Borderlands 2 - Mr. Torgue's Campaign of Carnage Review

woensdag, 12 december 2012 om 18:00
Borderlands 2 ligt nog geen drie maanden in de winkel, maar is desondanks al aan zijn tweede uitbreiding toe. Weet Mr. Torgue’s Campaign of Carnage de kwaliteit van de originele game te evenaren?
Dat Borderlands 2 een zeer toffe shooter met RPG-elementen is die humor en co-op hoog in het vaandel heeft, hoeven we jullie natuurlijk niet te vertellen. Daarom wat meer informatie over deze uitbreiding. Mr. Torgue’s Campaign of Carnage draait om wapenfabrikant Mr. Torgue, die even explosief is als zijn wapens. Denk aan een zwaar opgepompte Hulk Hogan die enkel kan schreeuwen en alles van het oordeel ‘AWESOME’ en ‘BADASS’ voorziet, en je hebt een goed deel van de beste man. Explosies zijn z’n favoriete geluid en als die resulteren in gewelddadige moorden, dan is dat al helemaal awesome. Vandaar dat hij een dodelijk toernooi organiseert en jou als deelnemer uitnodigt.
Een klassiek toernooi
Dit toernooi doet sterk denken aan de game No More Heroes en geeft jou de taak een ranglijst te beklimmen om te bewijzen dat je de ultieme badass bent. Al gauw bereik je de vijfde plek en is het zaak om de overige vier deelnemers één voor één van lood te voorzien. De nadruk ligt hier dus echt op eindbazen en dat zorgt voor leuke gameplay. Natuurlijk zullen er ook talloze ‘gewone’ vijanden moeten worden afgeschoten, maar de verhaalstructuur van de uitbreiding zorgt ervoor dat je meer naar de eindgevechten toe leeft en die stellen niet teleur. Of je nou vecht tegen een pyromaan of een kannibalistische bikerchick, het is altijd een genot om ze af te maken.
Ontwikkeltijd
Kleine dingen die dat plezier wat teniet doen, zijn er helaas wel. Dat ontwikkelaar Gearbox de downloadbare content met deze vaart uitbrengt (dit is reeds de tweede uitbreiding binnen drie maanden), valt namelijk te merken aan de technische kwaliteit. Zo kwam de genoemde bikerchick bij ons meermaals vast te zitten, waardoor ze een wel erg makkelijk doelwit werd. Verwacht verder de nodige zwevende kisten en andere kleine foutjes die je uit de beleving trekken. Een iets langere ontwikkelperiode had de algehele kwaliteit van de uitbreiding goed gedaan.

Een langere ontwikkeling had waarschijnlijk tevens geresulteerd in iets interessantere gebieden. Hoewel we de drie nieuwe omgevingen geenszins saai noemen, springen ze ten opzichte van de overige gebieden binnen Borderlands 2 nauwelijks in het oog. De gebieden zien er prima uit, maar niet meer dan dat. Dat gezegd hebbende is de Badass Crater of Badassitude natuurlijk wel een geniale naam. Bovendien is er meer dan genoeg te doen in de gebieden om je af te leiden, zodat je eigenlijk helemaal geen tijd hebt om aandacht aan de omgeving te schenken.
Je zult met deze uitbreiding, die ongeveer een tientje kost, zo’n acht uur aan solide content vinden. De prijs-kwantiteitverhouding is dus uitstekend. Gelukkig vult Gearbox die tijd niet met gebakken lucht, aangezien het naast de hoofdmissie oude bekenden terugbrengt om je van opdrachten te voorzien. De immer hyperactieve Tiny Tina zal je onder anderen vragen een handtekening van haar favoriete seriemoordenaar te halen en ook Mad Moxxi heeft de nodige taken voor je klaarliggen. Mocht je dat niets vinden, dan kun je op verschillende locaties steeds moeilijker wordende gevechten aangaan om je naar eeuwige barglorie te schieten. Genoeg te doen dus.
Weinig vernieuwing
Voor mensen die Borderlands 2 al tientallen uren hebben gespeeld, is waarschijnlijk het grootste probleem dat deze uitbreiding vrij weinig vernieuwing brengt. Er is zoals gezegd veel te doen, maar het is tegelijkertijd veel van hetzelfde. Zoals de game zelf dat ook al was. Het is jammer dat Gearbox niets nieuws heeft geïmplementeerd, terwijl daar zo veel mogelijkheden toe zijn. Het gevecht tegen de bikerchick smeekt bijvoorbeeld om een voertuigggevecht. In plaats daarvan moet je helaas toch weer gewoon op de voet verder. Voor een frisse kijk op de serie hoef je bij deze uitbreiding niet aan te kloppen.
Waar je Mr. Torgue’s Campaign of Carnage juist wel voor wilt kopen, is de uitstekende humor. Sterker nog, alleen voor de humor mag de uitbreiding een aanrader genoemd worden voor eenieder die nog niet geheel zat is van de game. Mr. Torgue is een geweldig personage dat continu de meest geniale uitspraken door je communicator brult. Heerlijk over-the-top is de best mogelijke beschrijving voor Mr. Torgue en alle andere karakters in deze uitbreiding. Een favoriete uitspraak, komende van Tiny Tina: “Those cookies weren’t chocolate chip. Those are… Raisins… WHYYYYYY?!” Erg herkenbaar.
Sterke uitbreiding met fouten
Mr. Torgue schotelt je met deze uitbreiding een tof avontuur voor dat je een aantal interessante eindbazen laat uitschakelen. Daarnaast bieden verschillende personages je genoeg zijmissies om weer zo’n acht uur zoet te zijn. Spelers zullen zich wellicht storen aan de bugs en het gebrek aan vernieuwing, maar dat wordt grotendeels teniet gedaan door de ijzersterke humor die de DLC een waar genot maakt. Mocht je het spel nog niet zat zijn, dan kun je deze uitbreiding met een gerust hart aanschaffen.