Buzz! Quiz TV Review

maandag, 30 juni 2008 om 10:27
Buzz kent al veel games, maar niet eerder verscheen er één op Sony's laatste console. Het is tijd voor Buzz! Quiz TV voor je PlayStation 3, tenminste, als je je hersens wilt kraken.
Als je denkt aan gamen op een console, zal je al snel denken aan een leuke shooter, RPG of sportgame, terwijl er zoveel meer mogelijkheden zijn. Buzz is een franchise waarbij je je kennis test via het spelen van een denk spelletje op je console. Dat is weer eens wat anders dan het kijken naar Lotto Weekend Miljonairs of een bordspel als Triviant spelen. De eerste Buzz game voor de PlayStation 3 is in ieder geval een feit, is het wat voor jou of kun je Buzz niet meer luchten?

Zijn we niet een beetje zat van Buzz?
Want dat is het probleem bij Buzz, veel mensen kunnen de presentator, die vaak zijn eigen grappen het leukste vindt, niet meer luchten. De laatste Buzz game die zich op een volwassen publiek richtte kwam vorig jaar uit op de PlayStation 2: Buzz! The Hollywood Quiz. Helaas is sindsdien niet echt gewerkt aan een verbetering van de presentator. Hij is nog net zo "vervelend" als anders. De eerste keer zul je zijn grapjes nog leuk vinden, maar het probleem is dat zijn sarcastische opmerkingen te snel rouleren, dus na een paar uur Buzz gespeeld te hebben, hoor je hem alweer hetzelfde zeggen. Dus qua geluid is het niet zo best.
Dat blijft helaas niet alleen beperkt tot de presentator. Zo zit er publiek in de zaal, maar is er totaal geen interactie tussen jou en het publiek, je krijgt het publiek niet eens goed te zien ook. Het is gewoon één grote massa dat steeds hetzelfde reageert op alles wat jij doet. En ook de deuntjes van de muziek tussendoor zijn allemaal hetzelfde.
Buzz! Quiz TV Screenshot 55716 Buzz! Quiz TV Screenshot 55715 Buzz! Quiz TV Screenshot 55714
Alleen spelen of samen?
Toch moet je hier niet teveel van aantrekken, want Buzz! Quiz TV speel je in eerste instantie niet om geluiden (of grafische effecten), want wat je doet, is je kennis testen. Dit kun je alleen doen, zowel offline als online, of met vrienden. In totaal kun je dit met vier spelers doen maar tegen iemand strijden is veel leuker dan in je eentje spelen, want daarbij gaat de hele uitdaging van een wedstrijd weg, immers kun je een spel in je eentje niet winnen. Er zijn vier buzzers die ditmaal, gelukkig, draadloos zijn. Als je alleen bent, speel je drie ronden waarbij je vragen moet beantwoorden in een zo kort mogelijke tijd. Dat is eigenlijk alles en daarom niet heel uitdagend of spannend.

Mogelijkheden en diversiteit
Wat wel erg leuk is, is om te spelen met vrienden. Als je met een vriend of vriendin speelt, kies je allebei een personage, een daarbij passend kostuum en een geluid. Voor de mensen die niet weten wat Buzz is: je speelt een spel als dit met een Buzzer; het is een controller apart, het heeft één grote rode knop en vier kleurige toetsen die je straks hanteert om je antwoord mogelijkheden in te drukken. Elke keer als jij straks op de grote knop drukt, zul je een geluidje horen, dus datgene wat je in het begin gekozen hebt. Zo kun je kiezen uit onder meer de volgende geluiden: schaap, aap, trein, clown, boer etc.

Hierna kies je een categorie die je wilt spelen (deze mogelijkheid heb je ook als je alleen speelt). Wil je straks vragen hebben die over van alles en nog wat gaan, of richt je je enkel tot: muziek, films & tv, kennis, lifestyle of sport? Het is in ieder geval allemaal mogelijk wat zeer prettig is. De meeste variatie krijg je uiteraard als je gewoon voor de categorie gaat waarbij je van alles gevraagd kan worden en ook daarin zul je straks weer kiezen uit diverse onderdelen. Wat nog meer mogelijk is, is dit spel te spelen in het Nederlands of Engels. Als je de Nederlandse versie wilt spelen, moet je er even voor zorgen dat je instellingen van je PS3 ook op Nederlands staan.
Buzz! Quiz TV Screenshot 55713 Buzz! Quiz TV Screenshot 52208 Buzz! Quiz TV Screenshot 32727
Spelrondes
Als je het spel eenmaal begint, zul je zeven rondes spelen in deze volgorde: Punten verdienen, Wie heeft de bom, Wie is het snelst, Taart, Punten stelen, Hoge inzet en Aftellen maar. Willekeurig kiest de computer een persoon die mag beginnen, later zal dit bij elke ronde de persoon zijn die de minste punten heeft. Je kunt elke rond kiezen uit vier verschillende categoriën en dit zijn de categoriën die er allemaal zijn: extreme sporten, cartoons, recente muziek, eten en drinken, blockbuster, film, gadgets en gizmos, sportprestaties, mensen en gebeurtenissen, stijl, natuur, jaren '80 muziek, jaren '90 muziek, gouwe oudjes, tv-hits, lichaam en geest en de wereld door.

Er valt dus heel wat te kiezen en als je bedenkt dat er meer dan 5000 verschillende vragen in het spel zitten verwerkt, zit je warm gebakken. Het spel leent zich dus uitstekent om te spelen met wie dan ook, een kameraad weet misschien meer van sportpresentaties dan jij en je vader waarschijnlijk meer van gouwe oudjes en jaren '80 muziek. Dus wie er als winnaar uit de bus zal komen, is een grote verrassing.

Wat betreft de spelrondes zelf, die zijn echt super leuk en afwisselend! Voor elk beantwoorde vraag krijg je punten, en ronde één is dan nog niet heel boeiend, maar bij ronde twee, "Wie heeft de bom?", verandert dit al snel. Je krijgt een bom in handen en die geef je pas door aan de ander als je een vraag goed hebt beantwoord. Bij "Wie is het snelst?" moet je eerder de vraag goed beantwoorden dan je tegenstander wat ook heel grappig kan zijn. En hilarisch is "Taart!" : als je een vraag goed hebt beantwoord, kun je je tegenstander met een taart bekogelen. Kijk wel uit dat je niet je zelf selecteert! Bij "Punten stelen" worden foto's vertoond en moet je drukken op het moment dat je het goede antwoord voorbij ziet komen. Leuk is ook "Hoge inzet" waarbij je punten inzet om te wedden, zo kun je heel snel veel punten verliezen of winnen. En de laatste ronde is "Aftellen maar" waarbij je op een plateau komt te staan die langzamerhand richting de grond gaat, en jij moet daar niet als eerste zien aan te komen.
Buzz! Quiz TV Screenshot 32733 Buzz! Quiz TV Screenshot 32731 Buzz! Quiz TV Screenshot 32734
Niet voor de échte strijders
Buzz! Quiz TV is dus gewoon een vermakelijk spel maar eigenlijk niet weggelegd voor de mensen die eerlijkheid willen en enkel hun kennis willen testen. En eerlijkheid bedoel ik als volgt: je werkt dus met buzzers en bij de meeste spelronden geldt dat je als eerste moet reageren om de (meeste) punten binnen te halen. Daarbij kan al gedrukt worden al voordat de antwoorden helemaal op je beeld verschenen zijn. Dus stel, er is een vraag waarbij je de vraag rustig leest en de antwoorden bekijkt, je weet en kiest direct je antwoord kiest, dan kun je toch verliezen omdat je tegenstanger niet leest maar blind gokt en binnen een paar seconden op een knop drukt.

Je moet Buzz! Quiz TV dus een beetje met een korreltje zout nemen op dit punt. Zoals ik net aangaf sta je bij de de laatste ronde op een plateau waarbij degene die tot dusver de meeste punten heeft verdiend, automatisch hoger komt te staan dan de ander. Degene die als eerste onderaan de grond belandt, zakt door de grond en verliest. Als je laag staat, kun je toch nog de game winnen door in deze ronde erg snel vragen goed te beantwoorden. Als je dit doet, zal je plateautje omhoog gaan en die van je tegenstander naar beneden. Hierdoor blijft de uitdaging om te winnen tot het einde van de game wat op zich een pluspunt is. Nadelig is wel dat degene die tot dusver misschien meer wist, er alsnog uit kan vliegen. Zorg dus dat je plezier houdt in dit spel en niet een te slechte verliezer bent.

Verbetering
Opgemerkt moet worden dat de presentatie van de gehele game beter is dan bij Buzz The Hollywood Quiz. De plateautjes zijn nu mooier gemaakt; hoe de personages erop staan ziet een stuk dimensionaler en levendiger uit. Het spreekt meer aan. Ook zijn er nieuwe personages vertegenwoordigd in de game wat een pluspunt is. Helaas geldt wel hetzelfde commentaar als voor de presentator Buzz: ze vallen snel in herhaling. Ieder karakter kent zijn eigen opvallende punten of merkwaardigheden qua gedrag, maar na één of twee keer met een persoon gespeeld te hebben, weet je precies wat dat is, omdat ze elke keer hetzelfde reageren. Nog een onbesproken verbetering van deze game is dat de enorm uitgebreide uitleg bij de vorige game hier is weggelaten wat zeer prettig is. Toen kreeg je namelijk bij elke ronde te horen en te lezen, wat dus dubbelop ging, wat je moest doen en dat werkte best irriterend als er vanuit wordt gegaan dat gamers zo onnozel zijn. Bij dit spel krijg je enkel even kort te horen wat de bedoeling is en dat is pecies goed.
Op een leuke manier je kennis testen
Hoewel Buzz! Quiz TV niet vernieuwend is wat betreft presentator Buzz, zijn opmerkingen al snel terugkeren wat ook geldt voor het gedrag van de personages uit de game, is Buzz! Quiz TV echt een leuke game geworden. Het is de ideale game om je kennis op een leuke manier te testen, alleen of met iemand, offline of online. Met vier spelers totaal kun je vragen beantwoorden in veel veschillende categorieën, de mogelijkheden zijn enorm met de meer dan 5000 vragen voor de hand liggend. Houd er wel rekening mee dat iemand die snel op de knoppen weet te drukken, ook kan winnen en dus alles weten geen garantie biedt om dit spel te winnen. De game is echt bedoeld voor de fun; je kunt er genoeg van leren maar neem het niet té serieus!