BoxBoy! + BoxGirl! Review - een puzzelspel om in een doosje te doen

zaterdag, 18 mei 2019 om 9:11
BoxBoy! + BoxGirl! is een puzzel-platformer gemaakt door Hal Laboratory, de ontwikkelaar achter de Kirby serie. Spelers leiden hoofdpersonage Qbby of Qucy door verschillende levels gevuld met puzzels. Kan dit spel ons bekoren? Of kan je dit spel beter in z'n doosje laten? Je leest het in onze BoxBoy! + BoxGirl! review.
Lezers die een Nintendo 3DS bezitten herkennen BoxBoy! + BoxGirl! misschien al meteen; de experimentele puzzelspelserie debuteerde namelijk terug in 2015 op de Nintendo 3DS voor de e-Shop. Al gauw volgde er opvolgers in de vorm van BoxBoxBoy! en Bye-Bye-BoxBoy!
Met een titel als Bye-Bye-BoxBoy! leek het erop dat HAL Laboratory alweer uitgespeeld was met de creatieve nieuwe franchise, maar niets is minder waar, want met BoxBoy! + BoxGirl! is de serie terug, en dankzij de succesvolle Nintendo Switch voor een groter publiek dan ooit. Ook is het spel socialer dan ooit, want BoxBoy! + BoxGirl! voegt een gloednieuwe co-op meerspelerstand toe die de spelserie een nieuwe draai geeft.
BoxBoy! + BoxGirl!

Outside of the box denken

In BoxBoy! + BoxGirl los je puzzels op door tetris-achtige blokken te creëren. Deze kun je dan gebruiken als opstapje om een hoger platform te bereiken, om afstanden te overbruggen of zelfs als schild tegen lasers en andere pijnlijke situaties.
Elk level biedt je een bepaald aantal dozen aan om te creëren. In de relatief kleine levels is het de bedoeling om met Qbby of Qucy de eindstreep te behalen en alle puzzels op te lossen en obstakels te traceren. Om voor de beste score gaan is het de bedoeling om het level uit te spelen terwijl je zo min mogelijk dozen gebruikt, waardoor je af een toe een puzzel op een alternatieve manier oplost.
Ook moet je alle verzamel kroontjes bemachtigen die in elk level verstopt zitten. Om dit te doen daagt het spel je regelmatig outside of the box te denken, wat ironisch genoeg ontzettend past bij dit spel.
BoxBoy! + BoxGirl!

Slim gebruik van dozen

Geloof het of niet, maar BoxBoy! + BoxGirl! bevat ook een verhaal. Tijdens het opstarten van het spel word je geïntroduceerd aan onze helden Qbby en Qucy en hun kleine vierkante nakomelingen. Al gauw wordt Qbby's thuisplaneet geteisterd door een donkere komeet die de spelwereld in duisternis opslokt. Qbby komt gelijk in actie en gaat al puzzelend achter het mysterie aan.
Een flinterdun verhaaltje dus, maar dat zijn we ook wel gewend van HAL Laboratory. BoxBoy! + BoxGirl! speel je dan gelukkig ook niet voor het verhaal, maar voor de slimme puzzels. Het spel bevat zo'n 270 verschillende levels, verspreid in diverse speelwerelden. Elke wereld biedt een nieuwe gimmick waarmee je op nieuwe manieren met de dozen aan de slag gaat. Deze zorgen voor veel variatie tijdens het spelen, maar helaas zijn deze gimmicks vaak alleen maar terug te vinden in dat desbetreffende level en worden nooit echt verder opgebouwd of gecombineerd in andere levels voor een pittige, diverse puzzel.
Hierdoor is BoxBoy! + BoxGirl! zelden een breinbreker, tot aan de laatste wereld toe dan, waarin alle geïntroduceerde puzzel elementen terugkomen voor een ultieme laatste uitdaging.
BoxBoy! + BoxGirl!

Een doos zonder bodem

BoxBoy! + BoxGirl! mist dan misschien wat uitdaging, maar het spel maakt het goed met de hoeveelheid uitdagingen die het aanbiedt. Naast de één speler stand introduceert het spel nu ook voor het eerst een meerspelerstand modus! Samen met een tweede speler gaan jullie dan als Qbby en Qucy op avontuur en lossen jullie puzzels op door samen te werken.
In deze meerspeler modus introduceert het spel gloednieuwe mogelijkheden, aangezien jullie nu ook gebruik kunnen maken van elkaars dozen. Deze levels zijn geheel met co-op in gedachte ontworpen, en om de eindstreep te behalen zullen jullie goed je koppen bij elkaar moeten steken. Een ontzettend leuke sociale ervaring, aangezien de gameplay van BoxBoy! + BoxGirl! niet moeilijk en snel op te pakken is.
Naast deze co-op stand heeft het spel nog een verrassing in petto; een heuse post-game uitdaging waarin je op pad gaat met Qudy, een ietswat ongemakkelijke slungelachtige held die de bekende BoxBoy gameplay flink opschud. Door Qudy's lange dominosteen-achtige postuur zijn de dozen die hij creëert ook erg lang, twee keer zo lang of wijd als de dozen van Qbby en Qucy.
Zo voelt BoxBoy! + BoxGirl! als een doos zonder bodem; je blijft maar leuke nieuwe speluitdagingen vinden, en de opties lijken eindeloos!
BoxBoy! + BoxGirl!

Versierde doos

Het is je vast al opgevallen aan de screenshots; de grafische stijl van BoxBoy! + BoxGirl! is heel minimalistisch. Het schattige uiterlijk van de vierkante personages is erg charmant, maar voor de rest bestaat het spel vooral uit zwarte kaders en lichte kleuren op de achtergrond. Hier vind je dus geen 4K graphics of memorable cutscenes.
Daarentegen kan je wel Qbby, Qucy en de gekke Qudy voorzien van te gekke outfits! Door alle kroontjes te bemachtigen en zo min mogelijk dozen te gebruiken tijdens het spelen van de levels wordt je beloond met medailles waarmee leuke outfits voor de Box Boys en Girl kan kopen. Deze zijn simpel gezegd hilarisch om te zien, mede dankzij het simpele uiterlijk van de personages en het spel.
De sounddesign van het spel is ook geslaagd. De geluidseffecten klinken helder en de soundtrack geeft een relaxte sfeer met een psychedelisch, trippy randje.

BoxBoy! + BoxGirl! Review - om in een doosje te doen

BoxBoy! + BoxGirl! is geen breinbreker, maar een leuk diverse puzzelspel met een lange houdbaarheidsdatum die de creativiteit van spelers test. Het is jammer dat het hoofdavontuur net wat pittige uitdagingen mist, maar je zult je niet gauw vervelen met nog een geheel co-op avontuur en zelfs een uitgebreide post-game. Het is net als de Kirby-spellen meer een feelgood game, die je af en toe verrast met een uitdaging. Het resultaat is een puzzelspel om in een doosje te doen; eentje die niet uitblinkt door z'n moeilijkheidsgraad, maar door z'n charme.
Nog nooit eerder met Qbby op stap gegaan? Voor 10 euro heb je BoxBoy! + BoxGirl! al uit de Nintendo e-Shop. De puzzelpret kan beginnen!