iemand even samen speelt. Je kunt als vanouds in split-screen spelen, maar nog mooier is het volgende. Je kunt ervoor kiezen om één persoon via de tv te laten gamen en de tweede persoon via de GamePad. Dat is tof gedaan en je moet het zeker eens uit proberen!
Gimmick
Ga je online in de multiplayer, dan stelt de GamePad teleur en is Black Ops II een goed voorbeeld van een spel dat duidelijk niet voor de Wii U bedoeld was, maar waarbij toch geprobeerd is nog even snel wat opties toe te voegen. Als je de multiplayer speelt, wat een zeer goede multiplayer is zoals in onze eerdere recensie te lezen is, kun je net als in de singleplayer kiezen voor twee opties. Of je speelt de hele multiplayer op je GamePad of je gebruikt het touchscreen. Dit laatste is een gimmick. Op een map zie je jezelf, je vrienden en vijanden lopen en verder kun je ‘Classes’ en ‘Friends’ aanklikken. Handig dat je met een druk op de knop kunt wisselen... maar niet heus. In een multiplayer potje draait het om snelle acties, veel kills maken en dan wil je zeker niet afgeleid worden door vaak op de GamePad te kijken. Dus eigenlijk valt dat niet echt aan te raden. Verder is het zonde dat de Wii U versie geen Elite heeft.