Dead Nation - Road of Devastation Review

Review
zondag, 02 oktober 2011 om 16:00
xgn google image

Wereldwijd zijn er in Dead Nation al meer dan 11,700,000,000 zombies vermoord. Is dat veel? Nee joh, daar kan nog veel meer bij moet Sony gedacht hebben. Daarom is het tijd voor de eerste downloadbare content, genaamd Road of Devastation.

De meeste PlayStation eigenaren kunnen niet heen om de titel Dead Nation. Misschien dat je de game al had gekocht toen deze in december vorig jaar uitkwam. Een groterere kans bestaat dat je de game gratis gedownload hebt als goedmakertje van Sony toen het PlayStation Network een paar maanden plat lag na de beruchte hack. Mocht je die toffe top down zombie shooter in huis hebben, dan kun je nu aan de slag met de allereerste downloadbare content.

Ontsnappen maar!
Net als in Dead Nation zelf, kruip je in de DLC in de huid van de mannelijke held Jack McReady of de vrouw Scarlett Blake. Maar ook kun je ervoor kiezen om samen met iemand het nieuwe avontuur in te duiken, want net als in de Dead Nation zelf is er nu weer offline en online co-op voor twee mensen. De opdracht is simpel: vluchten. Ontsnap uit de Eggogate laboratoria want zodra je dit niet snel genoeg doet, wordt jouw lichaam lekker opgepeuzeld door zombies.

Het overleven van rondes
Anders dan in de game zelf, doorloop je niet missies die je apart moet doorlopen. Waar het nu om gaat is het overleden van horde zombies in diverse rondes. In essentie lijkt het een klein beetje op de modus horde uit Gears of War. Want de overeenkomst is gemaakt: overleef rondes en elke rondes word je bestorm door horde vijanden die steeds sterker worden. Dat is dan ook precies de bedoeling in Dead Nation.

Wapens opnieuw vrijspelen
Nu kleeft er alleen een groot nadeel aan de downloadbare content. Bij sterker wordende vijanden voel je je pas een beetje zelfverzekerd met een goed arsenaal aan wapens. En met in je achterhoofd de informatie dat je zoveel wapens had geüpgraded in Dead Nation is het dan wel een grote teleurstelling dat je in de DLC weer begint bij een 0-punt.

Zo begin je standaard met een geweer, een SMG, een lichtfakkel en een klein beetje zakgeld. Precies zoals in Dead Nation zelf dus. Met dat geld kun je dan je eerste kogels kopen of je eerste upgrade aanschaffen. Kortom, al die andere toffe wapens die je gewend bent (jachtgeweer, vlammenwerper, messenkanon, granaatwerper, schokwapens etc etc) moet je vrijspelen. Ja, Road of Devastation kent wat nieuwe wapens, bijvoorbeeld automatisch geschut om neer te zetten. Maar wat is het ontzettend jammer dat je daar eerst veel moeite voor moet doen. Terwijl Dead Nation juist zo leuk is omdat je onbeperkt alle wapens op zak kunt dragen.

Nieuwe vijanden
Beginnen bij het begin dus. En dan, wat is precies de bedoeling? De bedoeling is dat je rondes overleeft. Nadat je gevlucht bent, zijn er drie routes om te kiezen. Zo is er een pad naar score en pantser, een pad naar wapens en voorraad en een pad naar geld en gezondheid. Afhankelijk welke kant je eerst opgaat, krijg je andere vijanden. Zo werd de DLC ook officieel aangekondigd.

Is dit zo? Ja, dat is zo. Al zul je het onderscheid tussen vijanden niet heel goed zien, het blijft immers een top down shooter. En gezien het al snel lastig wordt, denk je maar aan één ding: afschieten die hap! Hoe die griezels er precies uitzien en of ze van elkaar te onderscheiden zijn, zal op dat moment echt aan je kont roesten. Maar voorruit, stiekem zijn we gaan multitasken en ja, we hebben nieuwe leuke vijanden gespot. Het leukste waren nog de vijanden die er groen uitzagen, een soort van vleesetende planten leken het wel. Al gaat dat natuurlijk niet op, want het blijven zombies.

De tint groen
Maar de tint groen is wel een opvallend gegeven in Road of Devastation. Waar Dead Nation zelf veelal duister en grauw eruit zag, kom je in de DLC enorm veel planten en dus groen tegen. Niet altijd ideaal, want soms kun je je er niet eens normaal een weg door banen als je even wat zombies wilt ontwijken. Wél ziet het er leuk uit, niets mis met wat vrolijke tinten op het beeldscherm.

Lastig, niet doodgaan
Maar wil je overleven, zul je van goeden huize moeten komen. Dat de moeilijkheid per ronde oploopt merk je meteen. Al na drie rondes zul je merken dat de zombies meer gezondheid dragen en dus niet meteen als een dood plantje neervallen. En wat zo leuk is in andere shooters kan in Dead Nation niet: elkaar reviven. Ga je dood, dan respawn je later op een veilig punt wel weer. Maar als je doodgaat maak je het je partner knap lastig, sterker nog: na een aantal rondes zelfs onmogelijk. Super nadelig is overigens het feit dat bij sterfte van beide mensen, je meteen uit de game knalt, weer moet beginnen bij wave 1 en je opnieuw je co-op partnet moet uitnodigen. Faal!

EHBO-kit op zak
Gelukkig faalt de DLC niet in een handig nieuws aspect. Zo kan de speler nu één EHBO-kit op zak dragen en deze eenmalig gebruiken. Vergelijkbaar met Left 4 Dead. In Dead Nation was het zo dat je gezondheid kreeg naarmate je wat vijanden doodgeschoten had, of je kon het uit een blikjesautomaat halen. Dat kan nu nog steeds, maar soms zie je dus ergens een EHBO-kit als extraatje.

Geld inzamelen
Verder is het taak om geld te verzamelen, net als in de oorspronkelijke game. Met dat geld kun je namelijk je wapens upgraden en andere wapens vrijspelen. Geld vind je voor een groot deel in kofferbakken van auto’s. Het systeem werkt nog altijd hetzelfde. Sprint zo snel mogelijk op een kofferbak af en open deze op tijd. Ben je niet snel genoeg, dan word je met auto en al opgeblazen en gaat er een groot deel van je gezondheid af. Goed timen dus. Heb je veel geld en flink wat wapens vrijgespeeld, dan kun je deze dus allemaal gebruiken om zoveel mogelijk rondes te overleven. Dit is een flinke uitdaging, want wij hebben ze niet allemaal kunnen halen. Ronde negen was voor het het definitieve sterfmoment.

Geen grote toevoeging
De DLC kost niet veel geld, namelijk een paar euro. Of het echt de moeite waard is, blijft een beetje de vraag. Hoewel er nieuwe omgevingen zijn en nieuwe vijanden, als ook een paar nieuwe wapens, blijft het allemaal wat meer van hetzelfde. Eigenlijk leg je geld voor een modus aan waves, terwijl je waarschijnlijk wel een game op de plank hebt liggen die deze optie ook heeft. Om nou te zeggen dat het veel toevoegt aan Dead Nation zelf: nee. Toch speelt de DLC soepel, waarderen we het groen in de game en blijft het ten alle tijden leuk om zombies uit te moorden. Bovendien is het goed dat de DLC niet een appeltje-eitje verhaal is. Maar heel spannend is het allemaal niet en eigenlijk heb je het na een uur al wel weer gezien.

Cijfer: 6

Populair Nieuws

Laatste Reacties