Cake Review (Blu-Ray) - Jennifer Aniston is oscarwaardig

zaterdag, 26 september 2015 om 12:05
Jennifer Aniston speelt een rol die we niet snel van haar verwachten. Uiteraard kennen we haar van hilarische, succesvolle en bekende films, maar Cake is anders en Jennifer Aniston moet werkelijk diep graven om geloofwaardig over te komen op beeld. En dat doet ze ook, want we zien acteerwerk van het hoogste kaliber! Lees snel de Cake review!
Dat het acteerwerk van een hoog kaliber is, komt door het feit dat Jennifer Aniston diep heeft moeten graven om haar emoties op beeld over te brengen. Er is gekozen om geen make up te dragen (enkel via make-up is een litteken aangebracht) en om haar haar ook niet te doen waardoor de rauwheid van de actrice overkomt. De rauwheid van Jennifer past daardoor wel goed bij de duistere ondertoon die over wordt gebracht in de film.
Cake review

Duister verhaal

De film gaat over Claire die een vreselijke gebeurtenis heeft meegemaakt en vervolgens een donker pad is gaan bewandelen. Ze heeft iedereen ontvreemd, drinkt veel, gebruikt te veel medicijnen(drugs). Leven en huwelijk is verpest en dat heeft ze grotendeels aan zichzelf te danken. Zowel Jennifer als de rest van het productieteam weet dit goed naar voren te brengen met af en toe een ‘beetje’ donkere humor.
En hoe verschrikkelijk haar personage ook kan zijn doordat ze iedereen weg duwt en zelfs soms ondankbaar overkomt, kunnen we het niet over ons hart verkrijgen om geen zwak voor haar te ontwikkelen. Ze heeft pijn en heeft hulp nodig en toont haar dankbaarheid op vreemde, soms ongepaste wijze. De zwakte die ontwikkeld wordt, wordt tot aan het einde van de film vastgehouden en zelfs versterkt. We zijn benieuwd naar hoe het verder met haar gaat en haar gedachtes.
Cake review

Iets anders

Het verhaal wordt niet overal even duidelijk gemaakt, maar oplettende kijkers zullen alle onderliggende boodschappen begrijpen. Soms is het echter fijn om bevestiging te krijgen van wat je denkt, maar daar ontbreekt het aan in de film. Desondanks kwamen de meeste onderliggende boodschappen wel bij ons binnen!
Het is een ander concept dan wat we gewend zijn, maar het werkt wel heel fijn. De film bestaat niet uit een raadsel en uit een grote climax, maar bevat wel sublieme boodschappen die mooi in beeld gebracht zijn. Cake is dan ook geen film die eventjes tussendoor gekeken moet worden, maar waar de tijd voor genomen moet worden. De film moet met een frisse blik en genoeg energie bekeken worden, want aan actie, verhitte discussies en echte feel good momenten ontbreekt het, waardoor de duistere toon hard aan kan komen!
Cake review

Special features

De special features lijken meer een ode te zijn aan Jennifer Aniston dan aan de film zelf. Uiteraard draait de film compleet om haar personage en is het acteerwerk subliem te noemen waardoor ze de ode ook verdient. Maar we zijn echter ook wel benieuwd waar het verhaal vandaan komt en waarom er voor de titel Cake gekozen is.
In de special features wordt kort verteld over de stuntcoördinator Stacy Courtney die door een ongeluk de symptomen van Claire heeft ervaren. De donkere dagen, stemming en ook de gedachtes die niet letterlijk worden opgenoemd, maar wel in beeld worden gebracht zijn voor haar heel herkenbaar. Het gevoel komt ook bij ons over en ondanks dat we niet in dezelfde situatie hebben gezeten kunnen we begrijpen hoe Claire zich voelt.
Cake review

Cake review

Cake is genomineerd voor een Golden Globe, maar kreeg deze uiteindelijk niet mee naar huis. Jennifer Aniston levert in de film een duister, maar soms toch ook een hilarisch personage dat naar onze mening absoluut een award mee naar huis had mogen nemen. Het hoofdpersonage zit namelijk heel erg in de knoop met zichzelf en vindt het moeilijk om moed op te brengen om zichzelf om te leggen of om de moed op te brengen om te leven.
De film is op sommige momenten erg duister met hier en daar een grappige sadistische opmerking die de spanning moet breken. Verwacht geen hilarische comedy of actiefilm, maar een film vol met subliem acteerwerk voor een zondagavond. Cake is momenteel te koop voor 25,49 euro en biedt eens wat anders!