Super Smash Bros. Brawl Review

Review
maandag, 30 juni 2008 om 19:58
xgn google image
We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk kunnen we genieten van zijn pracht. Sinds de E3 van 2006 zaten we constant te smikkelen om Super Smash Bros. Brawl en nu de game eindelijk in de winkel ligt, kunnen we een oordeel geven, om vervolgens te beslissen of het de hoge verwachtingen waarmaakt.
De toenemende aankondigen van de afgelopen tijd omtrent content voor Super Smash Bros. Brawl was misschien wel hetgene wat deze titel zo in de kijker zette. De Super Smash Bros. franchise is befaamd om haar gameplay die tot de op dag van vandaag door geen andere game is geëvenaard. Met een maximum van vier spelers kun je in één speelveld spelen en laat deze ook nog eens de bekende Nintendo personages zijn. Super Smash Bros. Brawl zet deze traditie voort en is van plan om ook nog enkele nieuwe toevoegingen te leveren, maar de vraag is dan natuurlijk of er wel genoeg vernieuwing in zit.
Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51922 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51893 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51904
Nieuwe aanpassingen aan de game
Om vernieuwing te realiseren én om de balans te behouden in het spel is er heel wat denkwerk benodigd van de ontwikkelaar. Over het algemeen is de gameplay van Brawl hetzelfde gebleven als dat van zijn voorgangers, wat voor de fans alleen maar fijn zal zijn. Het is de bedoeling om de tegenstander uit de ring te slaan maar er zal daarvoor wel flink wat schade moeten worden verricht zodat de tegenstander 'kwetsbaarder' zal worden. De interactiviteit met de speelvelden en items die gebruikt kunnen worden, is tevens aanzienlijk uitgebreider en leuker om te gebruiken. Dit was iets waarmee gerommeld kon worden aangezien dit geen directe gevolgen had voor de gameplay op enkele uitzonderingen na. Zo komen er geregeld personages uit de achtergrond het speelveld binnenlopen om vervolgens het leven van de spelers zuur te maken, wat soms in het voordeel van je kan werken maar een andere keer niet.
Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51977 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51926 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51978
Meer items dan ooit tevoren
De items speelden altijd al een grote rol bij Super Smash titels, zo ook bij Brawl. Er zijn enkele populaire items behouden, maar er is genoeg ruimte voor vernieuwing blijkt maar weer. Vele nieuwe Nintendo titels, waaronder Nintendogs, zijn verwerkt als item in Brawl. Het gebeurt niet vaak, maar als dit item langskomt tijdens de hitte van de strijd dan is het rennen geblazen, want eenmaal opgepakt komen de vriendelijke Nintendogs het scherm binnen stampen om vervolgens alles een kopje kleiner te maken. Het is erg leuk om met de items te experimenteren en het is niet zo dat je nogal kieskeurig moet zijn tijdens een gevecht, want je zult niet echt de tijd hebben om een item uit te kiezen. De bekende Pokémon items zijn er ook weer, en deze zijn tevens ook uitgebreid met de nieuwste Pokémon uit de games.

Compleet nieuw is echter een item wat eruitziet als het Super Smash Bros. logo. Degene die het item kapot slaat kan zijn super aanval uitvoeren wat meestal een verwoestend effect heeft en er nog eens geweldig uitzien. Dit zal waarschijnlijk de 'most wanted' item worden tijdens elke wedstrijd omdat ze gewoonweg leuk zijn om te gebruiken, en onthoud ook dat deze maar één of twee keer in een wedstrijd zal langskomen. Dit is ook maar goed, want als deze te vaak langskomen zou het spel uiteraard bedolven worden onder de speciale aanvallen. Terugkomend op de balans mag er wel gezegd worden dat ondanks de veranderingen de game nog steeds in balans staat. Het is echter wel zo dat de schade die geleverd wordt in de gevechten wat minder is, en daardoor speelt het iets langzamer, maar dat hindert verder niet. Met ruim 35 personages waarvan er een stuk of tien compleet nieuw zijn moet er ook gelet worden op die balans. Gelukkig is het niet zo dat ook maar één personage beter is dan de rest, en elk personage komt zo wel op een aantal vlakken tekort. Solid Snake en Sonic zijn de opvallendste nieuwkomers, hoewel ze zich wel goed weten te integreren in de speelstijl van Super Smash Bros. Ze spelen ook erg lekker.
Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51928 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51923 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51949
Een uitgebreide en indrukwekkende singleplayer modus
Ondanks het feit dat er redelijk veel hetzelfde is gebleven is de singleplayer modus verbazingwekkend uitgebreid. Hierin wordt een simpel maar leuk verhaal uitgelegd wat de context tussen alle personages die in het spel voorkomen verduidelijkt. De lengte van deze modus komt neer op een goede tien uur speel plezier wat tegenwoordig sommige andere titels die singleplayer gebaseerd zijn niet eens halen. De modus zelf werkt in Mario-achtige stages, en er wordt heel veel gereisd. Door deze aanpak scoort deze modus met name erg goed in het kader variatie. Niet alleen zul je battle na battle hebben, maar je zult meer in stages terecht komen vergelijkbaar met de Adventure modus van Super Smash Bros. Melee. Jammer genoeg zakt de modus in een later stadia wel in elkaar, met name door de anti-climax in het verhaal, maar het is en blijft een volwaardige toevoeging. In deze modus is het overigens met name de bedoeling om alle personages en dergelijke vrij te spelen, hoewel sommige op moeilijkere manieren te krijgen zijn. Waar we uiteraard het meest naar uitkeken is de online multiplayer modus van Brawl, wat gelijk ook een enorm pluspunt is van de game. Dit is een compleet nieuwe toevoeging aan de serie en zal een grote helper zijn voor de groei van de online service van Nintendo. Je kunt met maximaal vier spelers te vuist gaan in meer dan 30 verschillende speelvelden. Verder hoeven we hier eigenlijk niet op in te gaan, want deze modus spreekt voor zichzelf: dezelfde gameplay als in de singleplayer maar dan online en wereldwijd, en dat staat zeker garant om één van de meest gespeelde titels voor de Wii te worden.
Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51984 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51994 Super Smash Bros. Brawl Screenshot 51959
Ga de strijd in in jouw eigen gemaakte levels
Verder is het spel qua modi erg uitgebreid zoals we gewend zijn van Super Smash Bros, wat uiteraard goed is en voor nog meer variatie zorgt in het spel. Met name alles wat onder de multiplayer valt, is in één woord fun. Er is zo veel aanpasbaar zodat je zelf je eigen gevechten kunt customizen in hoeveel levens je hebt en dergelijke. Er is verder de complete vrijheid in het bepalen van teams, tegenstanders en ga zo maar door. Naast de singleplayer modus is er ook nog een innovatieve Stage Builder. Hierin kun je je geheel eigen speelvelden maken om zo te bespelen in de multiplayer. Dit is heel erg uitgebreid en je kunt de gekste speelvelden creëren. Jammer is echter dat deze (momenteel) niet online gedeeld kunnen worden.
Voor deze game koop jij een Wii!
Al met al kunnen we concluderen dat Super Smash Bros. Brawl een topper van formaat is. Het is misschien niet dé vernieuwing waar velen op gehoopt hadden maar wat de game doet doet hij goed. Het is gewoon zoveel plezier om deze game te spelen met een een wijd arsenaal aan personages waarbij er voor iedereen wel aan favoriet tussen zit. Solid Snake is en Sonic zijn twee excentrieke maar leuke toevoegingen voor de game en het lijkt net alsof beide precies passen bij de stijl van Super Smash Bros. Als antwoord op de vraag of er genoeg vernieuwing zit kunnen we helaas niet voluit 'ja!' schreeuwen, want de vernieuwing in Super Smash Bros. Brawl is helaas beperkt gebleven tot een aantal modi en kleine aanpassingen in de gameplay. Als Wii eigenaar zou je desondanks deze titel eigenlijk gewoon moeten aanschaffen, en als je nog geen Wii hebt is het nu de beste tijd om erover na te denken want Super Smash Bros. Brawl is een system seller die Nintendo in de toekomst zeker nog veel meer verkochte Wii's zal opleveren.
Cijfer: 9.1

Populair Nieuws