Boulder Dash-XL Review

dinsdag, 26 juli 2011 om 15:00
Sinds korte tijd is Boulder Dash-XL te downloaden uit de Xbox Live Marketplace. De naam Boulder Dash zal sommigen wellicht bekend in de oren klinken. Boulder Dash is namelijk een echte ouderwetse puzzelgame die onder andere op het Nintendo Entertainment System is uitgebracht. Nu komen Catnip Games en Kalypso Media met Boulder Dash-XL, een moderne variant van Boulder Dash.
In Boulder Dash-XL kun je ervoor kiezen om in de schoenen te stappen van Rockford of Crystal. Dit zijn de twee hoofdpersonen in het verhaal en bij aanvang van ieder level kun je kiezen of je met Rockford of Crystal wilt spelen. Het spel is op zich heel eenvoudig: verzamel genoeg diamanten in een grot om de grot via de uitgang te kunnen verlaten. Boulder Dash-XL is echter allesbehalve eenvoudig. Er zijn een aantal factoren die jou tijdens je zoektocht naar diamanten dwars kunnen zitten en daartoe behoren onder meer, zoals de naam van het spel al doet vermoeden, vallende rotsblokken.

Wees op je hoede!

Maar vallende rotsblokken zijn niet de enige hindernis die je tegen zult komen op je tocht door de grotten. Er zijn verschillende vijanden, te weten vuurvliegjes, vlinders en amoeben. Deze creaties kunnen soms erg irritant zijn en je zal geregeld opnieuw moeten beginnen aan een grot, te wijten aan een van deze beesten. Maar het meest frustrerend zijn toch de vallende rotsblokken. In de praktijk zul je veel vaker het loodje leggen als gevolg van een zwaar rotsblok op je hersenpan, dan dat je ten prooi valt aan een levend wezen.
En dan is er nog één vijand die we niet genoemd hebben: de tijd. Ieder level moet je binnen een bepaalde tijd voltooien, want anders is het game over en zul je net zo goed opnieuw moeten beginnen als wanneer je het slachtoffer wordt van een keienregen of insectenplaag. Maar de tijd is meestal redelijk ruim genomen en wanneer je in een bepaald level een beetje doorhebt welke strategie te gebruiken, zul je geen problemen hebben om binnen de tijd genoeg diamanten te verzamelen en de uitgang te bereiken.

Gebruik je hersenen

In Boulder Dash-XL moet je de meeste levels niet ingaan met de verwachting dat je ze in één keer voltooit. Je moet eerst doorkrijgen welke tactiek je het beste kunt gebruiken en dan kom je er wel doorheen. Je krijgt alle tijd om je strategie te bepalen, want middels het ingedrukt houden van de rechter bumper op je controller kun je door de hele grot navigeren, zonder dat de tijd terugloopt. In de praktijk zul je deze mogelijkheid echter niet al te vaak gebruiken. De beste manier om je strategie te bepalen is nog altijd door het level een paar keer te proberen en zo te ontdekken wat je wel en niet moet doen en wat het veiligste pad is naar de uitgang.

Uren speelplezier, gezonde frustratie

Je hoeft niet bang te zijn dat je snel klaar bent met Boulder Dash-XL, want voor 800 Microsoft Points heb je wel wat uurtjes speeltijd. En dat is bij andere puzzelgames op de Xbox Live Marketplace nog wel eens anders geweest, we noemen bijvoorbeeld een Dig Dug. De hoofdmodus, de Arcade modus, kent maar liefst honderd levels, die, naarmate je vordert, ook steeds lastiger worden. Dit gaat echter niet heel regelmatig. In grote lijnen worden de grotten wel steeds groter en moeilijker, maar het kan zomaar zijn dat je in grot 67 plots binnen een minuut al klaar bent, zonder dat je het level ook maar één keer opnieuw hoeft te starten.
Dan zijn er natuurlijk ook andere uitersten, namelijk grotten die je met een beetje pech tientallen keren opnieuw moet proberen. Het is dan een uitdaging op zich om je controller niet uit het raam te smijten, want de vallende rotsblokken halen het bloed onder je nagels vandaan. Gelukkig zijn de levels altijd heel snel geladen waardoor je meteen weer een nieuwe poging kunt wagen. Je zult dus niet nog meer gefrustreerd raken dan je al was door lange laadtijden.

Verschillende speelmodi

Naast de Arcade modus zijn er nog vier andere modi, te weten Puzzle modus, Retro modus, Zen modus en Score Attack. Sommige van deze modi zijn leuk en uitdagend en voegen daadwerkelijk iets toe aan Boulder Dash-XL, andere zijn slechts slappe modi waar je snel op uitgekeken zult zijn.
In de Puzzle modus moet je in kleinere levels zonder tijdsdruk uitvogelen hoe je de vereiste diamanten kunt verzamelen en de uitgang kunt bereiken, wat meestal wel wat nadenkend vermogen vereist. In de Retro modus speel je het oude Boulder Dash in 8-bit. Deze modus is erg uitdagend vanwege zijn hoge moeilijkheidsgraad. De laatste twee zijn slappe modi waar je snel op uitgekeken zult zijn. In de Zen modus kun je alle Arcade levels die je hebt voltooid, nogmaals spelen, maar dan zonder tijdsdruk. In Score Attack is het de bedoeling een zo hoog mogelijke score te halen door veel diamanten te verzamelen en veel tijd over te houden.

Onnodige vernieuwing

Over de besturing in Boulder Dash-XL zul je je geen bult vallen. Deze is erg eenvoudig en heb je zo onder de knie. Dit maakt Boulder Dash-XL op dat gebied een stuk beter dan bijvoorbeeld de Xbox Live Arcade versie van Pac-Man, die werd gekenmerkt door een verschrikkelijk slechte en onnauwkeurige besturing.
Je zult in de Arcade modus echter vaak grotten tegenkomen waarbij iets nieuws is toegevoegd aan de besturing, bijvoorbeeld een object dat je kunt oppakken waardoor je een hele lange arm krijgt. Dit zijn onnodige toevoegingen die soms zelfs het speelplezier aantasten. De ontwikkelaar heeft hiermee willen innoveren, maar het zou beter zijn geweest als de oude, simpele gameplay van Boulder Dash intact was gebleven. Blijkbaar was de ontwikkelaar zelf bij het maken van Boulder Dash-XL ook niet zo zeker van zijn zaak wat betreft deze rare toevoegingen, aangezien de meeste slechts in enkele grotten te vinden zijn.
Deze toevoegingen zijn overigens geen probleem om door te krijgen, ze worden namelijk voor aanvang van een grot altijd duidelijk uitgelegd met een tekeningetje. Deze uitleg is simpel en duidelijk, maar wat vreemd is, is dat telkens wordt geadviseerd om Rockford of Crystal te besturen met de linker stick op je controller. Maar in de praktijk is het veel handiger om met de vierpuntsdruktoets te werken. Daarmee kun je de karakters ook besturen en op die manier gaat dat ook veel accurater, aangezien je je in de game ook maar in vier richtingen kunt verplaatsen.

Ouderwets puzzelsfeertje

Drastische vernieuwing brengt Boulder Dash-XL echter niet ten opzichte van de oude Boulder Dash games, maar natuurlijk is de grafische kwaliteit en de audiokwaliteit in Boulder Dash-XL wel wat opgekrikt ten opzichte van het oude puzzelsfeertje. De game is namelijk veel kleurrijker en gedetailleerder dan de oude Boulder Dash games. De graphics zijn natuurlijk niet optimaal, maar wat wil je nou bij een ouderwetse arcade puzzelgame als deze.
De muziek in Boulder Dash-XL is wat uitgebreider dan een paar bliepjes in drie verschillende toonhoogtes, maar is nog steeds het kenmerkende ouderwetse soort puzzelmelodietje zoals we dat kennen van games als bijvoorbeeld Pac-Man. En dat is natuurlijk precies wat we willen in een game als Boulder Dash-XL om het ouderwetse arcade puzzelgevoel te beleven.

Waar voor je geld

Alles bij elkaar opgeteld is Boulder Dash-XL een zeer amusante puzzelgame, die goed is uitgewerkt. Iedereen zal zich met deze game kunnen vermaken. Voor een relatief lage prijs van 800 Microsoft Points krijg je waar voor je geld. Wel moet gezegd worden dat het plezier in Boulder Dash-XL soms jammerlijk wordt bedorven door slechte, onnodige toevoegingen, die de simpele maar gouden formule van de originele Boulder Dash gameplay aantasten.