Bordspel: Cluedo - Geheim Agent Review

zondag, 02 oktober 2011 om 17:00
Velen van jullie kennen ongewijfeld het bordspel Cluedo waarin je een detective speelt en een moord moet oplossen. Vergeet dat spel, er is namelijk een nieuwe variant: Geheim Agent. Daarmee gaat het oorspronkelijke Cluedo compleet op de schop. Hoe dat uitpakt, lees je in deze recensie.
Niet alleen is het spannend om jezelf onder te dompelen in een spannende game. Het kan ook heel spannend zijn om met wat vrienden een moord op te lossen. Daar kwamen we al achter in Greenrock Village Hotel. Hoewel, laat dat 'met vrienden' maar weg, want detective spelen doe je alleen. Ieder voor zich, waarbij de vraag is: wie wordt de ultieme spion?
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 9 jaar
Duur: circa 60 minuten
Uitgever: Hasbro
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: €30,-
Geen link met het origineel
Voordat je begint met Cluedo - Geheim Agent is het raadzaam even de handleiding goed te bestuderen. Want ook al heb je het oorspronkelijke Cluedo gespeeld, Geheim Agent lijkt totaal niet op de oorspronkelijk versie, maar is echt een compleet nieuw spel. Niet een spel dat je zonder kennis dus even speelt. Je zult merken dat na het lezen van die belangrijke handleiding, je meteen aan de slag wilt en wordt geprikkeld om een moord op te lossen.
Voorbereiding
Maar eerst moet het speelbord klaargezet worden. Zo moeten er voorwerpfiches, agentpionnen en meer van dat soort praktijken klaargezet worden. De handleiding is gelukkig erg duidelijk, dus dit spreekt allemaal voor zich. Elke speler krijgt 1 geheime kaart, 3 actiekaarten, 1 missiekaart en 1 kaart met korte speelregels. Deze laatste is een lot uit de loterij: erg, maar dan ook erg handig voor nieuwkomers. Met één blik op de kaart, weet je wat je in een beurt doen met.
Kort overzicht van een speelbeurt
Cluedo - Geheim Agent speel je met twee tot zes spelers en wordt om de beurt gespeeld. Een speelbeurt ziet er als volgt uit:
  • Activeer een agent
  • Verplaats
  • Gebruik de actiekaart (als je wil)
  • Pak een nieuwe actiekaart
  • Als alle agentvakjes vol zijn, moeten de kaarten er worden afgehaald en onderaan de stapel actiekaarten worden gelegd. De beurt is nu voorbij.
Punten scoren
Dit klinkt natuurlijk nogal abstract allemaal en daarom zullen we zometeen nog uitgebreider stilstaan bij de diverse stappen. Het doel van het spel is in ieder geval dat er punten gescoord moeten worden, want rechts op het speelbord bevindt zich een scoreladder. Elke keer bij succes gaat een speler een stapje omhoog tijdens het spelen. Dit kan op twee manieren.
De eerste manier is als volgt. Elke speler heeft altijd een geheime missiekaart in handen waarop twee voorwerpen staan afgebeeld, bijvoorbeeld een koffer en een pistool. De bedoeling is om de voorwerpen die op de geheime missiekaart staan, bij elkaar te krijgen. De voorwerpen moeten terecht komen onderaan het speelbord bij de agentvakjes. Maar je raadt het al, die liggen daar niet standaard. Zodra men begint met spelen, liggen de voorwerpen in allemaal steden. Pas op het moment dat een speler in een bepaalde stad moet zijn, mag een voorwerp naar een agentvakje verplaatst worden. Hoe dan ook, bij de voltooiing van een geheime missiekaart stijgt de speler op de de scordeladder.
De tweede manier heeft te maken met de geheime ontmoeting. In ieder stad vindt namelijk een ontmoeting plaats tussen twee agenten en aan de speler de taak om uit te vogelen wie dit zijn, plus ook die agenten daarheen te krijgen. De ontmoeting tussen de twee heren staat op een kaart die alleen bekeken kan worden met een spionage-lampje, erg leuk gedaan. Regel je de ontmoeting tussen de twee heren, ook dan stijg je in op de scoreladder.
Agent kiezen, verplaatsen en een actie uitvoeren
Oke, dat zijn dus de manieren op punten te scoren. Degene met de meeste punten scoort. Maar hoe gaat het spelen zelf nu in zijn werk? Als eerste moet de speler een agent kiezen, ongeacht of hij deze identiteit wel of niet bezit. Het leuke is dat je steeds met allerlei agenten speelt om punten te verdienen. Hierna wordt de actiekaart gespeeld en dan zijn er drie opties: de gekozen agent kan 1 of 2 steden verplaatst worden, een andere agent mag naar de stad gehaald worden waar je zelf staat of ruil van stad met de andere agent. Hierna kun je ervoor kiezen om een actie uit te voeren die allen betrekking hebben op de voorwerpen die bij de agentvakjes liggen. Zo kan er gesteeld, gegeven of geruild worden.
Dit klinkt allemaal niet moeijk en dat is het in principe ook niet, al is er een 'maar'. Enerzijds kan iedereen de aanwijzingen volgen en gewoon een agent kiezen en willekeurig een actie uitvoeren. Maar het leuke is dat het een stuk dieper gaat. Op voorhand moet je al nadenken welke kleur agent je wilt gaan spelen, bekijken in welke stad een van de voorwerpen ligt die jij nodig hebt, etcetera etcetera. Juist die diepgang die je op het eerste moment niet zou verwachten, maakt Cluedo - Geheim Agent erg aantrekkelijk om te spelen.
Nadelen
Kleven er dan helemaal geen nadelen aan het spel? Weinig. Het is wel zo dat je met een detective spel een spannend verhaal verwacht, dat is bij dit spel niet zo. Je bent echt gefocust op het scoren van punten, dus agenten verplaatsen en voorwerpen zoeken, daar gaat het allemaal om. Als je echt een spannend verhaal wilt, kun je beter Greenrock Village Hotel spelen. Maar eigenlijk zijn de twee spellen zo compleet anders, dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn. Een ander nadeel is dat je gewoon een beetje geluk moet hebben. Als je iets bedacht hebt, terwijl een andere speler daarna een agent kiest die jij voor ogen had, zul je iets anders moeten verzinnen. Want je kunt alleen met een agent aan de slag die op dat moment beschikbaar is.
Leuk spel
Al met al is Cluedo - Geheim Agent erg leuk en uitdagend. Het valt totaal niet te vergelijken met het oorspronkelijke Cludeo, maar dat hoeft ook niet. Geheim Agent is een spel apart, één de staat als een huis. Leuk om te doen met twee tot zes spelers. Aan de ene kant heb je een beetje geluk nodig, aan de andere kant komt er meer diepgang bij kijken dan je in de eerste instantie denkt. Het leuke is dat iedereen het kan spelen, dus ook mensen vanaf 9 jaar. Maar als je op voorhand al nadenkt over bepaalde zaken, wordt het meteen een stuk interessanter. Houd je van detective spellen en zoek je weer eens wat anders om te spelen, dan is Geheim Agent zeker een optie om in gedachten te houden. Misschien ben jij dan binnenkort de ultieme spion.