Borderlands 2 - Sir Hammerlock's Big Game Hunt Review

vrijdag, 08 februari 2013 om 19:00
Alweer een tijdje geleden kwam het tweede stuk downloadbare content (DLC) uit voor de heerlijke co-op shooter Borderlands 2, waarin we de ultieme badass probeerden te worden. Inmiddels is het tijd voor een nieuwe uitdaging, dus ditmaal gaan we voor de titel ‘beste jager’ in Sir Hammerlock’s Big Game Hunt.
In de hoofdrol staat ditmaal – naast je eigen personage natuurlijk – Sir Hammerlock, de beleefde, galante jager. De beste man is een van de eerste vriendelijke personages die je tegenkomt tijdens je avonturen en dat verdient natuurlijk een eigen avontuur. Vandaar dat hij je laat afreizen naar het moerassige continent Aegrus, waar je de beste man moet assisteren in het ontdekken en afmaken van nieuwe, exotische wezens. Daar aangekomen zal je het niet alleen tegen bijzondere wezens op moeten nemen, maar tevens tegen professor Nakayama, een zeer incompetente ‘mad scientist’ met een ongezonde obsessie met antagonist Handsome Jack.
Een waarschuwing vooraf
Een waarschuwing vooraf is hier op zijn plaats: dit derde DLC-pakket gaat ervan uit dat je het hoofdverhaal van Borderlands 2 hebt uitgespeeld. Ook als je dit nog niet hebt gedaan is de content te spelen, maar dan ontstaat wel een gat in de continuïteit van het verhaal en geeft de uitbreiding het einde weg. Niet dat het einde erg verrassend is, toch is het verstandig om eerst de game zelf uit te spelen als je toch echt zelf de finale wilt ontdekken. Een veel belangrijkere overweging is het level van je personage: heb je het spel nog niet uitgespeeld, dan is de kans groot dat je level 50 nog lang niet hebt bereikt. In dat geval is ons advies: speel nog even door, anders kom je in de problemen!
Sir Hammerlock’s Big Game Hunt is gemakkelijk de moeilijkste DLC tot nu toe te noemen. De missies en vijanden zijn duidelijk bedoeld voor spelers die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Heb jij een personage van begin level 30? Dan kan je er op rekenen dat het een flinke worsteling wordt om het einde van deze uitbreiding te bereiken. Toch zien wij de hogere moeilijkheidsgraad als een pluspunt, want na twee relatief makkelijke DLC-pakketten is het heerlijk om ergens goed onze tanden in te kunnen zetten. En de vele doorgewinterde Borderlands 2-spelers zullen het met ons een zijn. Een beetje uitdaging is nooit verkeerd.
Voor diezelfde doorgewinterde spelers is Sir Hammerlocks avontuur ook gelijk een teleurstelling. De level cap, oftewel het maximale level dat je kunt bereiken, blijft hetzelfde. Hoewel ontwikkelaar Gearbox aangeeft plannen te hebben de top (die nu op 50 staat) te verhogen, is dat voorlopig nog niet aan de orde. Erg jammer als je het hoogste niveau al hebt bereikt. Immers, waar speel je dan voor? Zeker gezien de uitdaging die de DLC biedt was het fijn geweest om weer verder te kunnen met onze sterkste personages, maar dat feest blijft voorlopig uit. Get on it, Gearbox!
Nieuw kanonnenvoer
Laten we een gegeven paard echt niet al te erg in de bek kijken: de uitbreiding biedt een flinke uitdaging en daar kunnen vergevorderde spelers in ieder geval blij mee zijn. Bovendien introduceert het nieuwe gebied Aegrus een hoop nieuwe vijanden om af te maken. Zo heb je nu Scaylions, schorpioenachtige wezens die op hun rug een kogelwerend pantser hebben. Doordat de monstertjes zichzelf af en toe ‘omgooien’, waarbij hun buik plotseling hun rug wordt, zijn ze toch te verslaan. Je moet alleen even wachten. Meer unieke wezens zijn onder andere een Raid-baas en een geheime minibaas. Echte waaghalzen vinden in Dexiduous the Invincible een perfecte uitdaging, een enorme, geheime Raid-baas van level 53 die pas naar voren komt na een grove 99 Eridium geïnvesteerd te hebben.
De meest in het oog springende nieuwe vijanden zijn echter de Savages, menselijke vijanden die je overal in Aegrus kunt vinden. De wildemannen zijn er in verschillende vormen en maten, waarvan één type er als een pijnlijke doorn tussenuit steekt: de Witch Doctor. Deze bijzonder vervelende vijand is niet alleen erg sterk en kan zichzelf en andere Savages helen, het kan zelfs vijanden sterker maken. Als je dus niet snel genoeg alle Witch Doctors afmaakt, dan veranderen de gewone Savages in Skilled Savages en zelfs Bloodthirsty Savages. En dan ben je zwaar de klos. Hoewel wij uitdaging toejuichen, zorgen de gemene doctoren voornamelijk voor lange, slopende gevechten. Het domineert tevens je speelstijl: als je niet meteen op de heksen afrent en hen afmaakt, maak je het voor jezelf exponentieel moeilijker. Rustig één voor één de vijanden afmaken is er dus niet bij.
Mist humor
Naast nieuwe vijanden mag je als vanzelfsprekend ook weer een dosis humor verwachten. Ditmaal is de dosis helaas wel wat aan de lage kant. Sir Hammerlock is niet zo grappig als veel andere personages en professor Nakayama’s grap is tevens snel doorzien: hij is competent. Her en der is nog een lach te bekennen, maar zeker vergeleken met het hilarische en energieke Mr. Torgue’s Campaign of Carnage valt deze DLC wat tegen. Het is simpelweg wat minder lang, wat minder leuk en wat minder kleurrijk.
Degelijk
Sir Hammerlock’s Big Game Hunt is een degelijke toevoeging aan Borderlands 2, met name omdat het eindelijk de moeilijkheidsgraad wat omhoog durft te gooien. Verder biedt de uitbreiding veel (pittige) nieuwe vijanden en krijgt Sir Hammerlock eindelijk de glorie die hij verdient. Helaas mist deze nieuwe toevoeging persoonlijkheid en zijn de Witch Doctors voornamelijk vervelend. En waar blijft die verhoging van de level cap, Gearbox?!