Oculus Quest Review - De toekomst van virtual reality?

zaterdag, 18 mei 2019 om 10:42
oculus quest review geen weg terug meer 150755
De afgelopen jaren worden gekenmerkt door een aantal verschillende trends in de gameindustrie. Open werelden, streaming en natuurlijk virtual reality. De Oculus Quest valt onder die laatste categorie en in onze Oculus Quest review lees je of deze nieuwe headset een glimp van de toekomst is.
Met de Oculus Quest richt Facebook zich op de toekomst van virtual reality. De draden die uit andere headsets kenmerken zijn verleden tijd en ook heb je geen andere hardware, zoals een PC of PlayStation 4, meer nodig. Alles wordt aangestuurd en geregeld vanuit de headset zelf. Mits het allemaal werkt, is het een knap staaltje technologie en wat zijn we blij dat we kunnen verkondigen dat de Oculus Quest een pareltje is!

Vrij als een vogel

Laten we beginnen bij het begin: de headset. Deze lijkt qua uitvoering ontzettend op die van de eerdere Oculus-modellen minus de bekabeling. Doordat je geen hardware meer nodig hebt en alles in de headset wordt geregeld, kun je zonder zorgen gamen. Geen angst meer dat je de kabel gaat staan en deze breekt of dat je een stap te veel zet en de hardware uit de kast trekt.
Voordat je elke sessie namelijk start, vereist de headset eerst dat je een Guardian instelt. Dit houdt in dat je als het ware door de headset heen kijkt en je je woonkamer ziet, waarna je zelf aangeeft wat het veilige gebied is om in te spelen. De ruimte kun je zo groot of klein maken als je zelf wil, is op elk moment aan te passen en geeft aan wanneer je je bijna buiten de ruimte bevindt.
Je zou als je wil zelfs op het Museumplein kunnen staan met de headset op en daar verder gamen, want een externe camera is ook verleden tijd met de Quest. De camera’s zitten allemaal in de bril zelf en meten via de controllers waar je handen zich ten aller tijden bevinden. Op een klein foutje hier en daar in kleine ruimtes nagelaten werkt ook dit ontzettend goed in de games die we hebben getest.
Oculus Quest Review - Facebook

Functie over kracht

De headset testen met de games is vanzelfsprekend natuurlijk, want de Quest is en blijft een headset gericht op gamers. De meer casual gamer om precies te zijn dankzij de aantrekkelijke prijs van 449 euro. Dit is slechts 50 euro meer dan toen Sony aan kwam zetten met PlayStation VR en daarvoor had je dan eerst ook nog eens een PlayStation 4 voor nodig die je ook 400 euro kostte.
De relatief goedkope prijs van de Quest lijkt mogelijk te zijn door het krachtsverschil in vergelijking met high-end VR-brillen. Als je de HTC Vive Pro gewend bent bijvoorbeeld zal de performance hier best tegenvallen, maar voor de doorsnee consument die VR nog nooit heeft ervaren gaat er een nieuwe wereld open. De Quest laat je kennismaken met wat VR kan zijn in de toekomst en dat het tijd is om de smartphone VR-brillen achterwege te laten.
Games zien er goed uit en zorgen op geen enkel moment voor een naar onderbuikgevoel dat voor sommigen kan ontstaan als ze VR nog nooit hebben ervaren. Elke game went ontzettend snel en is grafisch goed genoeg dat je geen last krijgt van je ogen. Wanneer de headset lanceert zijn er 50 games die je vanaf de eerste dag kunt spelen, waaronder Beat Saber en Superhot VR. Van beide kan nu al gesteld worden dat het de paradepaardjes zijn voor het systeem, omdat ze draadloos nog beter spelen doordat je zonder angst de volledige ruimte kunt benutten tijdens het spelen.
Oculus Quest Review - Facebook

Kort, maar krachtig

Natuurlijk is er wel een keerzijde aan dat de Oculus Quest een volledig draadloze headset is, want de bril moet opgeladen worden om te spelen. Dit gebeurt via een snelle USBC-lader, waarna je twee uur kunt spelen. Dit lijkt ontzettend kort, maar dat valt allemaal beest wel mee.
Wie namelijk voor het eerst VR gebruikt, zal waarschijnlijk nog geen uren achter elkaar kunnen spelen, maar juist in korte sessies. Daar zijn de meeste games dan ook perfect voor. Wie zich al langer thuis voelt in de virtual reality wereld zal misschien wel wat teleurgesteld zijn, omdat ze langer dan twee uur in de wereld willen zitten zonder dat ze aan de oplader moeten hangen. Als goedmakertje kun je wel doorspelen terwijl de bril aan de lader ligt, maar ideaal is het niet.
Oculus Quest Review - Facebook

Oculus Quest Review – Geen weg terug meer!

Toch is de korte batterijduur maar een klein minpuntje in een anderzijds fantastisch apparaat. De Oculus Quest is de toekomst van VR-brillen die uitstekende technologie combineert met een ongekende toegankelijkheid. Met een aantrekkelijk prijskaartje is het niet moeilijk om je in te beelden dat de headset een mainstream-publiek zal aanspreken.
Die heeft nu eindelijk een goede mogelijkheid om te ervaren wat VR daadwerkelijk kan zijn. De grootste kracht van de Quest is natuurlijk de mogelijkheid om zonder kabels draadloos virtual reality te ervaren. Zeg maar gedag tegen een gaming-PC of PlayStation 4, want met de Oculus Quest is de volgende generatie VR hier!