Bordspel: Mens erger je niet! - Kermis Review

zondag, 18 september 2011 om 17:00
Wie heeft er nog nooit gehoord van het bordspel Mens erger je niet? Je kunt er bijna niet om heen. Bovendien zijn de meesten ongetwijfeld opgegroeid met dit spel waarbij geduld een schone zaak is. Sinds enkele weken ligt er een nieuwe variant in de winkel: Mens erger je niet! - Kermis. Wij namen het spel onder de loep.
Mens erger je niet kent diverse varianten. Vandaag staat in het teken van de versie: Kermis!
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 5 jaar
Duur: circa 45 minuten
Uitgever: Jumbo
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: €20,-
Kermis
Mens erger je niet is een simpel spel, al van oorsprong is dat het geval en de variant Kermis verschilt daar niet van. Al vanaf vijf jaar kan het spel gespeeld worden. Dat klinkt misschien als een spel dat kinderachtig is, toch is het tegendeel waar. Sterker nog, Kermis is leuker dan het originele Mens erger je niet. Mens erger je niet! - Kermis is speelbaar met twee tot vier personen, voor de recensie hebben wij het spel getest met drie mensen. Laten we er vooral niet omheen draaien: het waren 45 minuten met heel veel lol. Soms zijn het de simpele spelletjes die een glimlach op je gezicht weten te toveren.
Het spelverloop
Wat is de bedoeling? In de oorspronkelijke Mens erger je niet speel je met een bord waarop iedere speler een kleur heeft. Elke speler krijgt bovendien vier pionnen en de bedoeling is om deze vier pionnen als eerste allemaal in de daarvoor bestemde vakjes te krijgen. Hoe je dit speelt moet je zelf weten, er leiden meerdere wegen naar Rome. De opzet van Mens erger je niet! - Kermis verschilt. In Kermis heb je namelijk niet vier pionnen die naar een eindbestemming moeten, maar drie. Bovendien is het zo dat niet langer iedereen ergens anders heen moet. Nee, in Kermis moeten alle pionnen naar het midden van het bord.
Dat bord is bovendien heel anders, het is een bord dat is meegegaan met de tijd. Het is namelijk een draaiend speelbord. Let op: zorg ervoor dat je batterijen koopt, die krijg je namelijk niet meegeleverd bij het spel. Zo’n draaiend bordspel is natuurlijk fantastisch voor jonge kinderen. Het is verdeeld in verschillende ringen en deze draaien continu. Gezegd moet worden: volwassenen vinden dit stiekem ook leuk. Wat het spel zo leuk maakt, is dat het spel meer dan ooit zijn naam eer aan doet. Erger je niet!
Kleuren gooien
Iets dat misschien toch sneller gebeurt dan je lief is, want in Kermis kun je andere spelers gaan dwarsliggen. In elke ring zit een poortje waaraan gedraaid kan worden. Elk poortje is kleur gecodeerd en in elke baan bevindt zich een andere poort met dus een ander kleurtje. Deze kleuren zijn gekoppeld aan een dobbelsteen. Zodra een speler aan de beurt is mag deze met de dobbelsteen gooien en dan rolt er een kleur tevoorschijn. De eerste keer hoop je dat je wit gooit, want met wit lanceer je een pion op het speelbord. Wit is de kleur waarmee je alle vrijheid hebt, je mag aan elk poortje draaien. Maar gezien er de eerste keer nog niets gebeurd is, is het handigste een pion op het speelbord te lanceren.
Zodra dit gebeurd is, hoop je de volgende keer dat je aan de beurt bent eigenlijk op twee dingen: of dat je paars gooit, of oranje. Of wit uiteraard, want met wit mag - nogmaals - alles. Met paars zorg je ervoor dat je een medespeler dwarsboomt en dan kun je zijn of haar pion van het speelbord af laten glijden zodat deze weer terug op zijn beginplek moet. Gooi je oranje, dan kun je ervoor zorgen dat je eigen pionnetje in de volgende ring terechtkomt.
Elkaar pesten
Het grappige, en tegelijkertijd frustrerende, aan Mens erger je niet! - Kermis is dat de dobbelsteen alles bepaalt. Zo hard als dat de poortjes jou op weg kunnen helpen naar de volgende baan op het bord, zo hard kan iemand jou dwarsbomen en je weer een baan terugzetten. Want zo werkt het, de poortjes kunnen twee kanten opdraaien en het kan dus in je voor- en nadeel werken. Je moet drie banen door om in de middelste ring terecht te komen en dat met slechts drie pionnen. Appeltje eitje toch? Nee, niet echt. Niet als je met mensen speelt die erop uit zijn om jou te pesten. Want daar lijkt het soms wel op: pesten. Het kan gebeuren dat meerdere rondes achter elkaar er een pion in de eerste baan staat en dat er altijd iemand is die paars gooit. Dan moet één pion het speelbord verlaten. Je blijft bezig.
Leuke Mens erger je niet variant
Maar dit heeft in dit bordspel absoluut zijn charme. Iedereen kan het spelen en hoewel het al geschikt is voor kinderen vanaf vijf jaar hebben wij met drie volwassen personen de grootse lol gehad. Waarom? Omdat het zo simpel lijkt, even die binnenste ring halen en winnen, maar dat toch niet het geval is. Er wordt gepest en gepest. Soms ben je daardoor weer helemaal terug bij af. Het is dan ook absoluut een spel om je geduld bij te bewaren. Iets dat voor volwassenen waarschijnlijk makkelijker zal zijn dan voor de kleintjes onder ons. Hoe dan ook, dit spel doet zijn naam eer aan. Erger je niet! Speel en grijns, want dit is gewoon grappig om eens te doen. Wel is het zo dat diepgang uitblijft en daardoor is het meer iets om af toe te spelen.