F.E.A.R. Review

zaterdag, 05 mei 2007 om 16:08
F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon) is al best een oude game. Een dik jaar geleden verscheen de PC versie. Deze werd zo'n succes dat ze daarom begonnen aan een Xbox 360 versie. Deze werd ook met goede handen ontvangen en kreeg in onze review een 8,5. Nu de PlayStation 3 er eindelijk is kon een PS3 versie uiteraard niet uit blijven. Deze zou een regel rechte poort worden van de 360 versie die alweer een half jaar geleden uit is gekomen. Dan kom je al snel met de vraag of de PS3 versie van F.E.A.R. qua graphics zich wel kan meten met de andere PS3 launchgames zoals Resistance, MotorStorm en Virtua Fighter. Het antwoord lees je hieronder terug.
Enger kan haast niet!
In de single-player maak je deel uit van het team ''First Encounter Assault Recon''. Jij zult met de andere soldaten van je team moordzaken moeten oplossen die veroorzaakt worden door kannibaal Paxton Fettel. Naarmate de game vordert zul je merken dat niet alleen de kannibaal lekker bezig is met het vermoorden van mensen. Altma, een eng klein meisje (denk aan de Exorcist), bezit over bovennatuurlijke krachten waarmee ze mensen op ongekend niveau bang kan maken en uiteindelijk vermoordt op gruwelijke wijze. Regelmatig zie je haar voorbij flitsen in de gangen wat angstaanjagende gevoelens opwekt. Speel deze game dus zeker niet voordat je wilt gaan slapen. Terwijl je door de gangen van een groot gebouw zwerft opzoek naar een uitgang hoor je, vooral wanneer je een hoek om gaat, enge geluiden en/of stemmen. En alsof dat nog niet genoeg is verschijnen er ook nog eens beelden die minder dan één seconde weergeven worden. Dan zien we geen bloemetjes maar enge gezichten. Deze enge momenten maakt F.E.A.R. een regelrechte horror game waarin flink geschoten wordt.
Slimme tegenstanders
Eén ding dat meteen opvalt is dat de AI (de vijand) erg slim zijn. Ze lopen niet domweg op je af zodat ze gemakkelijk dood te schieten zijn. Ze maken goed gebruik van de hersens die ze mee hebben gekregen en laten zich echt niet makkelijk doden. Wanneer het zelfs te moeilijk wordt kun je altijd een handigheidje gebruiken, namelijk slow motion. Met L1 activeer je de slow motion en wordt het een stuk makkelijker om je kogels af te vuren op de vijand. Naast de standaard wapens en pistolen kun je ook gebruik maken van speciale wapens. Met één vuur je bijvoorbeeld laserstralen af waardoor de vijand hopeloos in elkaar zakt en waar je de botten uiteindelijk van op de vloer ziet liggen.
Matige graphics
De enge game belevenis die je met F.E.A.R. beleeft is omhuld met een next-gen jasje, althans, dit was op de Xbox 360 zo. Doordat de 360 versie al geruime tijd in de winkels ligt en de PS3 versie hier een regelrechte poort van is zijn de graphics niet meer van deze tijd. Het ziet er allemaal wel leuk uit (vooral als je de slow motion aanzet) maar als PS3-bezitter verwacht je toch wel mooiere graphics. Het geluid kan eigenlijk haast niet beter. Op de schrikmomenten zorgt het angstaanjagende geluid voor een nog grotere schrik waar je haren van omhoog gaan staan.
Slow motion in multi-player
Naast een enge single-player biedt de game ook een multi-player. Je kunt via de simpele weg een lobby zoeken of je kunt je eisen bekend maken waardoor er een lobby wordt gezocht die helemaal aan jouw smaak voldoet. Dit zoeken gaat erg snel en het vechten kan meteen beginnen. Opmerkelijk is dat er in de multi-player ook de slow motion gebruikt kan worden. Erg vet is het in ieder geval wel. Heb je de game uitgespeeld of kun je bij een bepaald punt niet verder komen? Dan zal de multi-player je nog talloze uren speelplezier opleveren.

Heb je F.E.A.R. nog nooit gespeeld, dan zou het best een aanschaf waard kunnen zijn voor de PS3. Hoewel de graphics niet meer van deze tijd zijn, blijf je toch weergaloos schrikken, en dat is wat de game zo sterk maakt, het stikt namelijk van de schrikmomenten.