Call Of Duty Advanced Warfare Review

maandag, 03 november 2014 om 13:52
Een haat-liefde verhouding, dat is wat veel mensen hebben met een van de grootste (zo niet, dé grootste) game van het jaar: Call of Duty. Ghosts vorig jaar speelde te veel op safe, iets wat dit jaar minder lijkt te gebeuren met Call of Duty Advanced Warfare waarin Kevin Spacey schittert.
Kevin Spacey in Call of Duty Advanced Warfare, kan dat? Ja, zeker. In de tweede helft van de 21e eeuw speelt Spacey de rol van Jonathan Irons, de oprichter en president van Atlas Corporation. Een militaire onderneming. Spacey steelt de show.

Kevin Spacey steelt de show

Als je fan bent van de tv-serie House of Cards, dan ben je meteen fan van Call of Duty Adanced Warfare. Dat kan niet anders. Spacey, die in 1995 al schitterde in The Usual Suspects, kan wat niet iedere acteur kan: praten met zijn ogen. Hij heeft een blik die het ene moment vertrouwen uitstraalt, waarna je een seconde later gaat twijfelen aan zijn intenties. Dat gebeurde in House of Cards. En dat gebeurt nu weer in Call of Duty: Advanced Warfare.
Het is dus zonder twijfel Spacey die ervoor zorgt dat Call of Duty Advanced Warfare’s singleplayer naar een hoger niveau wordt getild. De singleplayer van Call of Duty Advanced Warfare is krachtig en zelfs verrassend. Niet qua verhaal, dat stelt niet zoveel voor, maar wel qua presentatie.
Call of Duty Advanced Warfare <a href=review screen kevin spacey" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201411/t/kevin-spacey.jpg" />

Verschil in scènes op grafisch vlak te groot

Zoals altijd bij een Call of Duty game is ook Advanced Warfare cinematografisch en meeslepend. Al is het verschil qua graphics groot. De cutscènes met Spacey zijn bizar realistisch, alsof je een House of Cards aflevering zit te krijgen. Dit terwijl sommige andere scènes details ontberen. Juist doordat Spacey zo van het doek spat, vallen de mindere grafische scènes des te meer op.
Daarnaast is Advanced Warfare qua verhaallijn veel fijner om te volgen dan eerder Call of Duty delen. Niet meer eerst in de ene rol kruipen, om daarna weer verder te gaan met een ander personage. Nee, in Advanced Warfare speel en ben jij Jack Mitchell. Dankzij de zoon van Jonathan, is hij gaan werken bij Atlas Corporation. Het is alsof je een Die Hard film aan het spelen bent in een verhaal dat vol zit met verraad, actie en spanning. Simpel, maar o zo lekker!

Call of Duty Advanced Warfare biedt vernieuwing

En waar je het niet meer verwacht doet Call of Duty Advanced Warfare WAAREMPEL nieuwe dingen. Alleen al de singleplayer zit vol met kleine nieuwe features. Zo is er een dodelijke granaat die meteen zijn doel opzoekt: en boem, vijand gedood. Maar ook is er de optie om te zien waar je vijanden zitten, kun je met speciale handschoenen muren oplopen en is er natuurlijk het Exoskelet. Een feature waardoor je als een soort jetpack hoger kunt springen, een waanzinnig toffe vernieuwing in Call of Duty Advanced Warfare.
Maar, zoals Peter R de Vries zou zeggen: 'Maar, er is meer.' Veel meer zelfs. Call of Duty Advanced Warfare's singleplayer is zonder twijfel de singleplayer die de meeste vrijheid én variatie biedt. Eerdere CoD-delen waren nogal lineair. Nu zijn er genoeg hoofdstukken (in totaal 15) die dat zijn, maar er sommige levels zijn heel ON-Call of Duty. Een scene in een tuin bijvoorbeeld waarbij je a la Splinter Cell stealth te werk moet gaan, weet enorm te verbazen zodra je beseft dat er meerdere manieren zijn om je doel te bereiken. Wauw, dat dit kan in een Call of Duty.
Call of Duty Advanced Warfare review screen vechter

Je personage upgraden dankzij skilltree

Nog altijd zijn er de scènes op (dit keer futuristische) voertuigen en de lineaire stukken waarbij je gewoon moet gaan en moet beuken. Maar geloof ons dat je regelmatig even met open mond zult gamen als er dingen gebeuren die je totaal niet verwacht in Call of Duty. Dat je denkt: shittt, dit is zo goed.
Waarom was dat niet drie delen eerder al ingevoerd? Liet je vroeger de intels liggen? Ga ze dan nu maar verzamelen, want er zit gewoon een upgade-systeem in de singleplayer van Call of Duty Advanced Warfare. Hoe meer intels, headshots, granaataanvallen en meer van dit soort dingen: hoe meer jij in een skilltree je personage kan verbeteren.

Gebalanceerde multiplayer

Aan een ieder die Call of Duty koopt vanwege de multiplayer: je MOET deze keer de singleplayer spelen van Advanced Warfare. Bij dezen. Gewoon doen.
Al is die multiplayer ook enorm fijn. De invoering van het Exoskelet voelt zo natuurgetrouw dat je na een paar uur spelen bijna het gevoel hebt dat de feature al jaren in Call of Duty zat. Het speelt als een tierelier. Het vergt wel meer concentratie en precisie om iemand die ook nog eens door de lucht beweegt van een kogel te voorzien, maar als dat dan eenmaal lukt, ben je trots op jezelf. En terecht.
Veel multiplayer spelers legden Call of Duty: Ghosts op een gegeven moment aan de kant. Niet alles was even geslaagd. Niet alle modi waren leuk, zoals Blitz. De mappen waren misschien wel te groot. Hoe dan ook: Ghosts deed niet wat het moest doen.
Call of Duty Advanced Warfare review multiplayer screenshot

Momentum is tof!

Geen grappen: Advanced Warfare zou zomaar eens die multiplayer evaring kunnen bieden die wereldwijd voor vele verslaafden gaat zorgen. Eindelijk is het toffe Capture the Flag weer terug, de mappen zijn leuk en de nieuwe features zijn tof.
De nieuwe modus Uplink komt misschien niet helemaal goed uit de verf: voor sommigen te suf om met een balletje punten te scoren. (sommigen zouden zelfs zeggen: 'té gay'). Maar de modus Momentum daarentegen is een frisse toevoeging aan de vertrouwde multiplayer. Teams moeten daarin meerdere punten op een map, in een lijn, veroveren en voet bij stuk houden. Een soort Domination, alleen liggen de punten nu op één lijn. Geloof ons: het landje veroveren is bizar verslavend in Call of Duty Advanced Warfare.

Loot!

Ook tof is het loot-systeem. Sledgehammer Games heeft drie jaar lang aan dit systeem gewerkt. Hoe meer je speelt, hoe meer loot je krijgt. En dat gaat om van alles: versterkingen, karakter gear, etcetera. Er zijn meer dan 2000 loot items te verzamelen en na de launch wordt dit aantal alleen maar uitgebreid.
Je kan zeggen: Call of Duty is uitgemolken. Maar nee, dat is niet terecht. Als je naar Call of Duty Advanced Warfare kijkt, dan is de multiplayer alleen al de meest uitgebreide, volledige en tofste die de serie gekend heeft. De mappen zijn tof en niet al te groot. En continu speel je weer nieuwe perks vrij, dingen voor je exoskelet, drie attachments voor je wapens enzovoort, enzovoort. Nooit raak je uitgekeken, want elke keer wil je weer beter worden.
Vond je de multipayer van Black Ops II tof? Dan ga je Advanced Warfare kapot spelen. Je kunt kiezen uit: Team Deathmatch, Domination, Kill Confirmed, Ground War, Uplink, Momentum, Hardpoint, Search and Destroy, Search and Rescue, Capture the Flag, Free for all en nog wat extra's, zoals Infected.
Call of Duty Advanced Warfare review screenshot

De co-op valt wat tegen

Daarnaast is er nog een co-op feature: de Survival mode. Al moet meteen gezegd worden dat dit het minst leuke van de game is. Zie het als een extraatje, maar niet de reden om Call of Duty Advanced Warfare te halen. Met vier man ga je diverse waves aan, alleen is het probleem dat we dit al zo vaak hebben gezien en dan tien keer beter.
Neem een horde uit Gears of War bijvoorbeeld. Veel leuker. Al moet wel eerlijk gezegd worden: het is aardig dat de Survival spelopties uit de game zelf in de co-op heeft verwerkt. Het kan zijn dat je in een wave ook nog een Kill Confirmed doet, of opeens een punt moet verdedigen. Het is een modus die leuk is om even te spelen, maar Extinction Mode uit Ghosts was veel leuker. Misschien dat de zombie modus nog wat toffer wordt.
Losgezien van de Survival die vooralsnog niet naar meer smaakt, zijn de single-en multiplayer te ziek voor woorden. Snelle actie, te veel nieuwe features om op te noemen en een soepele gameplay.

Veni, vidi, vici

Na Ghosts was de vraag wat er precies ging gebeuren. Eigenlijk waren er twee opties: een nieuw deel zou de franchise om zeep helpen of de serie juist redden. Als er nog nooit een Call of Duty game was verschenen en niet de hele wereld al een mening over de franchise had, dan zou er geen twijfel over bestaan. Dán was Call of Duty Advanced Warfare de beste shooter ooit.
Dat is niet realistisch en dat gaat te ver. Maar laten we eerlijk zijn: Call of Duty Advanced Warfare is wél de beste Call of Duty in jaren met vernieuwingen die je niet zag aankomen. Dit heet geen uitmelkerij, dit heet je plek kennen en 'm claimen. Call of Duty Advanced Warfare is de beste shooter van 2014.
Cijfer: 8.7