Blood Drive Review

donderdag, 23 december 2010 om 16:30
Vroeger was er veel commotie rondom de game Carmageddon. Nu hoor je nog maar vrij weinig over een beetje bloed in een spel. In Blood Drive vloeit het namelijk rijkelijk en er is geen haan die er naar kraait. Nu nog maar hopen of het spel zelf wel leuk is.
Misschien weet jij het ook nog: ouders die zich zorgen maakten over de jeugd die Carmageddon speelde. Veel mensen waren tegen deze game omdat deze het doodrijden van mensen zou verheerlijken. Inmiddels weten we wel beter en daarom komt Activision met Blood Drive. Eens zien of dit spel voor veel commotie kan zorgen door goede cijfers binnen te halen.
Televisie maken
In Nederland zijn we, zo lijkt het althans, allemaal gek van The Voice of Holland. Een hip programma waar de vrolijkheid vanaf straalt. Activision heeft duidelijk een andere televisieprogramma verzonnen. Blood Drive is namelijk een televisieprogramma waarin een stel mafketels gedropt worden in Las Rouletas. Gewapend met alleen een auto die je kunt voorzien van wapens, in de vorm van pick-ups, is het de bedoeling om verschillende cups te winnen. Dit is alleen een stuk moeilijker dan alleen maar rondjes rijden...
Blood Drive Screenshot 154942 Blood Drive Screenshot 154940 Blood Drive Screenshot 154938
Zombies, cirkelzagen en andere racers
Las Rouletas is namelijk overspoeld door zombies. Er zijn simpele zombies die je zo overrijdt, maar ook gigantische zombies die je moet bewerken met een raket of zombies die maar al te graag op je dak springen om je auto vanaf daar stuk te maken. Daarnaast ben je ook niet de enige racer in de stad.
De andere racers schieten jou namelijk net zo graag neer. Dit doen ze dan ook met één van de wapens die je kunt oprapen door er overheen te rijden. Zo zijn er bijvoorbeeld miniguns, rakettenwerpers, cirkelzagen en mijnen te vinden die je allemaal naar hartenlust op je tegenstanders of de zombies kunt afvuren.
Veel modi
Tijdens je verblijf in Las Rouletas zul je verschillende soorten races moeten afleggen. Gelukkig zijn er aardig wat modi. Zo zijn er modi waarin je zoveel mogelijk zombies, of je tegenstanders, kapot moet maken, een schedel zo lang mogelijk moet bewaken of racen langs checkpoints. Deze checkpoints zijn overigens niet al te logisch geplaatst, dus simpel rondjes rijden zit er niet in. Al deze modi wisselen zich af tijdens de cups dus je zult niet alleen maar dezelfde modi spelen.
Hoewel Blood Drive veel modi kent, is het geen game die je uren achter elkaar zult spelen. Na één of twee cups heb je het wel weer even gezien. Het is allemaal wel leuk bedacht, maar niet zo speciaal dat het je aandacht voor lange tijd vasthoud. Daarentegen is het gedurende de periode dat je speelt wel een erg leuk spel. Het overrijden van zombies en het afschieten van je tegenstanders zonder dat je rondjes hoeft te rijden geeft een bevredigend gevoel. Gewoon even geen rekening houden met inhalende tegenstanders, maar lekker scheuren en alles dat beweegt afschieten. Gelukkig lopen er altijd wel wat zombies rond, maar soms wordt het zelfs te druk.
Blood Drive Screenshot 154936 Blood Drive Screenshot 154934 Blood Drive Screenshot 154940
Te druk op het scherm
Door deze drukte duikt de framerate naar beneden waardoor er regelmatig haperingen optreden. Dit is erg irritant, zeker als je een grote groep zombies inrijdt en er een aantal andere racers in de buurt zijn. Je moet juist dan snel reageren en met allemaal haperingen in het beeld gaat dat niet zo goed.
Ook op grafisch gebied valt er wat aan te merken. De auto's zien er dan wel goed uit en de omgevingen zijn goed gevuld met allerlei schansen, neergestorte vliegtuigen en meer dingen om op te rijden, maar daar is het ook wel mee gezegd. De omgevingen zijn namelijk niet van hoogstaand niveau en lijken zelfs niet van deze tijd. Nadat we de afgelopen maanden enkele racegames hebben gezien met sublieme graphics, valt Blood Drive wel erg tegen. Maar het gaat in deze game dan ook niet om grafische pracht of realisme, maar om plezier hebben in het platrijden van zombies.
De enkele gitaren die in de achtergrond jengelen volstaan als muziek, maar zijn ook niet van hoog niveau. De zombies klinken natuurlijk zoals je verwacht, het ge-'bleh' en ge-'blah' knalt rijkelijk uit je speakers. De overige geluiden, denk aan botsende auto's, gaan je ene oor in en de andere uit zonder veel indruk te maken.
Frustraties even kwijtraken
Zoals eerder genoemd is Blood Drive geen game die je uren achter elkaar wilt spelen. Wel is de game een goede uitlaatklep voor frustraties. Het overrijden van zombies geeft een heerlijk gevoel. Na een uurtje heb je het daarna wel gezien wat hetzelfde geldt voor de multiplayer. Potjes speel je voor de helft tegen de computer, dus echt interessant wordt het nooit. Erg jammer, want als alle auto's bestuurd worden door een speler ligt de competitie veel hoger.
Snel naar de budgetbak
Blood Drive is een spel dat je uit de budgetbakken vist als je zin hebt om lekker te racen zonder dat je continu rondjes moet rijden. De combinatie van de verschillende modi zorgen voor variatie, maar sessies van meerdere uren zul je niet meemaken met deze game. Daar is het spel dan net weer te eentonig voor. Ook kunnen de framedrops regelmatig roet in het eten gooien, wat erg jammer is.
Cijfer: 5.5