Bullets seizoen 1 Review - Spannende Finse crimeserie

donderdag, 27 december 2018 om 12:07
bullets seizoen 1 review spannende finse crimeserie 144163
Een terrorist word je niet zomaar. Zo blijkt uit Bullets seizoen 1, een Finse crimeserie uit de stal van Lumiere. In deze Bullets seizoen 1 review lees je alles over de cel van Madina Taburova. Is de vrouw een keiharde terrorist of is er sprake van een dubbele agenda?
De vorige Finse serie die we onder de loep namen was Tellus. Een serie die helaas bij ons een magere 6.5 verdiende, wat laag is in vergelijking met andere cijfers die wij gaven aan Lumiere series. De gemiddelde Scandinavische crimeserie zorgt voor genoeg spanning waardoor je vaak op het puntje van je stoel komt te zitten. Omdat er nog niet heel veel Finse crimeseries naar het westen zijn gekomen is de vraag of Bullets beter uitpakt dan Tellus. Het antwoord is ja.
Bullets opent sterk met een moord en een paspoort dat vervalst wordt. Vervolgens moeten er wat bolletjes geslikt worden. In beeld zien we Madina Taburova (Sibel Kekili). Zij gaat weg uit het Midden-Oosten om politiek asiel aan te vragen in Finland, Helsinki om precies te zijn.

Een sterk begin

Daar staat politieagente Mari Saari (Krista Kosonen) op scherp, want met de komst van de cel van Madina is de kans groot op een terroristische aanslag. Dat zijn althans de verwachtingen. Dat het terroristische netwerk hele andere plannen heeft, blijkt uiteraard veel later. Bullets is in ieder geval een spannende serie met twee sterke vrouwen in de hoofdrol. De serie won niet voor niets de publieksprijs bij de Mipdrama Buyers’ Summit.
Het spannende element zit in het gegeven dat de twee vrouwen een soort vriendschap met elkaar sluiten, terwijl ze allebei niet het achterste van hun tong laten zien. Zo gaat Mari Saari undercover en doet ze zich voor als een sociale hulpverlener, terwijl Madina op haar beurt uiteraard niet verteld dat ze zelfmoordterroristen ronselt. Als kijker weet je dit van de twee vrouwen, terwijl veel gelukkig onbekend blijft.
Trailer screenshot

Een zorgvuldige karakteropbouw

Als kijker denk je Madina te kennen, dat komt door de vele flashbacks waarin je steeds meer informatie over haar krijgt. Informatie over hoe ze in het terroristisch circuit is beland. Ze wordt namelijk niet voor niets op haar hielen gezeten. De vraag is dan ook: probeert ze haar verleden te ontsnappen en los te komen van het criminele netwerk, of toch niet? Hoe dan ook: ze heeft haar eigen agenda. En de reden hiervan is, zo blijkt later, hartverscheurend.
De karakteropbouw van de twee vrouwen is zorgvuldig uitgewerkt. Tien afleveringen lang (van zo’n 45 minuten per aflevering) voel je je continu betrokken bij meerdere mensen. Waar de Finse serie Tellus soms compleet de focus miste, is hier elke stap raak. Bullets boeit van begin tot eind.

Bijrollen zijn minder sterk

Het enige waar de serie op afgerekend kan worden, is het acteerwerk van een paar personen in diverse bijrollen. Er wordt niet slecht geacteerd, maar beduidend minder dan de twee hoofdrolspeelsters. Dat spat er vanaf. Verder begint het typische muziekdeuntje van Lumiere series een beetje vervelend te worden als je al veel series gezien hebt. Het deuntje past niet altijd bij de beelden die te zien zijn, maar daar kun je je als kijker gelukkig snel overheen zetten.
Trailer screenshot

Bullets seizoen 1 review - Een onvoorspelbare topserie

Al met al is Bullets een serie van topformaat. Eentje waarbij het verhaal en de wendingen niet voorspeld kunnen worden, er sterk geacteerd wordt en er genoeg actie te zien is. De vraag is dan ook, zoals de titel doet vermoeden, wie de volgende is die een kogel verdient? Want dat er doden zullen vallen is, zeker in een serie die draait om terrorisme, niet uitgesloten.
De serie is te koop voor 27.99 euro bij bol.com en wat ons betreft dus een aanrader!