Bullet Witch Review

donderdag, 03 mei 2007 om 15:54
Atari’s Japanse game Bullet Witch is naar de Xbox 360 gekomen. Het idee is leuk: een combinatie van een third person shooter en magie. Maar hoe is de uitwerking? Als je dat wilt weten, lees dan snel verder.
Alicia in 2013
De game begint met allerlei korte filmpjes van gebeurtenissen waarin te zien is wat er met de mensheid gebeurd is, waarbij in de loop der jaren steeds meer doden zijn gevallen. Dit begin is erg pakkend en sfeervol! Dat beloofde heel wat goeds voor de rest van de game. Door een agressief virus is de mensheid bijna uitgeroeid en daarmee eindigt de reeks van rampen in 2013. Je speelt Alicia, een goeduitziende heks, gekleed in zwart, die de mensheid moet gaan redden. Dit doe je doormiddel van je gun-rod (een mix van een machinegeweer en een bezem) waarmee je je vijanden kunt neerschieten en door magische krachten te gebruiken.
Levels, vijanden en A.I.
De game bestaat uit 6 levels die je moet voltooien. Het leuke hieraan is dat je te maken krijgt met eindbazen, het grote minpunt is echter dat je de game na gemiddeld 5 uur wel uitgespeeld hebt. Na de speeltijd heb je het ook wel gezien denk ik, want de game begon mij al snel te vervelen. Je vijanden zijn de geists, gecreëerd door de demonen, je krijgt te maken met geist soldiers, gigas en walnut heads, en de eindbazen. Dat is toch vrij beperkt, hadden de makers van Cavia alleen al dit aspect uitgebreid, en de game had een stuk langer geduurd. De geist soldiers houden van smerige brute grappen en dit onderdeel vond ik direct in het begin van de game vermakelijk. Iemand wilde zijn gebeden nog opzeggen voordat hij werd doodgeschoten maar de soldaat lachte en zei dat hij zich dat maar eerder had moeten bedenken om hem vervolgens zonder pardon dood te schieten. Maar dit was het filmpje, als je zelf aan de slag mag, krijg je dit gedeelte al niet echt meer mee en ga je je erg snel irriteren. Het punt is namelijk dat heet zeer, maar dan ook zeer, slecht gesteld is met de AI van de vijanden. Ze zijn gewoon dom! Ze zien je niet altijd staan, je hoeft niet te schuilen om ze neer te kunnen schieten en hiermee is het spel dan ook veel te makkelijk gemaakt. Bovendien beschik je over oneindig aantal kogels en heb je een regenerend gezondheidssysteem. Cavia, waar is de uitdaging?
Magie
Je kunt er voor kiezen om je toverspreuken erop los te laten. Als je de rechter of linker bumper indrukt, verschijnt er een magische ring en kun je met A,B of X een spreuk selecteren. Als je een andere ring wilt, moet je nog een keer extra drukken op de bumper. De standaardspreuken zijn :element shot, ancient wall, rose spear, willpower, scarifice en ravens panic. Deze spreuken stellen niet zo heel erg veel voor. Het is leuk dat je met scarifice een gewond persoon kunt genezen maar het kost alleen maar energie van je eigen leven. En wat heb je eraan om eerst de moeite te moeten doen om je magische ring te selecteren, om vervolgens de ancient wall te voorschijn te halen, als je in die tussentijd zo’n soldaat al lang wat kogels door zijn kop had kunnen boren? De grotere magische spreuken: lightning, tornado en meteor, vond ik dan ook leuker.
Grafisch
Naast de filmpjes is zijn deze grotere spreken het enige wat er ook sfeervol en indrukwekkend uitziet. Want qua leveldesign hoef je op niet veel te rekenen. Zo is het eerste level bijvoorbeeld erg grauw en elk gebouw lijkt op elkaar. Variatie is er niet en sowieso vind ik het een minpunt dat er geen interactie is met de omgeving. Je bent vrij om rond te lopen maar je kunt niets anders doen behalve je vijanden vermoorden. Dus als je een huis ziet met een trapje of deur, kun je daar niks mee doen. Zo weet je dat in het eerste leven op elk balkonnetje zo ongeveer iemand op je staat te schieten, was het niet leuk geweest om naar binnen te mogen lopen, de trap op te gaan richting balkon om je vijand te verrassen? O nee, dat is waar ook, je hoeft ze niet te verrassen, ze zijn zo dom, dat je ze zo ook wel neer knalt. Een ander groot gebrek vind ik de beweging van Alicia zelf. Je kunt haar mooie sprongen laten maken wat er echt mooi uitziet waarvan het doel is om de kogels van de vijanden beter te kunnen ontwijken. Maar waarom is het alleen daarvoor bedoeld? Ik had graag heen en weer willen springen om vervolgens in de lucht een vijand neer te kunnen schieten, zoiets als Blood Rayne. Maar dat is niet mogelijk! Waarom zou ik dan voor niets in de lucht springen, aangezien je het zonder die optie ook wel haalt? Of is het de bedoeling dat ik mijn eigen varatie in de game creëer om het leuk te houden? Daar komt bij kijken dat de camerastandpunten gebrekkig zijn en je soms dwars door een voorwerp heen mept, het ziet er allemaal onaf en snel afwerkt uit.
Score kan de game niet positief beïnvloeden
Als je dan heel eenvoudig een level hebt gehaald, krijg je een score waarmee je skill points verdient. Hiermee kun je jezelf verbeteren, verdien bijvoorbeeld een nieuwe Gun Rod of geef Alicia meer leven en magie. De score wordt bepaald door de snelheid waarmee je het leven voltooid, het aantal vijanden die je om zeep hebt geholpen en je overlevingspercentage. Maar dit klinkt leuker dan het is. De game verveelt snel, de vijanden zijn te makkelijk, de omgevingen zien er niet mooi uit, er is geen interactie met de omgeving, Alicia kan leuk door de lucht springen zonder dat je er daadwerkelijk wat aan hebt. Doorbordurend op het laatste woord uit voorgaande zin: wat heb je eigenlijk aan deze game?
Cijfer: 5.5